رفتن به محتوای اصلی

جمهوری دمکراتیک اسلامی یا "جمهوری دمکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای"؟
26.05.2013 - 23:31

 در یک خبر منتشر شده از سوی بی بی سی فارسی در تاریخ 26.05.2013 آمده است: "شورای ملی مقاومت، یکی از گروه‌های مخالف حکومت ایران که به عنوان شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق شناخته می شود، رسما برای لابی‌گری در دولت و کنگره آمریکا ثبت نام کرد. در فرم ثبت نام شورای ملی مقاومت آمده است که هدف این شورا از لابی‌گری در آمریکا، "استقرار یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیر هسته ای" در ایران است."

این خبر هنوز در سایت شورای ملی مقاومت یا سایت سازمان مجاهدین خلق یا دیگر سایت های وابسته به آنها منتشر نشده است. اما اگر خبر درست باشد چند سوال پیش می آید:

اول: آیا آنچه که سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان "جمهوری دمکراتیک اسلامی" اعلام کرده و در اساسنامه شورای ملی مقاومت آمده بود، تغییر کرده است؟ اگر تغییر کرده است، این تغییر در چه تاریخی به تصویب رسیده است. آیا انتشار علنی نیز پیدا کرده است؟

متاسفانه در سایت های مجاهدین و شورای ملی مقاومت اساسنامه شورا ی ملی مقاومت قابل دسترس نمی باشد. از جمله در آدرس زیر که باید اساسنامه شورا قابل دیدن باشد، چیزی یافت نشد: صفحه اصلی شورای ملی مقاومت ایران> اسناد شورا> اساسنامه شورا

http://www.iranncr.org/index.php?option=com_content&view=category&id=12&Itemid=8

اما هنوز می توان نوشته زیر را در سایت سازمان مجاهدین خلق ملاحظه نمود:

"در مهرماه سال 60، برنامه شورای ملی مقاومت و دولت موقت جمهوری دموکراتيک اسلامی ايران توسط مسئول شورای ملی مقاومت آقای مسعود رجوی انتشار يافت. مواد اين برنامه، سياستهای شورای ملی مقاومت را در برابر مبرم ترين مسائل جامعه ی ايران در فردای سرنگونی رژيم خمينی بيان کرده است." (تأسيس شورای ملی مقاومت ايران توسط مسعود رجوی)

http://www.mojahedin.org/pages/decorumDetails.aspx?DecorumId=5051

دوم: اگر هدف اعلام شده ی شورای ملی مقاومت مبنی بر استقرار دولت موقت "جمهوری دمکراتیک اسلامی" هنوز رسما تغییر ننموده است، چگونه و بر اساس کدام مبنای قانونی/ اساسنامه ای نام این جمهوری به "دمکراتیک سکولار، غیر هسته ای" تغییر یافته است؟ آیا این تغییر حاصل توافق جمعی اعضاء شورا می باشد و همه از آن با اطلاع هستند؟

سوم: اگر برای این تغییر مصوبه ای وجود ندارد، آنرا چگونه باید تفسیر نمود؟ یک چرخش فرصت طلبانه و بر اساس فضای حاکم بر جهان امروز؟ یا یک چرخش محتوائی، که اگر چنین باشد سوال اینجاست که چرا افکار عمومی در جریان مباحثات و تحولاتی که چنین تغییری را موجب شده قرار نگرفته اند؟

چهارم: چرا افکار عمومی از منابع دیگری غیر از شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین از این خبر مطلع شده و چرا سایت های مختلف خبری مجاهدین تا این زمان از انتشار این خبر خودداری می کنند؟ آیا تنها با هدف جلب نمایندگان و سناتورهای آمریکائی است که این تغییر نام انجام شده است و عمدی وجود دارد تا مخاطبان ایرانی و فارسی زبان از این موضوع بی اطلاع بمانند؟

پنجم: چرا در حالی که سازمان مجاهدین تا این حد در محافل سیاسی آمریکا فعال است، آنجا که موضوع جان اعضاء این سازمان در عراق مطرح است از همکاری با آمریکا و نیروهای سازمان ملل برای خروج نیروهای این سازمان از عراق همکاری نمی نماید؟ سایت صدای آمریکا، 25.05.2013: "بث جونز، دستیار معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک روز چهارشنبه (۲۲ مه) به کنگره گفت با وجود خطراتی که جان اعضای مجاهدین خلق در عراق را  تهدید می کند رهبری این سازمان برای خروج نیروهای خود از این کشور همکاری نمی کند.

وی خطاب به اعضای کمیته فرعی امور خارجه کنگره گفت با وجودی که مقامات ایالات متحده برای متقاعد کردن رهبری این گروه برای همکاری در زمینه خروج (اعضای مجاهدین) نهایت تلاش خود را به کار برده اند اما «تعداد بسیار اندکی اجازه یافته اند تا از عراق خارج شوند."

http://ir.voanews.com/content/mekleaders-latimesuschallenges/1668262.html

 بدون شک اطلاع رسانی شفاف و پاسخگو بودن سازمان مجاهدین به افکار عمومی در قبال رفتار و سیاستهای این سازمان می تواند به روشن شدن حقیقت کمک کند. عدم پاسخگوئی و شفافیت اما، این سوال را به دنبال می آورد که علت آن چیست و چرا؟

 

حنیف حیدرنژاد

26.05.2013

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.