رفتن به محتوای اصلی

جشن سده، یادگار روزهای دور
28.01.2011 - 12:10

اقوام ایرانی از دیرباز روز آبان از ماه بهمن (دهم بهمن ماه)، چله کوچک را جشن گرفته و به آن جشن، سده میگویند. سده یکی از کهن ترین جشن های ملی ما ایرانیان است که به گفته فردوسی قدمت آن به تاریخ اسطوره ای میهنمان به زمان کیومرث شاه میرسد.

وانشا رودبارکی، نقاش فرهنگ و تمدن ایران است. از پنجره‌ی فرهنگ ایران به دنیا نگاه می‌کند. تولد میترا، پهلوانان زورخانه با شلوارهای پوشیده از بته‌جقه، برگرفته از سرو آریایی، دماوند سربلند و خلیج همیشه فارس، همه نشانه‌هایی از ایران و فرهنگ ناب آن دارند.

وانشا نقاش طبیعت هم هست. او در شهر رشت به‌دنیا آمده است. در همان‌جا نقاشی را نزد استادش سیاوش یحیی‌زاده آغاز کرده، تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته‌ی ریاضیات به پایان رسانده، اما همیشه نقاش باقی مانده است. بیش از بیست‌ سال است که در فرانسه زندگی می‌کند و در حال حاضر از چهره‌های شناخته‌شده‌ی نقاشی در این کشور است.

تازه‌ترین نمایشگاه وانشا رودبارکی در حال حاضر در مرکز جهانی زرتشتیان در پاریس برپاست. تابلوهایی با سوژه‌های طبیعت، شقایق‌ها، خورشید ایران در تابلوهای میترا و خلیج فارس با عقابی که از منطقه‌ی جیرفت کشف شده است و نشانه‌ی زنده‌ای از تاریخ چند هزارساله‌ی این سرزمین و مردمان آن به شمار می‌رود.

عنصر اساسی و پایدار جشن سده آتش است. آتش از دوران باستان، همواره به عنوان یک عینیت گرمابخش و روشنی دهنده، اندیشه ی اقوام آریایی را به خود جلب کرده و بانی آداب ورسوم، جشن ها، معنویات و مراسم آیینی بسیار متعددی شده است. که اکثریت آنها از جنبه انرژی زا بودن، نیرو دهندگی و نور پردازی آتش سرچشمه میگیرند.

"آتش" اثر: وانشا رودبارکی

Missing media item.

سپس رفته رفته آتش به یک نماد ازنیروی زندگی دهنده تبدیل شد. به همین دلیل حضور آتش در جشن های ما ایرانیان به چشم میخورد.

هر دو خاصیت گرما دهندگی آتش در برابر زمستان و سرما ؛ ونور پردازی آن در برابر تاریکی، پای را از جهان مادی فرا تر گذاشته و آتش را به یک موضوع لازم در عالم معنویات تبدیل کرده است. چرا که در بسیاری از موارد از آتش به عنوان یک پسوند برای راستین و عمیق بودن بکار برده می شود. به مانند عشق آتشین، نگاه آتشین، قلب آتشین، سخنان آتشین....

Missing media item.

همچنین نور آتش نه تنها بر تاریکی تابانده میشود و روشنایی میبخشد، که حتی آتش به یک نماد از روشنایی در برابر جهل و نادانی مبدل میشود.

به ویژه این نمادهای معنوی آتش، آنرا به یک عنصر پایدار برای یافتن روح زندگی واندیشه ی خرد گرایی که لازمه پیشرفت هر انسان است تبدیل میکند.

در عین حال، بنا بر فلسفه زرتشت، آتش در کنار آب، باد و خاک، یکی از چهار عنصر اساسی طبیعت است که میبایستی پاکیزه نگاه داشته شود.

جشن سده بر همه ی ایرانیان فرخنده باد وآرزو دارم که آتش درون، روشنای بخش راه یکایک شما گرامیان باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روز آنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.