رفتن به محتوای اصلی

سرنگونی جمهوری اسلامی، آرزوی سال نوی شهروندان
16.03.2024 - 15:14

در آستانه نوروز،‌ ده‌ها شهروند آرزوی سال نوی خود را در پیام‌هایی صوتی با ایران‌اینترنشنال در میان گذاشتند. موضوع محوری اکثر این پیام‌ها، آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری ایرانی آزاد و آباد است.

ایران‌اینترنشنال در آستانه نوروز و همچون آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ از مخاطبان خود پرسید چه آرزویی برای سال آینده دارند؟

پاسخ‌ها طیف متنوعی از آرزوها را در برمی‌گیرد اما شرط برآورده شدن همه آن‌ها به قول آرزوکنندگان، سرنگونی و حذف جمهوری اسلامی است.

رسیدن به شادی، آرامش و دلِ خوش

شهروندی در پاسخ به این سوال گفت: «آرزوی از بین رفتن جمهوری اسلامی را دارم تا مردم به آرامش برسند و بتوانند در نهایت کمی زندگی کنند.»

شمار دیگری از شهروندان در پیام‌هایی با آرزوی «شادی، آرامش و دل خوش» برای ایرانیان، تحقق این امیدها را در گروی سرنگونی جمهوری اسلامی دانستند.

یکی از مخاطبان ایران‌اینترنشنال گفت: «چند سالی است که ما آنچنان که باید، شاد نیستیم. مردم ایران خیلی خوبند و مستحق این همه عذاب و رنج نیستند. امیدوارم با رفتن آخوندها و به خصوص علی خامنه‌ای، در نهایت به زندگی آرام و ساکت و سالمی برسند.»

محتوای بسیاری از پیام‌های شهروندان، اشاره به اشغال‌گری، ظلم، ستم، دزدی و استبداد جمهوری اسلامی بود.

 

هم‌دلی با دادخواهان و پایان کشتار معترضان

تعداد زیادی از شهروندان به کشتار معترضان ایرانی در سال‌های گذشته و به ویژه در جریان خیزش انقلابی ایرانیان اشاره کردند و گفتند تنها در صورتی داغ دل خانواده‌ها و مادران دادخواه کمی سبک می‌شود که «دست آخوندها، سپاه پاسداران و سردمداران کنونی حکومت» از اداره ایران کوتاه شود.

در روزهای گذشته تعدادی از خانواده‌های دادخواه با حضور بر مزار کشته‌شدگان خیزش انقلابی و دیگر قربانیان جمهوری اسلامی، یاد آنان را گرامی داشته و آرزوی «آزادی مردم ایران در سال پیش‌ رو» را مطرح کردند.

این خانواده‌ها با انتشار مطالب، تصاویر و ویدیوهایی از مزار کشته‌شدگان در رسانه‌های اجتماعی مختلف، تاکید کردند تنها با نابودی قاتلان، بهار واقعی از راه می‌رسد.

سال ۹۹ و یک سال پس از کشتار آبان خونین سال ۹۸ هم جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات، قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و نیز زندانیان سیاسی، در پیام‌های نوروزی خود خواستار پایان یافتن «ظلم و بی‌عدالتی» در ایران و برقراری «آزادی و صلح» برای همه شده بودند.

ایرانیان سال‌هاست که پایان یافتن ظلم و رسیدن به عدالت و آزادی را در آخرین روزهای اسفند ماه طلب می‌کنند.

اتحاد برای برآورده شدن آرزوها

در روزهای گذشته شمار زیادی از شهروندان با ارسال پیام‌های خود به ایران‌اینترنشنال از ضرورت «اتحاد ایرانیان» و به ویژه نیروهای اپوزیسیون علیه جمهوری اسلامی برای تحقق آرزوهایشان گفتند.

شهروندی در این زمینه گفت: «برای اینکه آرزوی پیروزی جنبش "زن، ‌زندگی، آزادی" محقق شود باید برنامه‌ریزی و اعتراضات هدفمند داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف، امیدوارم سال آینده اپوزیسیون متحد و ائتلاف قدرتمندی شکل بگیرد.»

 

یکی دیگر از مخاطبان ایران‌اینترنشنال گفت: «می‌دانم آرزویم برای نابودی جمهوری اسلامی و محاکمه سران حکومت با این شرایط جهانی، دست‌کم تا پنج سال آینده محقق نخواهد شد. هیچ‌ یک از سیاستمداران جهان عزمی برای تغییر حکومت در ایران ندارند چون منفعتشان بیشتر در بقای جمهوری اسلامی است نه سرنگونی آن.»

در سال‌ها و به ویژه ماه‌های گذشته شماری از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی از تریبون‌های جهانی بر این ضرورت تاکید کرده‌اند که دولت‌های غربی باید خواست ملت ایران را برای سرنگونی حکومت به رسمیت بشناسند.

خواست بسیاری از شهروندان ایرانی آنچنان که در پیام‌هایشان دیده می‌شود، سرنگون شدن حکومت استبدادی کنونی، ‌برگزاری انتخاباتی آزاد با حضور ناظران بین‌المللی و استقرار نظامی سکولار و دموکراتیک است.

برخی از شهروندان در پیام‌های خود آرزوی بازگشت شاهزاده رضا پهلوی به ایران را مطرح کردند؛ با هدف استقرار حکومتی جدید و سر و سامان دادن به کشور.

امید رسیدن به آزادی زنان، اقتصاد سالم و توسعه

بازگشت نخبگان و ایرانیانی که با فشار و سرکوب حکومت ناچار به مهاجرت و ترک ایران شده و دل‌تنگ وطن هستند، محتوای برخی دیگر از آرزوهای شهروندان برای سال نو را تشکیل می‌دهد.

آرزوی مرگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آغاز دوره‌ای بدون حضور روحانیان در مناصب حکومتی، محاکمه سران و عوامل حکومت و صلح و ثبات در ایران و خاورمیانه از موارد مطرح شده در بخشی دیگر از پیام‌های شهروندان بودند.

محمود مهرابی، زندانی سیاسی که بیش از یک سال است در زندان مرکزی اصفهان محبوس شده، در پیامی که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده است، گفت: «زمانی می‌توانم نوروز را شادباش بگویم که دل‌خوشی واقعی میان مردم نمایان باشد.»

مهرابی تاکید کرد «تغییر از شرایط دل‌مرگی به دل‌خوشی» تنها به دست خود مردم محقق خواهد شد.

او از مقام‌های جمهوری اسلامی با عنوان افرادی یاد کرد که هنری جز آباد کردن زندان‌ها و قبرستان‌ها نداشته‌اند و آرزوی رسیدن نوروز و روزهایی را کرد که میهن‌دوستان در جای‌جای ایران ریشه بدوانند.

شماری دیگر از مخاطبان ایران‌اینترنشنال در پیام‌هایشان به ضرورت برخورداری از آزادی بیان، پیشرفت و توسعه، آزادی زنان، رهایی از حجاب اجباری، ارزانی، اقتصاد سالم و بازگشت تفریح و شادی به زندگی روزمره مردم پرداختند.

شهروندی گفت: «امیدوارم روزی برسد که نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان، کسی را به خاطر بیان عقیده‌اش به کام مرگ نفرستند و هیچ مرجع دینی‌ای به خودش اجازه ندهد افکارش را با زور و استبداد بر دیگری تحمیل کند.»

زنی میانسال نیز در پیام خود گفت: «ای کاش بچه‌هایمان سرانجام در سال نو، رنگ شادی و آزادی را ببینند. امیدوارم آرزوی هیچ‌کس در حد آرزو باقی نماند.»

یکی از مخاطبان در پیام خود گفت زمانی که آرزوهایش برای فردای ایرانِ آزاد برآورده شود، سرش را بالا می‌گیرد و می‌خواند: «حالم خوب شه، قول می‌دم شهر رو شیرینی می‌دم...»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.