رفتن به محتوای اصلی

چگونه ودر چه شرایطی غرب از تغییر رژیم در ایران استقبال می کند؟پرسش افشین جم از کیانوش توکلی
07.10.2022 - 08:01

 

 

 

احمد زیدآبادی  در مقاله "جهان غرب و جمهوری اسلامی" از جمله می نویسد:

...

به نظرم تا جهان غرب نسبت به کنترلِ مؤثر پیامدهای امنیتی “تغییر رژیم” در ایران و ثبات و انضباط نظامِ جایگزین آن کاملاً مطمئن نشود، محال است سیاست تغییر رژیم در ایران را عملاً در دستور کار خود قرار دهد. تحقق این دو شرط هم در آینده‌ای قابل پیش‌بینی بسیار دشوار به نظر می‌رسد بخصوص اینکه مدعیان جایگزینی اصلاً فهمی از مقولات بنیادی نظام بین‌الملل ندارند.

در دوران جرج بوش پسر شاید رهبران آمریکا به تغییر رژیم در ایران اندیشیده باشند، اما آن دوران بخصوص پس از تجربۀ عراق و افغانستان برای ایالات متحده به سر آمده است.

....بنابراین، انتظار بخشی از نیروی اصطلاحاً اپوزیسیون از غرب برای حمایت عملی آن از سیاست “تغییر رژیم” در ایران در شرایط کنونی، همانقدر خیال و افسانه است که تصورِ ایجاد ثبات و نظم سیاسی لازم در کشور با تداوم برخی سیاست‌ها و عملکردهای بی‌ثبات‌زای جاری در جمهوری اسلامی.

 

پاسخ ابوالفضل محققی در مقاله چرا آقای زید آبادی این همه عناد با اپوزیسیون خارج از کشور دارد؟

...

هیچ ایرانی دل در گرو آزادی بسته ای نیست که از خیزش ،هم گرائی و صفوف گاه چند کیلو متری ایرانیان خارج از کشور در محکوم کردن جنایت جمهوری اسلامی عیقا احساس شادی وقدرت نکرده باشد.

دیدن تجمع پنجاه هزار نفری تورنتو ،چند ده هزار نفری استهکلم.حضور چهره های مطرح سیاسی و هنرمندان در این تجمعات چه شورغریبی در داخل و خارج کشور ایجاد کرده است.

جناب زید آبادی تقلیل این جمعیت تحصیل کرده ومتخصص ایرانی به چند نفر اعتشاش گر که می تواند عوامل جمهوری اسلامی باشد نه کاریست در شان شما.

تعحب می کنم از آدم نکته سنجی که وقتی به ایرانیان خارج از کشور می رسد چیزی جز مشتی در بهترین حالت خوش باور نمی بیند که شرایط ایران را آن طور که شما می بینید نمی بینند.خبر از سیاست سیاستمداران کشور هائی که در آن کار و فعالیت می کنند ندارند.

شما که رصد ستاره در آسمان می کنید !اما آنچه که بیست روز است در بغل گوش شما می گذرد نمی بینید. حداقل همدردی و همگامی با مبارزان جوان معترض به حکومت اسلامی نمی نمائید؟چگونه بهتر ازاپوزیسیون خارج از کشور ازمسائل خارج با خبرید؟ جناب زید آبادی شما که اپوزیسیون خارج وخارج نشینان را قبلا افرادی "تقسیم شده به هزار تکه که در زمین کثیف امریکا بازی می کنند." مورد خطاب قرار می دادید. امروز که آن هزار تکه ادعائی شما بیک تن واحد به صفوف چند ده هزار نفری با گسترشی باور نکردنی در سراسر جهان تبدیل شده چه می گوئید؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.