رفتن به محتوای اصلی

نزدیک شدن بیشتر داعش به کوبانی
02.10.2014 - 18:26

پیکارجویان گروه موسوم به «دولت اسلامی» در حال نزدیک شدن بیشتر به شهر سوری کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه هستند؛ در همین حال پارلمان ترکیه بحث در باره لایحه ای که به ارتش اجازه خواهد داد علیه این گروه افراطی وارد عمل شود را آغاز کرده است.

گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه روز پنجشنبه گفت رزمندگان کرد در چند صد متری کوبانی – که عین االعرب نیز نامیده می‌شود – با پیکارجویان خلافت خودخوانده اسلامی در حال جنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گروه ناظر در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیم آن می‌رود پیکارجویان افراطی گروه دولت اسلامی (داعش سابق) به کوبانی سرازیر شوند و «مردمی که باقیمانده‌اند را قصابی کنند.»

در این گزارش به نقل از یک رزمنده کرد گفته می‌شود نیروهای کرد در تلاش جهت عقب راندن شورشیان مهاجم، خود را برای درگیری‌های خیایانی در کوبانی آماده می‌کنند.

پیشروی در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان ترکیه درباره درخواست دولت برای موافقت با استفاده از نیروی نظامی جهت برخورد با گروه‌های تروریست در سوریه و عراق به بحث پرداخته است. رای پارلمان همچنین ممکن است به نیروهای خارجی اجازه دهد از حریم ترکیه برای عملیات احتمالی علیه گروه «دولت اسلامی» عمل کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از آنکارا می‌گوید ترکیه هنوز نقشی را که قصد دارد در ائتلاف علیه گروه موسوم به دولت اسلامی بازی کند، تعریف نکرده است. لایحه پیشنهادی زمینه قانونی برای هرگونه درگیری نظامی ترکیه یا استفاده از یکی از پایگاه‌های آن توسط نیروهای خارجی را فراهم می‌آورد.

پارلمان ترکیه قبلا عملیات در عراق و سوریه برای حمله به جدایی‌خواهان کرد یا خنثی کردن تهدیدهای رژیم تصویب کرده بود. لایحه جدید آن اختیارات را برای مقابله با تهدیدهای پیکارجویان داعش گسترش خواهد داد.

نبرد برای تصرف شهر استراتژیک کوبانی از نیمه ماه سپتامبر ادامه داشته و تاکنون موجب شده است بیش از ۱۶۰ هزار پناهجوی کرد سوریه از مرز ترکیه بگذرند که یکی از بدترین بحران‌های آوارگان در آنجا، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در بیش از سه سال و نیم بوجود آورده است.صدای آمریکا

کوبانی همچنان مقاومت می‌کند

تبهکاران داعش غروب روز گذشته در صدد ورود به مرکز شهر کوبانی برآمدند و در جبهه‌های شرق, جنوب و غرب به حملات سنگین دست زدند. در حین این حملات که با سلاح‌های سنگین و تانک تبهکاران داعش بویژه در جبهه جنوب صورت گرفت, به شهر نزدیک شدند, اما مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ به حملات مقابله به مثل دست زده و اجازه ورود تبهکاران به شهر را ندادند.

در جبهه شرقی هم درگیری‌های سنگین روی می‌دهد و گفته می‌شود که پیشروی تبهکاران از سوی مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ متوقف گردانده شده است.

در جبهه غرب هم میان نیروهای ی.پ.گ و تبهکاران داعش درگیری‌های سنگین روی می‌دهد.

در مورد نتایج جنگ در هر سه جبهه هنوز اطلاعاتی شفاف بدست نرسیده است. انتظار می رود که ی.پ.گ بزودی در این مورد اطلاعیه‌ای برای افکار عموم صادر کند.

تدارک برای مقاومت در مرکز شهر

گذشته از تداوم درگیری‌ها در خارج از شهر, گفته شد که نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ در داخل شهر هم فعالیت‌ها برای دفاع از شهر را آغاز کرده‌اند. انور مسلم, رئیس مشترک حکومت کانتون کوبانی بیان کرد که در داخل شهر به تدارکات نظامی دست زده‌اند و تا آخرین نفس از کوبانی دفاع خواهند کرد.

حمله هوایی به مواضع داعش

گذشته از اینکه درگیری‌ها در سراسر شب ادامه یافت, جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش هم مواضع آن گروه تبهکار در جبهه شرق را مورد هدف قرار داده و 2 محل استقرار تبهکاران را بمباران کردند. منابع محلی گفتند در جریان این بمباران‌ها 2 تانک تبهکاران داعش منهدم شده است.

بدنبال این بمباران‌ها, گشت‌زنی هواپیماها بر فراز شهر ادامه یافت, اما تا صبح امروز هیچگونه بمبارانی صورت نگرفت.

قطع برق در مرز

از سوی دیگر در پی افزایش درگیری‌ها در مرز با ترکیه, جریان برق هم قطع شد. برق ناحیه مرزی که به منظور تأمین امنیت روشن بود, قطع گردید. علی‌رغم قطع برق, اما کردهای معترض شمال کردستان به حضور خود در نقطه صفر مرزی ادامه دادند.

سحرگاه امروز میان نیروهای ی.پ.گ و تبهکاران داعش در جبهه شرقی درگیری سنگینی روی داد. در جبهه غربی هم گاهی صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.فیسبوک کوبانی

فدراسیون ایزدیان: شنگال با خطر قتل‌عامی جدید روبرو است

«فدراسیون جمعیت‌های ایزدیان اروپا» اعلام کرد که تبهکاران داعش در منطقه شنگال به حملاتی جدید و گسترده دست زده‌اند و از جامعه بین‌المللی خواستند که برای جلوگیری از قتل‌عامی دیگر اقدام کنند.
علی آتالان, رئیس فدراسیون ایزدیان در اروپا گفت:«خطرات تروریستی علیه شنگال ادامه دارد. از همه نیروهای مربوطه می‌خواهیم سریعا به مسئولیت‌های خود عمل کرده و از خلقمان می‌خواهیم که به پا خیزند».
تبهکاران داعش از 26 سپتامبر در منطقه شنگال با استفاده از تسلیحات سنگین به حملاتی جدید دست زده‌اند و نیروهای بیشتری به آن منطقه گسیل داشته‌اند. به مدت 4 روز است که در خط ربیعه, جزعه و شنگال جنگ و درگیری‌ها بشدت ادامه دارد.
آتالان گفت:«سازمان تبهکار داعش ابزار دست دولت‌های منطقه است و به قتل‌عام ایزدیان هم اکتفا نمی‌کند. هنوز هم ناجوانمردانه به هزاران ایزدی در روستاها و کوهستان شنگال حمله می‌کند و در تلاش برای نابودی آنها است».
در بیانیه آمده:«از تمامی سازمان‌های بین‌المللی و نیروهای مسئول می‌خواهیم که تدابیر لازم را اخذ کنند. خلق ما با تمام توان در شنگال و کوبانی مقاومت می‌کند و با روح بسیج عمومی مبارزه می‌کند

فیسبوک کوبانی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.