رفتن به محتوای اصلی

نفر اول انتخابات در تهران با آرای کمتر از ۸ درصد به مجلس راه‌ یافت+ویدئو
04.03.2024 - 10:28

طبق اعلام ستاد انتخابات، ۱۴ نامزد به صورت مستقیم از تهران به مجلس راه یافتند و انتخابات برای تعیین تکلیف ۱۶ کرسی باقی‌مانده به دور دوم کشیده شد. اثرگذاری تحریم انتخابات باعث شد محمود نبویان، پیشتاز انتخابات در این شهر، تنها ۵۹۷ هزار یعنی کمتر از ۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

نبویان، از شاگردان پیشین محمدتقی مصباح یزدی، تنها نامزد حوزه انتخابیه تهران بود که آرای او از ۵۰۰ هزار فراتر رفت. سایر نامزدهای راه یافته به مجلس از پایتخت بین ۳۱۶ هزار و ۴۸۷ هزار رای کسب کردند.

در میان این ۱۴ نامزد، اسامی چهره‌های تندرو جبهه پایداری مانند حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی و مهدی کوچک‌زاده دیده می‌شود.

حضور پررنگ اعضای جبهه پایداری در میان نامزدهای برتر در تهران حاکی از آن است که حتی بخش قابل توجهی از حامیان اصولگرایان میانه‌رو نیز از شرکت در انتخابات اجتناب کردند.

خبرگزاری مهر میزان مشارکت در شهر تهران را ۲۴ درصد اعلام کرد.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مکررا خواستار حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شده بود.

میزان مشارکت در تهران و بسیاری از نقاط ایران نشان می‌دهد که بسیاری از مردم بی‌توجه به فراخوان خامنه‌ای و سایر سران و طرفداران حکومت، این انتخابات را تحریم کردند.

قرار گرفتن محمدباقر قالیباف، رییس کنونی مجلس و از چهره‌های نزدیک به سپاه پاسداران و خامنه‌ای در رتبه چهارم انتخابات تهران از دیگر نکات مهم نتایج به شمار می‌رود.

قالیباف که در طول سالیان اخیر نامش در ارتباط با چندین پرونده فساد به گوش رسیده و ماه گذشته درخواست پسرش برای دریافت اقامت دائم کانادا جنجالی شده بود، تنها ۴۴۷ هزار رای کسب کرد.

بر اساس گزارش ستاد انتخابات، امیرحسین ثابتی، مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، و حمید رسایی رای بالاتری نسبت به قالیباف کسب کردند. این موضوع را شاید بتوان نشانه‌ای از افول قدرت رییس کنونی مجلس ارزیابی کرد.

اسامی رضا تقی‌پور و منوچهر متکی، دو وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد، و اسماعیل کوثری، فرمانده سپاه پاسداران هم در فهرست راه‌یافتگان به مجلس به چشم می‌خورند، نمایندگان «منتخبی» با آرای ۴۲۴، ۴۰۴ و ۳۸۶ هزار نفری در کلان‌شهر تهران.

به گفته ستاد انتخابات کشور، ۳۲ نامزد باید بر سر ۱۶ کرسی باقی‌مانده در حوزه انتخابیه تهران به رقابت بپردازند، رقابتی که بر اثر نظارت استصوابی شورای نگهبان به طیف طرفداران تندروی حکومت محدود شده است.

نام علی مطهری، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، حتی در میان ۶۰ نامزد برتر هم دیده نمی‌شود.

شمار آرای پیشتاز انتخابات مجلس تهران به ما چه می‌گوید؟

بر اساس نتایج نهایی انتخابات مجلس که روز دوشنبه ۱۴ اسفند منتشر شد، نبویان با ۵۹۷ هزار و ۷۷۰ رای در صدر قرار گرفت.

پیش از این عباس جوهری، معاون سیاسی استاندار تهران، شمار واجدان شرایط در شهر تهران را برای شرکت در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، کمی بیش از هفت میلیون و ۷۷۵ هزار تن اعلام کرد.

بدین ترتیب پیشتاز انتخابات تهران تنها نظر موافق ۷/۷ درصد از مجموع واجدان شرایط را در پایتخت به دست آورده است.

شمار آرای نبویان حتی از عزت‌الله اکبری تالارپشتی، نفر سی‌ام انتخابات مجلس در تهران در سال ۱۳۹۸ کم‌تر است. اکبری تالارپشتی در دوره گذشته ۶۴۲ هزار رای به دست آورده بود.

در دورانی که جامعه ایران هنوز به محمد خاتمی و طیف اصلاح‌طلبان اقبال نشان می‌داد، آرای شهر تهران چندین برابر میزان کنونی بود. محمدرضا عارف، سرلیست ائتلاف امید در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۴، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رای کسب کرد.

آرای عبدالرضا هاشم‌زائی که در انتخابات ۱۳۹۴ در تهران حائز رتبه ۳۰ شد، یک میلیون و ۷۸ هزار بود، چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر بیش از آرای نبویان در انتخابات اخیر.

به حد نصاب نرسیدن جلسه علنی مجلس در پی غیبت نمایندگان

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد جلسه علنی مجلس در صبح دوشنبه ۱۴ اسفند به دلیل نرسیدن به حد نصاب تشکیل نشد.

بر اساس این گزارش، تعدادی از نمایندگان کنونی که در انتخابات اخیر موفق به ورود مجدد به مجلس نشدند و همچنین برخی دیگر که باید در دور دوم انتخابات شرکت کنند، در جلسه مجلس حضور نیافتند.

احمد حسین فلاحی، نماینده همدان در گفت‌وگو با تسنیم از تشکیل نشدن جلسه علنی مجلس انتقاد کرد و گفت از نمایندگان «انتظار می‌رفت که با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار کنند و برای تشکیل مجلس به تهران بیایند.»

او افزود ما نمایندگان کنونی باید «جلسات مجلس را تا روز آخر فعالیت آن تشکیل دهیم ولو این‌که موفق به حضور دوباره در مجلس نشده باشیم».

به گفته فلاحی، قالیباف به عنوان رییس مجلس قصد دارد اسامی نمایندگان غایب را اعلام کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.