رفتن به محتوای اصلی

خلاف‌کاران مسلح چهار هزار زندانی را فراری دادند
فرار بزرگ در هائیتی
04.03.2024 - 06:58

دهها خلاف‌کار مسلح با حمله به زندان مرکزی پورتوپرنس - پایتخت هائیتی - هزاران زندانی را آزاد کردند.

خبرنگاران محلی به بی‌بی‌سی گفتند که در جریان این فرار بزرگ که از عصر دیروز - شنبه ۲ مارس - آغاز شد احتمالا حدود ۴ هزار زندانی توانسته‌اند بگریزند. این یعنی اکثریت زندانیان این زندان مرکزی در پایتخت هائیتی توانسته‌اند فرار کنند.

در میان زندانیان فرار کرده، چندین نفر از خلافکارانی قرار دارند که سه سال پیش در کشتن جوونل مویس، رئیس‌جمهوری سابق هائیتی، نقش داشتند.

هائیتی که به لحاظ آماری یکی از محروم‌ترین کشورهای جهان و فقیرترین کشور قاره آمریکا است پس از قتل آقای مویس روی خوش به خود ندید و از ان زمان با مشکلات داخلی فراوان از جمله قدرت گرفتن سازمان‌های تبه‌کاری دست به گریبان بوده است.

این خلافکاران که هم اکنون کنترل حدود ۸۰ درصد پورتوپرنس - پایتخت - را در دست دارند طی ماه‌های گذشته به دنبال سرنگونی آریل هنری، نخست‌وزیر این کشور بوده‌اند.

جدیدترین آشوب شهری و خشونت روز پنجشنبه آغاز شد هنگامی که خبر آمد آریل هنری، نخست وزیر، به نایروبی (پایتخت کنیا) سفر کرده تا به کمک دولت کنیا، مقدمات حضور یک نیروی نظامی چند ملیتی برای برقراری امنیت در کشورش را فراهم کند.

جیمی چریزیر، رهبر سازمان‌های خلافکاری که به جیمی باربیکیو هم شهرت دارد از روز پنجشنبه دستور «عملیات و آشوبی» را داده که هدفش ساقط کردن دولت آریل هنری است.

او که پیش‌تر خود یک افسر ارشد پلیس بود گفته: «همه ما - گروه‌های مسلح در شهرهای و گروه های مسلح در پایتخت، متحد شده‌ایم».

از جیمی باربیکیو به عنوان کسی که مسئول چندین کشتار بزرگ در پورتوپرنس است یاد می‌شود.

هائیتی

 

موج جدید خشونت‌ها که از سه روز پیش آغاز شده تا کنون به کشته شدن ۴ افسر پلیس و مجروح شدن ۵ افسر دیگر انجامیده است.

سفارت فرانسه در هائیتی به شهروندان این کشور هشدار داده که از سفر به پایتخت - پورتوپرنس - اجتناب کنند.

پلیس هائیتی پیش‌تر از ارتش این کشور درخواست کمک کرده بود و خواستار تقویت تدابیر امنیتی و حفاظتی در اطراف زندان مرکزی پایتخت شده بود که به نظر می‌رسد این اقدامات نتوانست از حمله عصر دیروز - شنبه ۲ مارس - گروه‌های تبه‌کاری به این زندان جلوگیری کند.

با وجود چندین ساعت از این حمله، امروز - یکشنبه سوم مارس - خبرگزاری رویترز نوشت هنوز از پورتوپرنس گزارش می‌شود که درهای زندان باز مانده است و هیچ نشانی از ماموران نیست.

خبرنگار رویترز گفته اجساد ۳ زندانی که به هنگام فرار هدف قرار گرفته شده بودند همچنان در محوطه باز زندان دیده می‌شود.

یک نیروی داوطلب این زندان به خبرنگاران رویترز گفته که ۹۹ نفر از زندانیان از جمله سربازان کلمبیایی که در ارتباط با قتل رئیس‌جمهور مویسی در زندان بودند، خود را در یک بند محصور کردند و تصمیم گرفتند در سلول های خود بمانند چرا که بیم آن داشتند که در جریان رد و بدل شدن آتش کشته شوند.

نظام سیاسی در هائیتی از زمان کشته شدن جوونل مویس در حال فروپاشی بوده است و این کشور از سال ۲۰۱۶ تاکنون انتخاباتی برگزار نکرده است.

بنابر توافقات سیاسی که پس از قتل او در سال ۲۰۲۱ حاصل شد قرار بود آریل هنری، نخست‌وزیر تا هفتم فوریه گذشته بر سر کار بماند و با برگزاری انتخابات، دولت جدید تشکیل شود اما آقای هنری از قدرت کناره‌گیری نکرده است.

در ماه ژانویه گذشته سازمان ملل متحد گزارش کرد که سال گذشته ۸۴۰۰ نفر در جریان خشونت های ناشی از قدرت گرفتن گروه‌های تبه‌کاری در هائیتی کشته شده‌اند.

این آمار که نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر گزارش شده است شامل کسانی است که جان خود را در جریان قتل‌ها، آدم ربایی‌ها، کشتارها و تسویه حساب‌هایی از دست داده‌اند که با قدرت گرفتن باندهای تبه‌کاری سازمان‌یافته در پورتوپرنس و دیگر نقاط هائیتی روی داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.