رفتن به محتوای اصلی

با ترامپ راحت‌تر از بایدن می‌شود کنار آمد
تحلیلگر بین‌الملل داخل کشور:
09.03.2024 - 20:19

با پیروزی ترامپ در «سه شنبه بزرگ» و کناره گیری نیکی هیلی از رقابت ها، ترامپ رسما کاندیدای اصلی جمهوریخواهان برقی رقابت با جو بایدن شده است. برخی تحلیلگران و ناظران با اشاره به برخی نظرسنجی ها، احتمال پیروزی ترامپ را بیشتر از بایدن می دانند.

اصغر زرگر، کارشناس بین‌الملل، درباره تاثیرات منفی پیروزی ترامپ بر ایران به «انتخاب» گفت: گمانه زنی‌ها درباره ترامپ زیاد است؛ هنوز هم مشخص نیست او روی کار بیاید. به نظر می‌آید که اگر جنگ اسراییل و فلسطین فروکش کند و خیال آمریکایی‌ها از جنگ غزه مقداری کمتر شود، احتمالاً آمریکا روی ایران و روسیه متمرکز خواهد شد. ابزار‌های آمریکا هنوز مشخص نیست. ابزار‌های موجود آن‌ها جلوگیری از صادرات نفت ایران است که اخیراً مجددا قدری در حال فشار بر آن است.

وی افزود: تا پیش از حمله هفت اکتبر، بایدن تا حدی از فروش نفت ایران چشم پوشی می کرد و ما توانستیم مقدار بیشتری نفت صادر کنیم. بنابراین احتمالاً برخی از صادرات غیرنفتی ایران هم محدود خواهد شد. مسأله اینجاست که دیگر موضوعی نمانده که بخواهند از طریق آن، روی تهران فشار بیاورند.

وی در ادامه درباره محدودیت کشور‌های منطقه برای همکاری اقتصادی با ایران و نشانه‌های شروع فشارحداکثری بیان کرد: وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرد که 10 میلیارد دلار پول گاز به ایران بدهکار هستند و نمی‌توانند به خاطر تحریم این پول را بدهند. آمریکایی‌ها آنقدر نفوذ در عراق دارند که تحریم‌ها را در این شرایط هم اعمال کنند و عراق و دیگر کشور‌های منطقه آنقدر سرسپرده آمریکا هستند که به راحتی می گویند قادر به پرداخت و تسویه حساب با ایران نیستند. خیلی معادله ساده ای است؛ وقتی نتوانید با دنیای خارج تجارت کنید شرایط بحرانی‌تر می‌شود. وقتی یک کارگر ایرانی در عمان یا عراقی کارگری می‌کند، وقتی بخواهد به ایران پول بفرستد هم دچار مشکل است. به طور کلی انتقال پول به ایران محدود شده و محدودتر هم خواهد شد.

زرگر درباره احتمال روی کار آمدن ترامپ گفت: به نظر من با ترامپ راحت‌تر از بایدن می‌شود کنار آمد. این امکان وجود دارد اما بستگی به نظر سران کشور دارد.

وی ادامه داد: به نظر من کار به جایی رسیده است که باید یک فکر اساسی کنند. روابط با چین و روسیه هم کارگشای وضعیت اقتصادی نبوده است. ما چندسالی است که با چین و روسیه روابط خوبی داریم و در سازمان شانگ‌های هم فعال شدیم اما نتیجه خاصی نداشته است. لذا اگر ترامپ بخواهد فشار بیشتری به ایران بیاورد و گلوی ایران را بیشتر فشار بدهد، شرایط را خیلی سخت‌تر از الان می‌کند. در داخل هم دیگر حد فداکاری و تحمل به نهایت رسیده است. آمریکا هم دنبال تغییر حکومت و گزینه نظامی نیست اما از نظر اقتصادی شرایط را بحرانی می‌کند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.