رفتن به محتوای اصلی

اف‌بی‌آی ؛ افسر اطلاعاتی ایران برای ترور مقام‌های امریکایی را تحت تعقیب قرار داد
05.03.2024 - 05:03

اداره تحقیقات آگاهی فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در تعقیب فردی به نام مجید دستجانی فراهانی است که می‌گوید به عنوان مامور جمهوری اسلامی ایران در توطئه برای ترور مقام‌های این کشور دست داشته است.

دفتر اف‌بی‌آی در فلوریدا روز جمعه گفت که مجید دستجانی فراهانی به زبان‌های فارسی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می‌کند و مکررا میان ایران و ونزوئلا سفر می‌کند.

اف‌بی‌آی گفت که مجید دستجانی فراهانی، ۴۱ ساله، سرگرم اجیر کردن افرادی «برای عملیات در آمریکا به منظور هدف گرفتن مرگبار مقام‌های جاری و سابق» در انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، بوده است.

مقام‌های پلیس در آمریکا قبلا گفته‌اند که تهدیدهایی جدی علیه مایک پومپئو و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، را شناسایی کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی از جمله به نشریه سمافور گفتند که به اعتقاد آنها آقای پومپئو و همچنین برایان هوک، فرستاده دولت ترامپ در امور ایران، در «فهرست سوءقصد» تهران قرار دارند. این دو مقام سابق دولت ترامپ به دلیل شدت تهدیدها تحت محفاظت هستند.

آمریکا اواخر سال گذشته میلادی - روز ۸ دسامبر - تحریم‌هایی را از جمله به اتهام مشارک در تلاش برای هدف گرفتن مقام‌های آمریکایی بر ایران اعمال کرد.

نام مجید دستجانی فراهانی و محمد مهدی خانپور اردستانی، دو افسر اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، در میان تحریم شدگان بود.

آمریکا گفت که این دو نفر افرادی را برای عملیاتی در آمریکا برای هدف گرفتن مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی در انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی اجیر کرده بودند.

آمریکا گفت که این دو همچنین افرادی را برای زیر نظر گرفتن در آمریکا اجیر کرده بودند.

آمریکا و بریتانیا همچنین در روز ۲۹ ژانویه یک «شبکه‌ بین‌المللی ترور» را تحریم کردند که به گفته آنها فعالان ایرانی و مخالفان جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دادند.

دولت آمریکا پیشتر در سال ۲۰۲۲ فردی به نام شهرام پورصفی - همچنین معروف به مهدی رضایی - را که عضو سپاه پاسداران معرفی شد در ارتباط با ادعای طرح یک نقشه تلافی‌جویانه برای کشتن جان بولتون متهم کرد.

دولت آمریکا می‌گوید که این شهروند ایرانی برای کشتن جان بولتون، زمانی که او مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور این کشور بود تلاش کرده تا شخصی را با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار، استخدام کند.

قاسم سلیمانی در حمله پهپادی روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در بغداد کشته شد، حمله‌ای که به دستور دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری سابق آمریکا به اجرا گذاشته شد. در آن حمله ابومهدی مهندس معاون حشد شعبی و هشت نفر دیگر کشته شدند.

ایران بارها قول داده است از کشته شدن او انتقام بگیرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، شهریور سال گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که جمهوری اسلامی «برای محاکمه عاملان ترور قاسم سلیمانی، همه تلاشش را خواهد کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.