رفتن به محتوای اصلی

در جلسه رهبران «محور مقاومت» در تهران چه گذشت؟
22.03.2024 - 20:25

رسانه‌های عراقی و عربی در گزارش‌ها و پوشش خبری خود جلسه اخیر«محور مقاومت» در تهران را مورد توجه قرار داده‌اند. محور مقاومت شبکه‌ای متشکل از گروه‌های مورد حمایت ایران و متحدان آنها است که مخالف نفوذ و حضور اسرائیل و آمریکا در منطقه هستند.

گروه شیعه و قدرتمند کتائب حزب‌الله (گردان‌های حزب‌الله) روز ۱۹ مارس در بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود اعلام کرد که ابوحسین حمیداوی، دبیر کل این گروه «در تهران با رهبران گروه‌های محور مقاومت در داخل و خارج عراق دیدار کرده است».

بر اساس این بیانیه حمیداوری در این جلسه به چهار نکته اشاره کرده است:

«اول این که تلاش‌های مقاومت اسلامی بر دفاع از مظلومان و حفاظت از دستاوردهای امت [اسلام] متمرکز است. برای این منظور زمان‌بندی مناسب را در نظر می‌گیرد، با مشکلات اساسی برخورد می‌کند و تصمیم‌های خود را با تدبیر و درایت اتخاذ می‌کند. درباره حوزه فعالیت خود از همه آگاه‌تر است، و اجازه نمی‌دهد افراد سیاست‌زده و ضعیف در کارش دخالت کنند.»

«دوم این که تعلیق عملیات نظامی به معنای پایان کار نیست، و مقاومت می‌تواند بر برای مدیریت یک نبرد طولانی، بر توانمندی‌های خود تکیه کند.»

سوم این که عملکرد مردم عراق [اشاره به گروه‌های شبه‌نظامی عراق] در نبرد برای حمایت از غزه باید موثر و متمایز، و متناسب با آن چه باشد که اجداد ما در طول تاریخ با یهودیان کردند.»

«چهارم،‌ پیروزی جنبش‌های آزادی‌خواه، هم‌سو با منافع نیروهای ضد امپریالیسم است،‌ به خصوص در غرب آسیا و شمال آفریقا.»

نکته دوم به تعلیق عملیات نظامی کتائب حزب‌الله در روز ۳۰ ژانویه اشاره دارد. این تصمیم بعد از اقدام مشابه تعداد دیگری از گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران مانند جنبش نجبا و کتائب سیدالشهدا اعلام شد.

پیش از آن پنتاگون کتائب حزب‌الله را به دست داشتن در حمله پهپادی به یک پاسگاه نظامی در شمال شرق اردن در نزدیکی مرز سوریه متهم کرده بود که سه سرباز آمریکایی در آن کشته شدند.

«بیش از ۱۰ جلسه»

تلویزیون الاتجاه عراق، وابسته به کتائب حزب‌الله، بیانیه این گروه را در بخش‌های خبری خود در روز ۲۰ مارس پوشش داد، اما اطلاعات بیشتری درباره جلسه تهران ارائه نکرد. بعضی از رسانه‌های منطقه‌ و پان‌عرب از جمله روزنامه القدس العربی هم (که دفتر آن در لندن است) این جلسه را مورد توجه قرار دادند اما آنها هم جزئیات بیشتری ارائه ندادند.

شبکه تلویزیونی المیادین لبنان که حامی ایران است، روز ۲۰ مارس در برنامه «المشهدیه» درباره این جلسه گزارش داد و گفت که این نشست تنها چند روز بعد از جلسه مشابه دیگری با حضور نمایندگان حماس،‌ جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و همین طور حوثی‌های یمن برگزار شده است.

مجری این برنامه گفت که «بین این دو جلسه، که یکی اعلام شد و دیگری بی‌خبر برگزار شد،‌ هماهنگی و ارتباط سیاسی و استراتژیک وجود داشت».

حسین الکنانی،‌ مهمان برنامه و تحلیلگر عراقی هوادار گروه‌های وابسته به ایران هم گفت که برگزاری این جلسه نشان‌دهنده هماهنگی و آمادگی گروه‌های مقاومت در منطقه است.

سایت روزنامه الاخبار لبنان که هوادار حزب‌الله است روز ۲۱ مارس در گزارشی با سرخط «جلسه هماهنگی با رهبری 'محور' - مقاومت اسلامی عراق [فرودگاه] بن گوریون را هدف می‌گیرد» جزئیات بیشتری درباره جلسه تهران منتشر کرد.

این روزنامه به نقل از منابعی در داخل گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران نوشت: «در دوره اخیر بیش از ۱۰ جلسه با حضور رهبران مقاومت از کشورهای مختلف در عراق و ایران برگزار شده و در آنها درباره عملیات علیه اشغالگران [آمریکایی] بحث و تبادل نظر شده است.»

این منبع گفت که بیشتر رهبران این گروه‌ها درباره این مسائل توافق داشته‌اند: حمایت از غزه، ادامه حملات به اهداف اسرائیلی، ارزیابی تلاش‌های دولت عراق برای بیرون راندن نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از کشور از طریق مذاکرات جاری بین دو طرف و تعیین چارچوب زمانی برای خروج این نیروها.

این روزنامه همچنین از حسین علی الموسوی، سخنگوی جنبش نجبا، گروه شبه نظامی وابسته به ایران در عراق، نقل کرده است که این گروه «به عنوان بخشی از محور مقاومت از هر اقدامی برای بیرون کردن اشغالگران آمریکایی از عراق حمایت می‌کند… و هرچه که در توان داریم برای حمایت از برادران فلسطینی که با حملات وحشیانه به رهبری اسرائیل و آمریکا روبرو هستند، انجام می‌دهیم.»

جلسات «مرتب»

هم‌زمان یک نماینده مجلس عراق که عضو ائتلاف شیعه «چارچوب هماهنگی»، شامل نیروهای سیاسی مرتبط با ایران است،‌ به سایت العربی الجدید وابسته به قطر گفته است که نشست‌های مشابه جلسه اخیر تهران به صورت «مرتب» برگزار می‌شود.

این نماینده که نخواسته نامش منتشر شود، گفته است: «جلسه‌‌ای که با حضور رهبران گروه‌های اسلامی محور مقاومت در تهران برگزار شد، نشستی است که به صورت مرتب برای ارزیابی وضعیت عمومی منطقه برگزار می‌شود.»

او افزود که تمرکز جلسه تهران بر عملیات علیه نیروهای آمریکایی و احتمال از سرگیری چنین حملاتی بوده است.

این نماینده مجلس عراق گفت که گروه‌های شبه نظامی پیشتر به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفته بودند که در صورتی به آتش‌بس پایبند خواهند ماند که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شود. با وجود این او گفت: «بر اساس مطالبی که از جلسه درز شده، این گروه‌ها قصد ندارند در آینده نزدیک به آتش‌بس با واشنگتن پایان دهند.»

سایت العربی الجدید گزارش دیگری هم درباره این جلسه منتشر کرده است. در این گزارش از احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی عراقی نقل شده است که کتائب حزب‌الله با اعلام آشکار این مسئله که جلسه در تهران برگزار شده،‌ قصد داشت بر ارتباط خود با ایران و این نکته تاکید کند که «گروه‌های مقاومت» به «یکپارچگی میدان‌های نبرد» (وحدت ساحات) باور دارند؛ اصطلاحی که گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در منطقه برای نشان دادن همبستگی به کار می‌برند.

در این گزارش از قول غالب الدعمی، پژوهشگر سیاسی گفته شده است که ایران می‌خواهد این پیام را برساند که این کشور «از فعالیت گروه‌های مسلح داخل و خارج عراق حمایت می‌کند و بر آنها نفوذ دارد».

در همین ارتباط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در اولین روز سال نو خورشیدی بر حمایت ایران از تلاش‌های بشردوستانه در غزه و استقلال «محور مقاومت» تاکید کرده بود.

او گفت که «جبهه مقاومت» باید با « ظلم و اشغالگری جنایتکاران صهیونیست» علیه فلسطینی‌ها مقابله کند و افزود که غرب و کشورهای منطقه هر دو از «قدرت و توانایی‌های مقاومت» باخبر شده‌اند.

او گفت: «در هر جای منطقه از یمن و عراق تا سوریه و لبنان که نیروهای مبارز و شجاع مقاومت اقدامی علیه آمریکایی‌ها می‌کنند، آنها این اقدام را به ایران نسبت می‌دهند.

اما این در واقع خود گروه‌های مقاومت هستند که تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند و حق نیز با آنها است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.