رفتن به محتوای اصلی

آمریکا برای افزایش کمک بشردوستانه به غزه اسکله موقت می‌سازد
08.03.2024 - 04:31

انتظار می‌رود تا ساعتی دیگر جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا برنامه خود را برای ساخت یک اسکله موقت در غزه با هدف افزایش کمک‌های بشردوستانه به این منطقه اعلام کند.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند این اسکله میزان کمک‌های بشردوستانه ارسالی به این باریکه را به «بیش از صدها کامیون در روز» افزایش می‌دهد.

گفته شده ساخت این بندر موقت توسط ارتش آمریکا «چند هفته» طول خواهد کشید اما به معنی حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه نخواهد بود.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که یک چهارم جمعیت غزه در آستانه مرگ از گرسنگی وقحطی است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کشتی‌های بزرگ حامل غذا،‌ دارو، آب و سرپناه‌های موقت می‌توانند در این اسکله پهلو بگیرند. بر اساس گزارش‌ها این کشتی‌ها از طریق قبرس به غزه می‌آیند، جایی که نیروهای امنیتی اسرائيل محموله‌های باری را بررسی می‌کنند.

قرار است آقای بایدن در سخنرانی امشب خود برای کنگره آمریکا بگوید که ارتش آمریکا این اسکله را خواهد ساخت اگرچه مشخص نیست چه کسی گذرگاه عبور محموله‌های امداد را در خاک غزه خواهد ساخت و پرسش‌های مهم زیادی هنوز در این زمینه باقی است.

غزه فاقد بندر عمیق لازم برای کشتی‌رانی است و آمریکا هفته‌هاست که به دنبال راهی برای رساندن محموله‌های باری کشتی‌ها به این منطقه است. همزمان دولت آمریکا علنا فشار خود را بر اسرائيل افزایش داده و نارضایتی خود را از شرایط غزه نشان داده است.

مقام‌های آمریکایی به شبکه سی.بی.اس، شریک رسانه‌ای بی‌بی‌سی در آمریکا گفته‌اند که برنامه ساخت اسکله توسط یگان ارتش آمریکا ساخته خواهد شد. این یگان که تیپ هفتم حمل و نقل نام دارد در پادگان فورت استوری ویرجینیا مستقر است.

این تیپ برای ماموریت‌های فوری طراحی شده اما به گفته مقام‌های امریکایی کشتی‌های نظامی هنوز آمریکا را ترک نکرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در هفته جاری هشدار داده که کودکان در شمال غزه جانشان را از گرسنگی از دست می‌دهند و برآورد شده که حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی دسترسی ناچیزی به غذا و آب تمیز دارند.

کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح، تحت کنترل مصر و گذرگاه کرم شالوم، تحت کنترل اسرائیل، وارد جنوب غزه می‌شوند، اما شمال غزه، که عملیات زمینی اسرائیل بر آن متمرکز بوده، عمدتا از کمک‌های بشردوستانه محروم بوده است.

سازمان جهانی غذا در ۲۰ فوریه اعلام کرد ارائه محموله‌های کمک‌ غذایی خود را به شمال غزه به حالت تعلیق درآورده است چرا که در سه هفته منتهی به آن به دلیل متلاشی شدن نظم عمومی شاهد هرج‌ و مرج،‌خشونت و حتی غارت بوده است.»

آمریکا و چند کشور دیگر در این میان به تحویل هوایی محموله‌های غذایی به غزه روی آورده‌اند اما سازمان‌های امداد می‌گویند این شیوه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روزافزون مردم غزه باشد.

یک کارشناس مستقل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اسرائيل را متهم کرد که علیه مردم فلسطینی در غزه «کارزار گرسنگی» به راه انداخته است.

مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سخنرانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «تصویر گرسنگی در غزه غیرقابل تحمل است و شما هیچ کاری نمی‌کنید.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.