رفتن به محتوای اصلی

دانمارک قصد دارد برای اولین بار زنان را به خدمت سربازی فرا بخواند
14.03.2024 - 21:20

نخست‌وزیر دانمارک روز پنج‌شنبه گفت این کشور قصد دارد از سال ۲۰۲۶ هر سال پنج هزار نفر را به خدمت در نیروهای مسلح فرابخواند و این برنامه شامل «برابری کامل جنسیتی» است.

این تصمیم بخشی از بازنگری گسترده با هدف تقویت نیروهای مسلح دانمارک در سایه تنش در مناسبات کشورهای اروپایی با روسیه و جنگ در اوکراین است.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند، گفت: «ما نیروهای مسلح خود را به این دلیل که خواهان جنگ هستیم تقویت نمی‌کنیم. هدف ما از این برنامه امتناع از جنگ است.»

به گفته او دولت قصد دارد دوره خدمت سربازی را از چهار ماه به ۱۱ ماه افزایش دهد و این طرح شامل «برابری کامل جنسیتی» است.

براساس این طرح که چارچوب سیاست‌های دفاعی دانمارک در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ را مشخص می‌کند هر سال پنج هزار مرد و زن به خدمت سربازی فراخوانده می‌شوند.

برپایه آمارهای رسمی در سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ نفر در دانمارک خدمت سربازی را انجام داده‌اند. زنان در دانمارک تاکنون در موارد داوطلبانه دوره سربازی می‌دیدند و دوره این خدمت برای آنها تاکنون تنها چهار ماه بود.

این طرح هنوز به قانون بدل نشده و مذاکرات بین احزاب حاضر در پارلمان دانمارک قرار است در هفته‌های آینده انجام شود. اما در ژوئن سال گذشته اکثریت اعضای پارلمان رئوس کلی تجدید سازمان نیروهای مسلح از جمله برابری بیشتر بین مردان و زنان در خدمت سربازی را تأیید کردند.

وزارت دفاع دانمارک نیز اعلام کرده که با توجه به نگرانی‌ها در مورد توان دفاعی اروپا در برابر تعرض احتمالی روسیه، نیروهای مسلح این کشور به یک «تقویت تاریخی» نیاز دارد و یکی از محورهای مهم آن بازبینی در الگوی کنونی خدمت سربازی است.

وزیر دفاع دانمارک روز پنجشنبه گفت: «متأسفانه نگرانی‌های امنیتی در اروپا هر روز تشدید شده و ما برای تنظیم سیاست دفاعی خود باید این مسئله را در نظر بگیریم. یک سیاست سربازگیری نیرومندتر شامل برابری کامل جنسیتی باید بخشی از تقویت قدرت نظامی ما باشد.»

براساس این طرح که خدمت سربازی را برای زنان و مردان به ۱۱ ماه افزایش می‌دهد پنج ماه اولیه دوره آموزشی خواهد بود و سربازان وظیفه شش ماه بعدی را در یگان‌های عملیاتی نیروهای سه‌گانه طی می‌کنند که شامل آموزش نیز خواهد بود.

در حال حاضر تمامی مردان بالای سن ۱۸ که آمادگی بدنی دارند می‌توانند برای خدمت سربازی فراخوانده شوند. چون تعداد کافی مردان داوطلب تاکنون بیشتر از نیاز بوده شمار مورد نظر در یک قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند و در نتیجه همه داوطلبان مجبور به خدمت نیستند.

قانون خدمت سربازی داوطلبانه زنان در دانمارک برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ تصویب شد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح دانمارک نیز گفت افزایش تعدادی که خدمت سربازی انجام می‌دهند «یکی از بنیان‌های ضروری» تقویت قدرت رزمی نیروهای مسلح است.

او افزود: «نیروهای مسلح از تمامی پیشنهادها و طرح‌ها که سربازگیری و تنوع پرسنلی را افزایش دهد حمایت می‌کند. در این راستا درجه بالاتری از برابری بین زنان و مردان هم ضروری و هم مطلوب است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.