رفتن به محتوای اصلی

در کنار امپریالیسم برای پیشرفت!
11.01.2024 - 20:57

 جهان صنعت در مطلبی تحت عنوان "خبری خوش اقتصادی مادورو برای مردم ونزوئلا"، از کاهش تورم این کشور از ٣٠٥ درصد بە ١٩٣ درصد می گوید. مطلب از زبان کارشناسان اقتصادی علت آن را از جملە دلاری شدن اقتصاد این کشور می داند. در مطلب آمدە است کە "مردم از بولیوار، پول ملی ونزوئلا، فرار می‌کنند، همه می‌خواهند امکان کسب درآمد دلاری داشته باشند و به دنبال تبدیل فوری بولیوار به دلار آمریکا هستند.

کمبود کالا تا حدودی کاهش یافته چون سرمایه‌های عظیمی در بخش تجارت در گردش است و ثبات نسبی در تولید نفت هم به لطف مجوز ویژه‌ای که به شرکت آمریکایی شورون اعطا شده به وجود آمده است." البتە در کنار این، عوامل دیگری از جملە توقف افزایش دستمزدها، کاهش وام‌دهی بانک‌ها و تثبیت نرخ ارز که موجب ارزان شدن واردات در برابر کالاهای تولید داخل شده از دیگر علل کاهش نرخ تورم ذکر شدەاند.

بە این ترتیب اقصاد ونزوئلا در یک بازی دوجانبە داخلی و خارجی و با تمهیداتی توانستە شروع بە روند کاهش تورم کند، و امیدی در دل مردم بوجود آورد. چنانکە مشخص است بدون یک تفاهم بین المللی با ایالات متحدە آمریکا در زمینە تولید نفت و نیز حضور سرمایەهای عظیم در بخش تجارت، اساسا چنین امری ناممکن می بود. از طرف دیگر تسلط دلار بر بازار جهانی بعنوان یک واقعیت اقتصادی کە نمی توان بشیوە ارادی از آن جست، و پذیرش آن توسط مردم ونزوئلا در دنیای جهانی شدە کنونی منجر بە کاهش تورم در این کشور شدەاست.

اقتصاد ایران نیز البتە دلارزدەاست، چنانکە فراز و فرود نرخ آن بشدت بر قیمتها تاثیر می گذارد، اما ایران شرایط ویژەای دارد؛ نە بمانند کرە شمالی قادر بە بستن قطعی مرزهای خود بر روی بازار جهانی است و نە توان آن را دارد کە در یک مناسبات عادی قرار بگیرد. بهمین جهت بشدت و بە شکل ویژە خود در مسیر تلاطمات اقتصادی و بحران پای نهادەاست. در دنیای کنونی ما کە اقتصاد امری جهانی است، باید با پذیرش شاخصەهای آن و در بطن این پذیرش، بە امرپیشرفت اندیشید. خلاصی یافتن از تسلط دلار امری ارادی نیست و اگر هم بخواهد تحقق یابد، تنها در یک روند معقول و معمول اقتصادی بە فرض توانمندشدن بنیانهای اقتصادی یک کشور می تواند صورت عملی بخود بگیرد. مبارزە با هیمنە دلار، تنها از منظر سیاسی و ایدئولوژیک، بدون درهم تنیدگی های ضرور با جهان و برنامەهای درازمدت پیشرفت، تنها شعاری خواهدبود کە منجر بە فاجعە بیشتر در کشورها می شود.

ونزوئلایی کە پیشرو کشورهای ضد امپریالیست بود، امروزە در همان تفاهم نسبی با امپریالیسم١ آمریکائی قدم در راە بهتری گذاشتەاست. این تحت هیچ عنوانی بە معنای تسلیم نیست، بلکە راهی است ناگزیر. بدون تفاهم و همکاری با اولین اقتصاد دنیا، امکان پیشرفت وجود ندارد.
 زیرنویس: ١ـ نگارندە این مقالە معتقد است کە بفرض وجود پدیدەای بنام امپریالیسم در دنیا، اما نباید چنین ترمی را در جهان سیاست و مراودات میان کشوری برجستەکرد زیرا کە منجر بە تقابل و نە رابطە می شود. امپریالیسم می تواند مفهومی سیاسی باقی بماند، اما نمی توان تنها بر اساس آن بە تدوین مدل رشد در کشورهای امروزین جهان رسید. امپریالیسم موجب احتیاط می شود نە تقابل.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

فرید قاضی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.