رفتن به محتوای اصلی

ایران و آمریکا نزدیک به توافق برای مبادله زندانیان هستند
15.06.2023 - 14:55

 

کمتر از سه ماه پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران برای دیدار با همتای عمانی خود،  بدر البوسعیدی به مسقط سفر کرد

کمتر از دو ماه پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران برای دیدار با همتای عمانی خود، بدر البوسعیدی به مسقط سفر کرد و پس از آن مذاکرات غیرمستقیم ایران و کشورهای غربی با میانجی‌گری عمان برای آزادی زندانیان جدی‌تر شد

بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به المانیتور گفته است که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در حال نهایی کردن توافق برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در تهران هستند.

به گفته وزیر خارجه عمان این توافق «نزدیک» به اجرایی شدن است.

او دیروز در مصاحبه‌ای گفت که هر دو طرف برای رسیدن به توافق «جدی» هستند.

در حال حاضر چندین زندانی با تابعیت مضاعف ایرانی آمریکایی از جمله سیامک نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز در زندان‌های ایران به سر می‌برند. آقای طاهباز تابعیت بریتانیایی هم دارد.

ایران اتهام این زندانیان را جاسوسی عنوان می‌کند، چیزی که از سوی دولت آمریکا بارها رد شده است.

وزیر خارجه عمان در خصوص احتمال این توافق گفته است که «می‌توانم بگویم که آنها به این امر نزدیک هستند» و تنها «نحوه عملیاتی» آن مانده است.

یک دیپلمات اروپایی آشنا با مذاکرات نیز به المانیتور گفته است که مبادله زندانیان نزدیک است.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم این خبر را تایید و گفته «تبادل زندانیان بیش از دو سال است که در دستور کار قرار دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم.»

ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که «آزادی بازداشت‌شدگان همچنان یکی از اولویت‌های اصلی ما بوده است اما من خبر به روز در این مورد ندارم که به اشتراک بگذارم ولی تاکید می‌کنم که ما متعهد به آزادی همه آمریکایی‌هایی هستیم که در خارج از جمله در ایران زندانی هستند و یک بار دیگر از ایران می‌خواهیم که همه آنان را آزاد کند.»

مذاکرات برای توافق هسته‌ای؟

شب گذشته متیو میلر هرگونه توافق برای برنامه هسته‌ای ایران را «تکذیب» کرد

شب گذشته متیو میلر هرگونه توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران میان تهران و واشنگتن را «تکذیب» کرد

به گفته آقای البوسعیدی واشنگتن و تهران همچنین در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که به برجام معروف است را «نجات دهند».

با این حال شب گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌های منتشر شده درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای با ایران را تکذیب کرده و آنها را «گمراه کننده» خوانده است.

در روزهای اخیر برخی منابع خبری، از جمله رسانه‌های اسرائیلی، گفته بودند که آمریکا و ایران در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای به تفاهم رسیده‌اند. براساس برخی گزارش‌ها، این تفاهم شامل بازگشت به برجام به طور کامل نبوده بلکه نوعی توافق موقت یا نسبی به دست آمده است.

آقای میلر گفت: «شایعات درباره دستیابی به توافق هسته‌ای، چه موقت چه غیر آن، دروغ و گمراه کننده است» و افزود: «موضع ما در این مورد تغییر نکرده است و سیاست ما در درجه اول اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

مذاکرات میان ایران و کشورهای باقیمانده در برجام و به صورت با واسطه با آمریکا، پس از ۱۸ ماه متوالی در سپتامبر سال گذشته میلادی و پس از آنکه مقامات آمریکایی گفتند ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده که فراتر از محدوده توافق اولیه بود، بی‌نتیجه پایان یافت و شکست خورد.

«مبادله زندانیان در ازای آزادسازی پول»

در یک ماه اخیر و با میانجی‌گری امارات اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی آزاد به کشورش بازگشت

در یک ماه اخیر و با میانجی‌گری امارات اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی آزاد به کشورش بازگشت

المانیتور می‌گوید که آمریکا بدون توافق بر سر زندانیان دو تابعیتی بعید است توافقی در زمینه هسته‌ای با ایران داشته باشد.

این رسانه نوشته است که ایران به عنوان بخشی از توافق به دنبال آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های خود در بانک‌های کره‌جنوبی است، که با توجه به تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند.

در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص آزادسازی این دارایی‌ها منتشر شد و براساس یک مکانیسم، ایران اجازه خواهد داشت تا تنها برای اهداف بشردوستانه به این پولها دسترسی پیدا کند.

وزیر خارجه عمان در این خصوص هم گفته است که «آنها در حال کار در خصوص نحوه اجرای توافق و زمان اجرایی شدن آن هستند».

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شده بود که عمان به عنوان میانجی میان ایران و کشورهای غربی در حال فعالیت است و چندین زندانی نیز با میانجی‌گری این کشور آزاد و به کشورهای غربی عزیمت کردند.

گفته شده که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا هم در عمان در جریان است و دوشنبه این هفته سخنگوی وزارت خارجه ایران میزبانی مسقط را تایید کرد و گفت که این مذاکرات «محرمانه نبوده است».

در روزهای اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در سخنانی به نوعی اجازه داده تا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات انجام شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.