رفتن به محتوای اصلی

پوتین مدعی پیروزی شد ; رقبای پوتین چه کسانی بودند؟
18.03.2024 - 03:10
ولادیمیر پوتین

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همزمان با تشکر از مردم کشورش مدعی پیروزی در انتخابات شد.

این برای پنجمین بار است که طی ۲۵ سال گذشته آقای پوتین زمام قدرت در کرملین را به دست می‌گیرد و با توجه به تحولات سیاسی مسکو، اعلام پیروزی قاطع در این رای‌گیری هم از سوی ناظران کاملا قابل پیش‌بینی اعلام شده بود.

آقای پوتین یکشنبه شب با حضور در مقر ستاد مرکزی انتخاباتی خود برابر دوربین‌های تلویزیونی ضمن تشکر از «اعتماد مجدد» مردم روسیه به او، خود را پیروز انتخابات خواند.

او گفت: «ما با اتکا به تک تک آرا، عزم مشترکی برای مردم روسیه خواهیم ساخت».

آقای پوتین در اظهارات خود از سربازان ارتش این کشور که در جنگ اوکراین حضور دارند هم تشکر کرد و گفت: «انها هر چه قدر هم برای ترساندن ما، سرکوب ما و مرعوب کردن تلاش کنند، تاریخ نشان داده که هیچ گاه موفق نخواهند شد. آنها چه اکنون و چه در آینده مغلوب خواهند شد».

انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه طی چند دهه اخیر از سوی ناظران و همچنین بخش بزرگی از جامعه جهانی «نه آزاد و نه منصفانه» ارزیابی می‌شود.

ولادیمیر پوتین که از او به عنوان یک افسر سابق اطلاعاتی (ک‌گ‌ب) یاد می‌شود در سال ۱۹۹۹ در روسیه به قدرت رسید و از آن زمان تاکنون (۲۵ سال گذشته) این پنجمین بار است که کلید کرملین را در دست گرفته است.

بر همین اساس هم نتایج انتخابات امشب که مسکو از آن تحت عنوان «رای قاطع» به ولادیمیر پوتین یاد کرده، از سوی ناظران «کاملا قابل پیش‌بینی» توصیف شده است؛ به ویژه با توجه به این واقعیت که اکثر منتقدان سرشناس آقای پوتین یا خارج از این کشورند و یا در زندان و گورستان‌اند.

پآقای پوتین امروز در حالی خود را پیروز انتخابات خواند که کمتر از یک ماه پیش، آلکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین منتقد حکومت او، به طرز ناگهانی و مشکوکی در زندانی در شمال روسیه جان باخت.

چند ماه پیش از آن هم هواپیمای یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه‌نظامی خصوصی واگنر، که روزگاری از متحدان درجه اول ولادیمیر پوتین بود دچار سانحه شد و او که با پیکارجویان خود علیه مسکو شورش کرده بود، کشته شد.

رقبای پوتین چه کسانی بودند؟

نیکولای خاریتونوف، نامزد حزب کمونیست روسیه

 

نیکولای خاریتونوف، نامزد حزب کمونیست روسیه در یک ویدیوی تبلیغاتی در حال رفتن به سمت شغل جدید خیالی خود در کرملین است

در حالی که دست کم در جوامع غربی همگان منتظر اعلام پیروزی «قاطع» ولادیمیر پوتین در این انتخابات بودند، اما سه نامزد دیگر هم در این انتخابات شرکت داشتند.

نیکولای خاریتونوف، ۷۵ ساله و نامزد رسمی حزب کمونیست. حزب او با گذشت بیش از ۳۰ سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همچنان دومین حزب محبوب روسیه است. این حزب حمایت خود را از پایگاه کوچک وفادارانی می‌گیرد که هنوز در حسرت شوروی بزرگ هستند.

لئونید اسلوتسکی، ۵۶ ساله و رهبر حزب ملی‌گرای لیبرال دموکرات روسیه. او پیوسته در تلویزیون دولتی روسیه حضور دارد و در آنجا نظرات ضدغربی خود را بیان می‌کند.

ولادیسلاو داوانکوف، ۴۰ ساله، که نامزد حزب مردم جدید است، که ظاهرا حزبی لیبرال و طرفدار تجارت است.

این سه نامزد، به‌رغم موقعیت‌های سیاسی بسیار متفاوت، همه به طور کلی از سیاست‌های کرملین حمایت می‌کنند و هیچ‌یک در برابر رئیس‌جمهور فعلی شانسی نداشتند.

طی سه روز رای‌گیری که از روز جمعه آغاز و امروز - یکشنبه - به پایان رسید، اسم هیچ فرد مخالف ولادیمیر پوتین در میان برگه‌های رای وجود نداشت.

مهمترین آنها الکسی ناوالنی بود که حدود یک ماه پیش در زندان جان باخت. مرگی که دول غربی آن را قتل سیاسی و دولتی خواندند و آقای پوتین را به حذف فیزیکی مخالف خود متهم کردند.

همچنین افرادی مانند بوریس نادژدین، سیاست‌مدار کهنه‌کار و منتقد جنگ اوکراین، و یکاترینا دونتسووا، خبر‌نگار سابق تلویزیون هم از منتقدان آقای پوتین بودند که از حضور در انتخابات منع شده بودند.

حال و هوای رای‌گیری و میزان مشارکت چه طور بود؟

یک رای‌دهنده در بیرون از کنسولگری روسیه، در شهر میلان ایتالیا، عکس الکسی ناوالنی را در دست گرفته است

 

یک رای‌دهنده در بیرون از کنسولگری روسیه، در شهر میلان ایتالیا، عکس الکسی ناوالنی را در دست گرفته است

در دو روز اول رای‌گیری که روزهای جمعه و شنبه بود، اعتراضاتی پراکنده، مانند آتش‌ زدن بعضی از مراکز رای‌گیری یا ریختن رنگ‌ در صندوق‌ها، اتفاق افتاد و گزارش شد که چند نفر به اتهام «خرابکاری و اخلال» بازداشت شده‌اند.

به گزارش تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، بیشتر حوادث در مراکز رای‌گیری در مسکو، وورونژ در جنوب روسیه و منطقه قره‌چای و چرکس در شمال قفقاز روی داده بود.

صف‌های طولانی‌ دیگری هم در سفارت‌ها و کنسولگری‌های روسیه در خارج آن کشور گزارش شد که در برخی شهرها طول صف‌ها نیم کیلومتر گزارش شده بود.

خبرگزاری روسی تاس چند ساعت پیش از پایان رای‌گیری در برخی مناطق روسیه گزارش کرده بود که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به ۶۷/۵۴ درصد رسیده است.

در صورت صحت این گزارش، انتخابات امسال از دوره پیش در سال ۲۰۱۸، که ۶۷/۵ درصد شرکت کرده بودند، مشارکت بیشتری داشته است.

یولیا ناوالنی همسر الکسی ناوالنی

 

یولیا ناوالنی همسر الکسی ناوالنی، که ماه گذشته در زندانی در سیبری جان باخت، در تظاهرات مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در برلین شرکت کرد

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی روز یکشنبه در یک پیام تصویری خواهان تظاهرات روز انتخابات علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده بود.

آقای ناوالنی، که شناخته‌شده‌ترین منتقد پوتین بود، به ۱۹ سال زندان اتهام افراط‌گرایی محکوم شد، اما باور عمومی این است که او به دلیل فعالیت‌های سیاسی چنین حکمی گرفت.

بر اساس گزارش‌ نهادهای دولتی روسیه، الکسی ناوالنی ۴۷ ساله در ۱۶ فوریه، در زندان در حال قدم زدن بوده که می‌گوید احساس ناخوشی دارد و سپس می‌افتد و پس از آن هرگز به هوش نمی‌آید.

با این حال خانواده، حامیان ناوالنی و بسیاری در جامعه جهانی بر این باورند که مرگ او تصادفی نبوده و مجازات او برای مخالفت با پوتین بوده است.

اکثر منتقدان رئیس جمهور روسیه از آن کشور گریخته‌اند، اما الکسی ناوالنی پس از مسمومیت با سم نوویچوک در تابستان ۲۰۲۰ در ژانویه ۲۰۲۱ پس از ماه‌ها درمان به کشورش بازگشته بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.