رفتن به محتوای اصلی

ایران و آمریکا در عمان مذاکره محرمانه داشتند
14.03.2024 - 06:55

فایننشال تایمز: آمریکا مذاکراتی غیرمستقیم با ایران درباره حملات حوثی‌ها انجام داد

روزنامه فایننشال تایمز گزارش می‌دهد که آمریکا اخیرا مذاکراتی مخفیانه با تهران انجام داده است که هدف آن قانع کردن ایران به استفاده از نفوذ خود در میان شورشیان حوثی‌ یمن برای پایان حملات این گروه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ است.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی و ایرانی نوشت که این مذاکرات در ماه ژانویه به صورت غیرمستقیم در عمان برگزار شد و اولین تماس دو کشور از این نوع در ده ما گذشته بود.

برِت مک‌گورک مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و آبرام پیلی فرستاده آمریکا در امور ایران، هدایت هیات آمریکایی را به عهده داشتند. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران که مسئول مذاکرات اتمی هم هست، نماینده جمهوری اسلامی بود. مقام‌های عمان میانجیگری میان دو هیات را به عهده داشتند بنابراین گفت‌وگویی مستقیم صورت نگرفت.

یک مقام آگاه از موضوع به این روزنامه گفت آمریکا کانال غیرمستقیم با ایران را «روشی برای طرح طیف کامل تهدیدهایی که از ایران سر می‌زند» می‌داند که شامل طرح این موضوع است که «چه کار باید بکنیم تا از مناقشه‌ای وسیعتر جلوگیری شود، چنانچه ایران ادعا می‌کند خواهان آن است.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که «ما کانال‌های زیادی برای انتقال پیام به ایران داریم.»

مقام‌هایی که با فایننشال تایمز صحبت کردند جزئیاتی درباره این مذاکرات ارائه نکردند جز اینکه «لازم است ایران به تشدید تنش در سراسر منطقه پایان دهد.»

حوثی‌ها از ماه نوامبر «برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در غزه و حماس» به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند که در یک مورد به کشته شدن سه خدمه یک کشتی و غیر یک کشتی دیگر منجر شده است.

ایران حامی بزرگ حوثی‌هاست اما اتهام آمریکا دایر بر ارسال سلاح و پشتیانی از عملیات حمله به کشتی‌ها در منطقه را انکار می‌کند.

آمریکا از ماه ژانویه مکررا – در مواردی با مشارکت مستقیم بریتانیا – به مواضع حوثی‌ها حمله کرده است که به نظر نمی‌رسد تاثیری قابل توجه بر حملات حوثیها داشته است. با این حال این نیروها بسیاری از پهپادها و موشک‌های شلیک شده حوثی‌ها در آسمان منطقه دفع کرده‌اند.

فایننشال‌تایمز: ایران و آمریکا در عمان مذاکره محرمانه داشتند

فایننشال‌تایمز به نقل از مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نوشت، ایالات متحده اوایل سال جاری میلادی در عمان با ایران مذاکرات محرمانه داشت تا به نوشته این روزنامه بریتانیایی، «از تهران بخواهد از نفوذ خود به‌منظور مجاب کردن حوثی‌ها برای دست برداشتن از حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ استفاده کند.»

مذاکراتی که باتوجه به ادامه حمله‌های حوثی‌ها و کشته شدن سه خدمه یک کشتی باری در خلیج عدن، به‌نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز نبوده است.

آنگونه که این روزنامه بریتانیایی روایت کرده است، آمریکا از تهران خواسته به نوشته این روزنامه «از نفوذ خود روی حوثی‌ها» برای توقف حمله‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و گزارش‌ها و شواهد موجود، حوثی‌های یمن، گروه نیابتی جمهوری اسلامی‌اند.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ اسرايیل و حماس، همواره نقش داشتن در حمله‌ها علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه را تکذیب کرده‌اند.

به روایت فایننشال‌تایمز، این «مذاکرات غیرمستقیم» که در آن نگرانی واشینگتن درباره توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مطرح شد در ماه ژانویه در عمان برگزار شد.

به گفته مقامات، آخرین دور مذاکراتی از این دست ۱۰ ماه پیش برگزار شده بود. براساس این گزارش، آخرین مذاکرات بین ایران و آمریکا در ماه مه انجام شده بود.

در این مذاکرات برت مک‌گرک، مشاور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده آمریکا در امور ایران حضور داشتند. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود نیز به نمایندگی از تهران در این مذاکرات حضور داشته است.

فایننشال‌تایمز می‌گوید که مقامات عمان مسئولیت پیام رسانی بین هیات‌های آمریکا و جمهوری اسلامی را بر عهده داشتند تا آنها مجبور نباشند به‌طور مستقیم گفت‌و‌گو کنند.

هم مقامات تهران و هم مقامات دولت بایدن بارها به طور علنی اعلام کرده‌اند که کانال‌هایی برای ارتباط با یکدیگر و ردوبدل کردن پیام‌ها دارند.

فایننشال‌تایمز می‌گوید، قرار بود دور دوم این مذاکرات با حضور مک‌گرک در ماه فوریه برگزار شود اما به دلیل افزایش تلاش‌های آمریکا برای حصول توافق بین اسرايیل و حماس به‌منظور پایان دادن به جنگ به تاخیر افتاد.

دولت بایدن در ماه سپتامبر، فقط چند هفته قبل از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرايیل و آغاز جنگ با رفع توقیف شش میلیارد دلار پول برای ایران در جریان توافق مبادله زندانیان آمریکایی با چند زندانی ایرانی موافقت کرد. این پول به حسابی در قطر منتقل شد و آمریکا ادعا می‌کند که روی استفاده از آن نظارت دارد و هنوز تهران از آن برداشت نکرده است.

همزمان اقداماتی نشان دهنده تنش‌زادیی هسته‌ای از جانب تهران در جریان بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به موازات جنگ در نوار غزه، تا حدودی از شتاب غنی‌سازی با خلوص بالا و ذخیره اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا کاسته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.