رفتن به محتوای اصلی

دوربین‌های آمریکایی فروخته‌شده به ایران در دست تک‌تیراندازان حماس
05.03.2024 - 05:23

تحقیقات هاآرتص نشان می‌دهد که تک‌تیراندازان حماس در غزه از دوربین‌های اسلحه ساخت یک شرکت آمریکایی که علنی به ایران فروخته شد، استفاده کرده‌اند.

این دوربین‌ها که به دوربین‌های تلسکوپی مشهورند، روی تفنگ‌های «ای‌‌ام ۵۰» صیاد نصب شده است که تفنگ تک‌تیرانداز سنگین ساخت ایران است. اسرائیل تعدادی از این تفنگ‌ها را در جریان جنگ با حماس در غزه به‌دست آورده است.

سلاح تک‌تیرانداز «ای‌ام ۵۰» تک‌تیرانداز آنتی‌متریال شبیه «بارت ام۸۲» آمریکایی است و مهمات مشابه ۱۲.۷ میلیمتری دارد.

این سلاح ۱.۵ متر طول و ۱۲ کیلوگرم وزن دارد و برد موثر آن ۱۲۰۰ متر است.

این اسلحه تهدیدی جدی برای سربازان اسرائیلی به شمار می‌رود، زیرا جلیقه‌های ضدگلوله و کلاه‌های سربازان که با صفحات سرامیکی ساخته شده‌اند، نمی‌توانند در برابر گلوله‌های سنگین این تفنگ مقاومت، و سربازان را محافظت کنند.

با نصب این دوربین‌ها و افزوده شدن دید تلسکوپی باکیفیت به این سلاح، تک‌تیراندازان حماس به توانایی بیشتری برای شلیک موفق به اهداف خود از فاصله صدها متری دست می‌یابند و به این شکل از شناسایی شدن نیز می‌گریزند.

به گزارش هاآرتص، در ژوئیه ۲۰۱۸، تک‌تیرانداز حماس به سرباز اسرائیلی که در سمت اسرائیل در مرز غزه گشت‌زنی می‌کرد شلیک کرد. تحقیقات نظامی نشان داد که با اینکه این سرباز جلیقه ضدگلوله بر تن داشت، جلیقه نتوانست از او محافظت کند.

حماس از زمان شروع جنگ کنونی، ویدیوهای زیادی منتشر کرده است که نشان می‌دهد جنگجویانش با استفاده از سلاح تک‌تیرانداز «ای‌ام ۵۰» به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک می‌کنند.

سلاح‌هایی که ارتش اسرائیل از جنگجویان حماس به‌دست آورده است، نشان‌دهنده تنوع تسلیحاتی آنان است. از جمله کلاشینکف‌های چینی، کره شمالی، روسی، اروپایی و راکت‌اندازه‌ها و آرپی‌جی‌ها زیاد از سراسر دنیا، و نیز سلاح‌های ساخت خود حماس را می‌توان در آن‌ها شناسایی کرد.

دو تفنگ تک‌تیرانداز «ای‌ام ۵۰» که ارتش اسرائیل توقیف کرد، مجهز به دوربین‌هایی با نام تجاری «المنت» بود که به شرکت آمریکایی «اف‌اکس ایرگان» مستقر در کارولینای شمالی تعلق دارد.

هاآرتص می‌نویسد که رژیم جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ توانست به ۸۰۰ قبضه از این تفنگ‌ها را برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر دست یابد و به سرعت نسخه‌های کپی این تفنگ‌ها را تولید، و در سراسر خاورمیانه بین حزب‌الله لبنان، حماس، شبه‌نظامیان حامی ایران در عراق و سوریه  و حوثی‌های یمن توزیع کرد.

از زمان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در ۲۰۰۷، صادرات چنین تفنگ‌هایی به ایران غیرقانونی بوده است. با این حال، برخی لوازم جانبی، از جمله دوربین‌های تلسکوپی که روی برخی سلاح‌ها نصب می‌شوند، موضوع پیچیده‌تری‌ است، زیرا کالاهای دومنظوره با کاربردهای نظامی و غیرنظامی شناخته می‌شوند.

دوربین‌های شرکت «المنت» برای استفاده با تفنگ‌های معمولی بادی هم فروخته می‌شوند و وبسایت این شرکت، نام توزیع‌کنندگان آن در ایران را نیز ذکر کرده است؛ شرکتی به نام ایران سفری از تبریز و  شرکت «برادران خاکریزی» از تهران، که مالکان خرده‌فروشی تجهیزات شکار قوچ‌اند.

وبسایت این شرکت مستقر در تهران طیف گسترده‌ای از دوربین‌های تلسکوپی «المنت» را برای فروش ارائه می‌کند؛ از جمله مدل‌های جدیدی که تابستان گذشته، صرفا چند ماه پیش از حمله حماس به اسرائیل، به بازار عرضه شدند.

شرکت «المنت» به هاآرتص گفته است که از زمان آغاز جنگ در غزه، فروش این دوربین‌ها را [به ایران] متوقف کرده‌ است. با این حال، این شرکت می‌گوید که شش ماه پیش متوجه شده است که بسیاری از دوربین‌هایی که از چین صادر می‌شوند، کپی دوربین‌های این شرکت‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.