رفتن به محتوای اصلی

آغازِ ریزشِ مداحان؟
26.07.2023 - 21:59

مداحان "اهل بیت و آل عبا" و" خانواده عصمت وطهارت" هم صدای‌شان در آمده است!. تک و توکی از مداحان پیش تر در درگیری‌های جناح‌ها و نیروهای حکومتی در حمایت از خامنه‌ای انتقادهائی در قالب " مداحی" و " ذکرمصیبت خوانی" و " رجز خوانی" نسبت به رئیس جمهورها و مسئولان حکومت اسلامی کردند اما هرگز با نگاهی اعتراضی و انتقادی به حریم خامنه‌ای و کلیت نظام وارد نمی‌شدند. غلامعلی کویتی پور از مداحان مشهور همراه با دانیال مقدم (خواننده) به تازگی ستمگری‌های حکومت اسلامی را مداحانه افشا و به اعتراض کرده‌اند و خطاب به "رئیس" (خامنه ای) خوانده‌اند:
بُرو آقا " وقتشه زمونه باطلت کنه / وقتش رسیده که صندلی وِلت کنه"
" حاجی اینجا دارن همه جوونا رو‌ می‌درن، تو صورت ناموسمم بی‌رحمانه میزنن، قسم به خدا و این خاک پاره پاره، اینجا دیگه جایی واسه دلخوشی نداره"
" حالمون بد جوری داغونه رئیس/ جوونیمون رو کشتن، نیازی به ارشاد نداره" (۱)
 

مداحان، از گونۀ جاهل‌ها و لات‌های متدین و حکومتی‌اند که در کنار سامان دادن تشکل و سازمان‌های تبلیغی و آموزشی، سیاسی، اقتصادی- مافیائی در راستای تحکیم حیات حکومت اسلامی نقش سیاسی - روانی مهمی نیز ایفا کرده‌اند. این موجودات آسیب‌های فراوان به جامعه زده‌اند که تخدیر و تحمیق مخاطبان، به ویژه نوجوانان و جوانان یکی از این نقش آفرینی هاست. استفاده از موسیقی مدرن (پاپ و رپ وراک) و تغییر آواز و لحن و ترانه در مداحی نوعی تفریح و تفننِ درآمیخته با ثواب و اجر دنیوی و اخروی به نوجوانان و جوانان ارائه داده است و به این وسیله نوجوانان و جوانان محروم از تفریح و امکانات تفریحی را جذب و تخدیر کرده‌اند. دراین راه بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی، به ویژه دانشگاهی، ورزشی و هنری نیزیاری رسان مداحان بوده‌اند "... در سال‌های اخیر چهره‌های سرشناسی مثل محمدرضا گلزار، بهرام رادان، حبیب کاشانی، محسن کاوه، علیرضا واحدی نیکبخت و سید علی ضیاء شب‌های محرم را پای روضه رضا هلالی می‌گذرانند. "
درکنار تبلیغ و تهییج در جنگ و شرایط بحرانی درحکومت و جامعه، ترویج خرافه و خشونت نیز از کارها و دستاوردهای این جماعت بوده است. باز آفرینی و بازخوانی اغراق آمیز و تحریف شده ازچگونگی کشته شدنِ"حماسی" علی و حسین و عباس و دیگر افراد خاندان اهل بیت، با تشریح لحظه به لحظه‌ی سربریدن و قطعه قطعه کردن بدن آنان، علاوه بربساط رایج برای اشک گرفتن و توی سروسینه زدن، و زنجیر و قمه زدن وغش و ریسه رفتن، چیزی جز تبلیغ و ترویج خشونت و آدم کشی در جامعه، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان نبوده است. ومداحان اینگونه: " قلوب جوانان را هدف گرفته‌اند. "
محرم امسال، تحت تاثیر جنبش زن، زندگی، آزادی شاهد تغییراتی در مداحی ومراسم عزاداری و سینه زنی‌ها هستیم. انتشار و پخش ترانۀ " رئیس" با خوانندگی مداح معروف غلامعلی کویتی پور این امید می‌آفریند که برخی از مداحان" قلب حکومت را هدف گرفته اند".
" کویتی‌پور از مداحان معروف در زمان جنگ ایران و عراق است. نوحه «عمّه بابایم کجاست» یکی از پر طرفدارترین کارهای اوست که در شهرت وی نقش بسزایی داشت. همچنین وی به مناسبت آزادسازی خرمشهر نوحه حماسی معروف «ممد نبودی ببینی» را به یاد محمد جهان آرا خواند. او خود را نه مداح بلکه حماسه خوان می‌داند. "
ریزش امثال کویتی پور، آغاز ریزش در میان مداحان، به عنوان یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین نیروهای تبلیغی- سیاسی و ایدئولوژیک - مذهبی حکومت اسلامی ست، اگرجدی و واقعی باشد، خبر خوبی ست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
گویا نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.