رفتن به محتوای اصلی

رهبر نقاب دار! 
11.06.2023 - 20:32

 

 

راز و رمزهای رهبرکنونی طلبان در چیست ؟ چه گونه می توان نقبی زد به ابعاد تاریک یک دیکتاتوری خشن، بی رحم و اتوکراتیک ،  که رهبر توهمی آن، با آن که معلوم نیست کیست، حکم می راند، دستور می دهد و برای جامعه سی میلیونی افغانستان، خط و مش ترسیم می کند. 

 در ابتدای ظهور، طالبان رهبری داشتند به نام ملا عمر که جز اندکی از نزدیکانش، کسی وی را ندیده بود. و حتی کادرهای ارشد طلبان  توفیق نیافتند  تا چهره آن مرد یک چشم و بی سواد را که در اوج جنگ با شوروی سابق، سرگردان و هراسناک در سنگرهای کور، این طرف و آن طرف ویلان بود، ببینند. این پیشوای متحجر، توانست جماعتی  بزرگ از افراط گرایان قبیله سالار، مردان متعصب و بدون شناخت از تاریخ و فرهنگ را ، به پیروی کورکورانه وادارد . ملاعمر، از ابتدای ظهور آن در سال 1994 تا  2011 این گروه را رهبری کرد ؛ اما چهره خود را برای کسی  نمایان نساخت . این شیوه، در جنبش هایی که خشونت و جنگ را راهکار عملی تسخیر قله های قدرت برای باورهای فناتیک ، بر می گزینند، شگفت انگیز به نظر می رسد؛ چون در دنیای امروز، رهبران، با کاریزما و با قدرت بسیج و توان سخن وری ، قادر می شوند، مردمان  بیخبر را به دنبال خود بکشانند و به سمت ناراست تاریخ  سوق دهند. اما حکایت  رهبر طالبان، این چنین نبود. او با وجود زندگی پنهان ، بسیج شگفت انگیزی انجام داد و هزاران جوان پشتون بی خبر را در یک پروژه تروریستی به دنبال آرمانی روانه ساخت که امروز،  پس از سی سال از بنیادآن، هنوز هم این تفکر افراط گرایانه و خوانش  عجیب از دین، نفس می کشد و خون می ریزد. 

به هر تقدیر این مرد یک چشم پنج سال تمام بر 25 میلیون انسان بیچاره و خسته از جنگ و خشونت، حکم امیر المومنینی داد، فرمان صادر کرد، و افغانستان را با روش حکومتداری فاشیستی، امارت اسلامی خطاب کرد و هزاران مرد بی خبر و روستایی را به اطاعت از خود واداشت. وی پس از ساقط شدن امارت طالبی برای یک دهه دیگر در پاکستان، پنهان  زندگی کرد و آن زمان نیز، کسی موفق به دیدار سیمای بسته  و خشونت زای وی نشد. 

پس از پخش شایعه در مورد مرگ وی، پیروان دیگر وی مانند ملا منصور نیز با همان  روش ، بر مسند امیر المومنینی تکیه زدند و خون هزاران انسان را ریختند . ملا منصور نیز در سال 2016  از صحنه این دیکتاتوری سایه، حذف شد و حالا مردی به نام هیبت الله، این مقام رهبر نقاب دار را ظاهرا بر دوش می کشد. 

هیبت الله، ممکن است وجود داشته باشد، اما این که چگونه و در کجا زیست می کند، اطلاع دقیقی در دست نیست. هیبت الله یک رمز تروریستی  است و حدس و گمانه های زیادی در خصوص وی تا کنون  وجود داشته است. وی با استقرار فرمانروایی سیاه طالبانی، رهبر بلامنازع گروه طالبان است که ازاستان قندهار بر گروه طالبان حکم می راند و دستورات وی حکم واجب دارند. 

پس از ملاعمر ، هیبت الله  توانسته است  دیکتاتوری سایه را ایجاد کند و با استقرار نظام هراسناک  و به شدت سرکوب گر، سی میلیون انسان را در سایه ترس و خوف و مرگ و شکنجه،  نگه دارد. هیبت الله این مرد نقاب دار، چهره ندارد، صداهایی  منسوب به وی منتشر می شود که تایید صحت وسقم آن دشوار است، رویت سیمای وی ناممکن و دیدار دیگران با وی مجاز نیست. این مرد، در پی چست؟ چرا به سان دیگر رهبران، کسی نتوانسته است وی را ببیند، مصاحبه کند، تصویری از او داشته باشد ویا نظرش را بداند. حتی در هنگام انجام مناسک مذهبی مانند نمازهای جمعه و اعیاد ، هیبت الله  از طریق صدا و  بلندگوها ظاهر می شود و کسی وی را نمی بیند. به نظر می رسد که این هیبت الله خیالی، رهبری  بی چهره است و در قالب یک امیر المونین توهمی، کار سیاسی می کند. 

 در تاریخ ، نمونه های زیادی از  از رهبران نقاب دار،  وجود داشته، اما نقاب بی رهبر و رهبر  نقاب دار، برای نخستن  بار است که در افغانستان، تجربه می شود. 

rezaalavim@yahoo.com
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.