رفتن به محتوای اصلی

۸۲ درصد جوانان ایرانی آینده‌ موفقی برای خود در ایران نمی‌بینند
نظرسنجی استاسیس:
04.03.2024 - 10:23

بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی موسسه استاسیس، حدود ۷۶ درصد از مردم ایران معتقدند که جوانان در ایران برای خودشان آینده موفقیت‌آمیزی نمی‌بینند و این رقم در میان کسانی که در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ قرار دارند ۸۲ درصد است.

بر اساس نظرسنجی موسسه استاسیس مستقر در واشینگتن، ۶۸ درصد ایرانی‌ها و ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، با این عبارت موافق‌اند که جوانان ایرانی ترجیح می‌دهند به جای کشورشان، مهاجرت کنند و در خارج از ایران زندگی کنند.

شرکت تحلیل داده‌های استاسیس مستقر در شهر واشینگتن دی.سی آمریکا است.

هدف این موسسه از انجام نظرسنجی‌ها، سنجش افکار عمومی مردم ایران در مواردی چون نظرسنجی‌های انتخاباتی، رضایت یا نارضایتی از عملکرد مسئولان حکومتی به خصوص رییس‌جمهوری، محبوبیت یا عدم محبوبیت چهره‌های مشهور، استفاده از رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و موضوعات روز کشور است.

 

نتایج نظرسنجی این موسسه درباره میزان تمایل مردم ایران به مهاجرت از کشور، تاییدکننده گزارش‌های مختلفی است که در سال‌های اخیر درباره مهاجرت ایرانیان به ویژه قشر نخبه از کشور منتشر شده است.

آبان‌ماه امسال، فایننشنال‌تایمز با استناد به آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد ایران بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با افزایشی ۱۴۱ درصدی، سریع‌ترین رشد نرخ مهاجرت به کشورهای ثروتمند را در جهان داشت.

بر اساس گزارش این روزنامه، تعداد مهاجران ایرانی از ۴۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسید.

همچنین رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به افزایش شدید درخواست‌های ایرانیان برای پناهندگی یا کار و ویزای دانشجویی در خارج از کشور در سال‌های اخیر، پیشتر اعلام کرده که ایران در حال گذراندن مرحله «مهاجرت دسته‌جمعی کنترل‌نشده» است.

مهاجران ایرانی به طور سنتی به سمت آمریکا، استرالیا، کانادا و اروپا رفته‌اند اما توسعه مستمر کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس باعث شده کشورهای عربی مانند امارات متحده عربی، قطر و عمان به مقصدی جذاب برای افراد جویای کار تبدیل شوند.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، ترکیه نیز در سال‌های اخیر به یک مقصد مطلوب برای مهاجران ایرانی تبدیل شده است.

 

مداخله حکومت در زندگی خصوصی جوانان

از جمله موارد دیگری که در نظرسنجی موسسه استاستس مورد پرسش قرار گرفته، این است که آیا مسئولان جمهوری اسلامی آزادی جوانان را باد خالت در زندگی خصوصی‌شان محدود می‌کنند یا نه.

۴۸ درصد پاسخ‌دهندگان به این پرسش جواب مثبت داده‌اند و ۴۱ درصد معتقدند که چنین دخالتی صورت نمی‌گیرد.

در میان گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۶۱ درصد به این پرسش جواب مثبت داده‌اند و فقط ۳۴ درصد مخالف آن بوده‌اند.

جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود با وضع قوانینی چون حجاب اجباری، آزادی‌های فردی را در ایران شدیدا محدود کرد.

سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری در سال‌های اخیر بارها نسبت به سرکوب‌ها در این زمینه از جمله بازداشت جوانان از سوی گشت ارشاد اعتراض کرده‌اند.

ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی، ممنوعیت برگزاری مهمانی‌های مختلط و محدودیت‌ها در زمینه نوع پوشش جوانان از دیگر مداخله‌های حکومت در زندگی جوانان در ایران است.

در مهرماه امسال، سعید فراهانی، فرمانده انتظامی تفرش در استان مرکزی اعلام کرد که ماموران ۱۰ زن و مرد را در یک مهمانی خصوصی در یک روستا به دلیل «مختلط» بودن بازداشت و محل برگزاری آن را پلمب کرده است.

او افزود این شهروندان برای تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

در دی‌ماه نیز، حکم ۷۴ ضربه شلاق رویا حشمتی که به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری صادر شده بود، در اجرای احکام دادسرای ناحیه ۷ تهران اجرا شد.

این زن مخالف حجاب اجباری روایتی هولناک از اجرای حکم خود نوشته و گفته در زمان اجرای حکم سرود «برپاخیز، برای زن زندگی آزادی» را زمزمه می‌کردم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.