رفتن به محتوای اصلی

اعدام ۹ زندانی از جمله ۵ زندانی بلوچ – زندانیان بلوچ بدون اثبات جرم اعدام شدند
29.11.2022 - 21:51
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

حکم اعدام ۹ زندانی از جمله پنج زندانی بلوچ در زندانهای مختلف کشور اجرا شد. یکی از زندانیان با اتهام قتل یک مامور نظامی و یک زندانی دیگر پس از نزدیک به ۱۲ سال در عین بی گناهی اعدام شد

حکم اعدام ۹ زندانی طی روزهای دوم تا هفتم آذر ماه در زندانهای مشهد، زاهدان، ایرانشهر، چابهار، اصفهان و کاشان اجرا شد.

کانون حقوق بشر ایران، به نقل از رسانه های بلوچستان؛ حکم اعدام پنج زندانی بلوچ در روزهای دوشنبه هفتم آذر، یکشنبه ششم آذر، و چهارشنبه سوم آذر اجرا شده است. این زندانیان عبارتند از: محمد عمر خامه با اتهام قتل در زندان مشهد، محمدامین عمر زهی و محمدنور مزارزهی با اتهام مواد مخدر در زندان زاهدان، عبدالله صلاح زهی با اتهام قتل یک مامور نظامی در زندان ایرانشهر و نیاز جدگال با اتهام قتل در زندان چابهار.

از سوی دیگر به گزارش سازمان حقوق بشر ایران حکم اعدام چهار زندانی در زندانهای اصفهان و کاشان اجرا شده است. از جمله کیهان شاکرپناهی با اتهام نامعلوم در زندان کاشان، و زندانیان حسین خیراللهی و صاحب رسولی با اتهام و مواد مخدر و یک زندانی دیگر با اتهام نامعلوم در زندان اصفهان اعدام شدند.

بر اساس این گزارشات این اعدام شهروندان بلوچ در حالی صورت گرفته که زندانیان اتهامات را رد کرده و یا شاهدان به بی گناهی آنها گواهی داده اند اما کسی صدایشان را نشنیده و بدون اثبات جرم اعدام شده اند.

اعدام یک زندانی بی گناه بلوچ با اتهام قتل در زندان وکیل آباد مشهد

سحرگاه یکشنبه۶ آذر ماه ۱۴۰۱،حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام محمدعمر خامه (ایجباری) به اتهام قتل در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شد.

محمدعمر خامه اهل روستای مرزی شلغمی، بخش مرزداران شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی بودده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «محمدعمر در طول این مدت بارها اتهام قتل را رد کرده و حتی حدود پنجاه نفر از اهالی روستا نیز شهادت بر بی گناهی وی داده‌اند، اما دستگاه قضایی حکم بر اعدام محمدعمر داده است».

خانواده این شهروند بلوچ بعد از ظهر روز جمعه حوالی ساعت ۴ موفق شده‌اند برای آخرین بار قبل از اعدام ملاقات کنند.

اعدام دو زندانی بلوچ در زندان زاهدان بدون اطلاع به خانواده

سحرگاه امروز ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام دو زندانی بلوچ بنامهای محمدامین عمرزهی و محمدنور مزارزهی با اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

محمدامین عمرزهی معروف به (جما) اهل خاش دارای دو همسر و شش فرزند بوده است. و محمدنور مزارزهی نیز دارای دو همسر و اهل روستای گورناگان از توابع شهرستان سرباز بوده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «محمدامین در سال ۹۱ به همراه «ناصر عمرزهی» و ««انوشیروان عمرزهی» در بک پرونده مشترک با اتهام مواد مخدر بازداشت و از دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده بودند.

محمدامین عمرزهی به همراه انوشیروان عمرزهی و ناصر عمرزهی روز گذشته ۶ آذر بدون اطلاع به خانواده، به سلول انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند که حکم اعدام محمد امین امروز اجرا شده و ناصر و انوشیروان هنوز در سلول انفرادی هستند.

اعدام این دو زندانی بدون اطلاع خانواده آنها بوده است.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان ایرانشهر با اتهام قتل یک مامور نظامی

سحرگاه امروز ۷ آذر ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام عبدالله صلاح زهی با اتهام قتل یک مامور نظامی که پیشتر به اعدام محکوم شده بود در زندان ایرانشهر اجرا شد.

عبدالله صلاح زهی متولد ۱ مهرماه ۱۳۵۵، فرزند محمد اهل روستای رونگ‌ شهرستان نیکشهر بوده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «عبدالله در سال ۹۱ با اتهام قتل یک مامور نظامی در ایرانشهر بازداشت و از آن زمان تا روز اجرای حکم اعدام در زندان بسر می‌برده است. عبدالله هیچ نقشی در قتل مامور نداشته و تحت شکنجه برایش پرونده سازی کردند، و بدون اطلاع خانواده و ملاقات آخر اعدام شده است».

اعدام یک زندانی بی گناه بلوچ در زندان چابهار پس از یازده سال حبس

روز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام نیاز جدگال با اتهام قتل پس از تحمل یازده سال حبس اجرا شد. بر اساس این گزارش این زندانی بی گناه بوده و بر اساس یک پرونده سازی به اعدام محکوم شده است.

نیاز جدگال فرزند نورمحمد بوده است و از سال ۹۰ با اتهام قتل در زندان بسر برده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «نیاز در سال ۹۰ با اتهام قتل در چابهار بازداشت و از آن زمان روز اجرای حکم اعدام در این زندان بسر می‌برده است.

این منبع گفت:‌« یک نفر قتل را انجام داده و درحالیکه نیاز از چیزی خبر نداشته به او زنگ زده و گفته برایم مشکل پیش آمده و بیا من را به مرز برسان، نیاز هم مجبور شده طرف را برساند. بعد از بازداشت به او گفته اند باید قتل را گردن بگیری چرا که متهم را فراری دادی و او را پس از نزدیک به ۱۲ سال اعدام کردند.»

اعدام یک زندانی در کاشان

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران صبح روز شنبه ۵ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی بنام کیهان شاکرپناهی با اتهام نامعلوم در زندان کاشان به اجرا درآمد.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «کیهان شاکرپناهی را چند روز پیشتر از زندان اصفهان به زندان کاشان منتقل کرده بودند.»

اعدام سه زندانی در زندان اصفهان

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز شنبه ۵ آذر ماه، حکم اعدام دو زندانهای به نامهای حسین خیراللهی و صاحب رسولی با اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد.

همچنین صبح روز چهارشنبه ۲ آذر ماه، حکم اعدام یک مرد دیگر در این زندان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش تا لحظه تنظیم این خبر احراز نشده است، با اتهامات نامعلوم به اعدام محکوم شده بود.

***

به این ترتیب از ابتدای آذرماه تا کنون ظرف هفت روز دستکم ۱۳ نفر اعدام شدند که از این میان هشت نفر از هموطنان بلوچ بوده اند.

با احتساب اعدام این ۹ زندانی در زندانهای مختلف، از ابتدای سال ۱۴۰۱ دستکم ۴۴۳ نفر اعدام شدند. این درحالیست که بسیاری اعدامها بصورت مخفیانه اجرا شده و اخبار آن در هیچ کجا منتشر نمیشود، بنابراین شمار حقیقی اعدامها از این رقم بسا بیشتر است.

با روی کار آمدن غلامحسین محسنی اژه ای و ابراهیم رئیسی سرعت اعدامها به شکل شوکه کننده ای بالا رفته است. قوه قضاییه پیشتر در بخشنامه ای خواستار تسریع اجرای احکام شده بود.

کانون حقوق بشر ایران نسبت به روند پرسرعت اجرای احکام اعدام هشدار داده و خواستار توقف این جنایت است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.