رفتن به محتوای اصلی

نزدیکی با ایران و افزایش روابط با چین حکام سعودی را بر سر دوراهی گذاشته؟
15.06.2023 - 22:20

در روزهای اخیر روزنامه‌های پان‌عرب و روزنامه‌های سعودی سؤالاتی را در مورد اینکه آیا روابط عربستان و آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده یا نه، مطرح کرده‌اند، در حالی که برخی معتقدند که روابط بین دو کشور بر سر دوراهی قرار دارد.

برخی از مفسران به نزدیکی اخیر عربستان با ایران و افزایش روابط با چین اشاره کردند که ممکن است نشان دهنده تغییر سیاست ریاض برای تقویت بیشتر روابط با شرق و دور شدن بیشتر از آمریکا باشد.

برخی دیگر تصمیم اخیر عربستان برای کاهش تولید نفت خود به میزان ۱ میلیون بشکه در روز را ضربه جدیدی به آمریکا دانستند.

پس از گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تنش‌ها بین ریاض و واشنگتن، به‌ویژه پس از تصمیم اخیر عربستان برای کاهش بیشتر تولید نفت خود، روزنامه‌های عربی وضعیت روابط عربستان و آمریکا را مورد بحث قرار دادند.

برخی از روزنامه‌های پان‌عرب تنش‌ها را به چرخش بیشتر عربستان به سمت شرق، عمدتاً ایران و چین ، مرتبط می‌دانند.

اخیرا عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از نشست کارتل اوپک پلاس که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه را گرد هم می‌آورد، تصمیم به کاهش تولید این کشور به میزان یک میلیون بشکه در روز را اعلام کرد.

این وزیر گفت تصمیم داوطلبانه عربستان سعودی، که تولید این کشور را در ماه ژوئیه به ۹ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد، یک اقدام «پیش‌گیرانه» است.

«تنش بی‌سابقه»

مثنی عبدالله، نویسنده و استاد روابط بین‌الملل عراقی تردید دارد که آیا «اعتماد بین ریاض و واشنگتن کاهش یافته و به سطوح پایینی رسیده است».

او در تفسیری که توسط روزنامه پان‌عرب القدس العربی چاپ لندن منتشر شد، با اشاره به کاهش اخیر تولید نفت عربستان و گرم شدن اخیر روابط با تهران با میانجی‌گری پکن، خاطرنشان کرد: «روشن است که ریاض در هنگام اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی خود نگران دریافت چراغ سبز از واشنگتن نیست.»

عبدالله گفت که این به معنای «فروپاشی کامل روابط» بین ریاض و واشنگتن نیست.

او افزود: «با این حال، اعتماد ریاض به واشنگتن در چند سال اخیر به شدت متزلزل شده است و دیگر نه انتخاب‌های آمریکا را درست می‌بیند و نه سیاست خارجی آن کشور را، به ویژه در قبال خاورمیانه.

حَمَد العامر، نویسنده بحرینی در تفسیری اظهار داشت که روابط عربستان و ایالات متحده «بر سر دوراهی» قرار دارد.

او در روزنامه بحرینی الایام نوشت که روابط بین دو کشور شاهد «تنش بی‌سابقه‌ای به رهبری برخی از مقامات دولت آمریکا و تعدادی از روزنامه‌های آمریکایی بوده است، و سیاست‌های ولیعهد سعودی دیگر بر اساس دستورالعمل‌های آمریکا نیست».

عامر خواستار «بازنگری همه جانبه روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا» شد تا تنش‌ها بهبود پیدا کند و در عین حال مانع از تلاش واشنگتن برای مداخله در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود.

هشدار به ریاض نسبت به «بیش از حد جدی گرفتن قدرت خود»

از سوی دیگر، هیثم الزبیدی، نویسنده عراقی مقیم لندن، به ریاض نسبت به بیش از حد جدی گرفتن قدرت خود هشدار داد.

یک دیپلمات سعودی به عرب نیوز گفت که روابط با آمریکا «مستحکم‌تر» از همیشه است

یک دیپلمات سعودی به عرب نیوز گفت که روابط با آمریکا «مستحکم‌تر» از همیشه است

او در روزنامه پان‌عرب العرب مستقر در لندن نوشت که «پوشیده نیست» که تنش‌هایی در روابط عربستان و آمریکا وجود دارد.

او با تأکید بر اینکه این آمریکا بود که «دشمنی خود با عربستان سعودی و ولیعهد محمد بن سلمان را حتی قبل از به قدرت رسیدن او آغاز کرده بود»، افزود که این خصومت «به ویژه در میان کم شدن علاقه آمریکا در منطقه و نگاه این کشور به چین به عنوان یک حریف استراتژیک در جنگ سرد جدید»، ادامه دارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه «ریاض باید تا زمان پایان دولت بایدن در روابط خود با آمریکا محتاط تر باشد»، گفت ریاض همچنین باید احتیاط بیشتری کند تا اعضای اوپک را در مناقشه سیاسی و اقتصادی خود با واشنگتن دخالت ندهد.

عربستان تنش در روابط را نفی می‌کند

در همین حال، روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز متعلق به عربستان سعودی در بخشی از یک برنامه با عنوان «آیا آمریکا همچنان برای عربستان سعودی مهم است؟» به روابط عربستان و آمریکا پرداخت.

فهد ناظر، سخنگوی ارشد سفارت عربستان در واشنگتن، هرگونه شک و تردید در این زمینه را رد کرد و تأکید کرد که «روابط بین دو کشور مستحکم‌تر از همیشه است».

او همچنین بر همکاری ریاض و واشنگتن در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

او در پاسخ به اظهارات تحلیلگران مبنی بر اینکه روابط دو سال گذشته عربستان و آمریکا «عمدتاً به دلیل اقدامات انجام شده در روزهای اولیه دولت بایدن، از بدترین روابط در تاریخ اخیر بوده است» افزود: «من فکر می‌کنم توجه به این نکته مهم است که در هر رابطه‌ای، شما باید در مورد سیاست‌های خاصی اختلاف نظر داشته باشید. اما منافاتی ندارد با اینکه وقتی صحبت به ویژه از عربستان سعودی و آمریکا باشد، هم‌نوایی سیاست‌های ما بسیار بیشتر از اختلاف‌های ماست.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در حاشیه نشست آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس درباره جنبه‌های «مشارکت راهبردی» کشورهایشان و راه‌های تقویت روابط در زمینه‌های مختلف گفتگو کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.