رفتن به محتوای اصلی

تازه‌ترین نتایج و «شکست نظام» در جلب آراء عمومی
03.03.2024 - 23:07

ی

انتخابات ۱۴۰۲

 

بسیاری از منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی، نتایج این دور انتخابات را «افتضاح سیاسی تاریخ جمهوری اسلامی» توصیف کرده‌اند

 

ستاد انتخابات وزارت کشور ایران با انتشار تازه‌ترین نتایج شمارش آراء اعلام کرده انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۴ استان به دور دوم کشیده شده است و در تهران نیز به نظر می‌رسد که تکلیف حدود نیمی از کرسی‌ها در مرحله دوم تعیین خواهد شد. بسیاری از منتقدان یا مخالفان جمهوری اسلامی ایران این نتایج را «نشانه شکست» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در «جلب آرای عمومی و مشروعیت نظام اسلامی» دانسته‌اند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در ۱۹۸ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه ایران روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که به دلیل مشارکت پایین آن را برخی رسانه‌های داخلی «رویداد کم‌سابقه» توصیف کرده‌اند.

از جمله روزنامه اعتماد چاپ تهران امروز نوشت: « فارغ از مساله مشارکت در تهران رخدادی بی‌سابقه نیز در این دوره از انتخابات ثبت شده و آن تعیین تکلیف اکثریت کرسی‌های تهران مجلس دوازدهم در دوره دوم است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان مشارکت تهرانی‌ها در این انتخابات ۲۴ درصد اعلام شد و روزنامه اعتماد با مقایسه این میزان با «۳۴.۳۹ درصد» انتخابات سال ۱۴۰۰ نوشت که «با این اوصاف، کمترین میزان مشارکت مردم تهران در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ رقم خورده است.»

واکنش‌های اولیه به نتایج اولیه

انتخابات ۱۴۰۲

 

بعضی از منتقدان می‌گویند که «ائتلاف آرای باطله -بی‌سروصدا و به تنهایی- همه‌ی فهرست‌های سیاسی را شکست داد»

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش کرده است که از ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ زن و مرد واجد شرایط این دوره، «بیش از ۲۵ میلیون نفر یا معادل ۴۱ درصد در انتخابات مشارکت کردند.»

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پس از اعلام نتایج اولیه نوشت: «‏اینکه در مرکز سیاسی کشور ۸۰ درصد، در کلان‌شهرها بالای ۷۰ درصد و‌ در کل کشور ۶۰ درصد در انتخابات شرکت نکردند، پیامی روشن دارد.»

آقای شریعتی با استناد به یکی از شعرهای احمد شاملو، شاعر معاصر ایران، نوشته است که «این‌ مسالمت‌آمیزترین پیام ملت را دریابید. این ملت خصم شما نیستند؛ انکار شیوه‌ حکمرانی‌اند. راه را برای تغییر وضع حاکم بگشایید.»

علی افشاری، فعال سیاسی، هم با اشاره به نتایج مقدماتی انتخابات کلان‌شهر تهران در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی، این نتایج را «افتضاح سیاسی تاریخ حیات جمهوری اسلامی» خواند که به گفته او «آراء باطله و سفید رای اول پایتخت می‌شوند.»

حسین دهباشی، مستندساز، در شبکه اجتماعی ایکس به طنز نوشت که «ائتلاف آرای باطله -بی‌سروصدا و به تنهایی- همه‌ لیست‌های سیاسی را شکست داد.»

شاهزاده رضا پهلوی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما مردم ایران روز جمعه ۱۱ اسفند، با اتحادی کم‌نظیر، بزرگترین نافرمانی مدنی تاریخ خود را رقم زدیم. این بار، اکثریت قاطع ما در کنار هم ایستادیم، و به جای هم‌دستی با قاتلان‌ عزیزان‌مان، بایکوت را انتخاب کردیم.»

از این دست واکنش‌ها به نتایج انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در شبکه‌های اجتماعی فراوان است و با هر خبر تازه‌ای بر تعداد و تنوع آن افزوده می‌شود.

در کدام استان‌ها انتخابات به مرحله دوم کشیده شده؟

انتخابات ۱۴۰۲

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

مطابق پیش‌بینی‌ها، انتخابات ۱۴۰۲ پایین‌ترین مشارکت واجدان شرایط رای‌گیری را در پی داشت

به گزارش خبرگزاری ایرنا تاکنون به طور قطع انتخابات مجلس در ۱۴ استان به دور دوم کشیده شده است که به ترتیب عبارتند از آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، زنجان، فارس، کرمانشاه، همدان، مازندران، خوزستان، گلستان، خراسان رضوی و لرستان.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که با شمارش آرای ۴ هزار صندوق از ۵ هزار صندوق تهران، به نظر می‌رسد که تکلیف نزدیک به ۳۰ کرسی از ۳۸ کرسی پایتخت، در مرحله دوم روشن شود.

به گزارش ایرنا، در تهران تاکنون محمود نبویان با اخذ ۵۴۵ و ۸۰۵ رای، بیشترین رای را کسب کرده است. بعد از او حمید رسایی با ۴۴۶ هزار و ۹۱۰، امیرحسین ثابتی منفرد ۴۴۵ هزار ۷۷۰، محمدباقر قالیباف ۴۰۹ هزار و ۸۰۸، رضا تقی پورانوری ۳۸۵ هزار و ۹۹۴، روح اله ایزدخواه ۳۷۱ هزار و ۵۹۷، مرتضی آقاطهرانی ۳۶۹ و ۸۰۷ و منوچهر متکی ۳۶۸ و ۷۲۵ رای قرار دارند.

بر اساس ماده ۹ قانون ، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

این در حالی است که بر اساس میزان آرای کل اخذ شده در تهران کف رای قابل قبول ۲۰ درصد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار رایی است که درباره تهران اعلام شده است، یعنی ۳۶۰ هزار رای.

در جریان دهه‌ها برپایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران، نفر اول تهران همواره نزدیک به یک میلیون یا بیشتر رای به دست آورده است.

ستاد انتخابات وزارت کشور ایران همچنین نتایج ۳۰ حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرده است و می‌گوید که از ۸۸ کرسی، تکلیف ۷۲ کرسی معلوم شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.