رفتن به محتوای اصلی

بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه یک شاعر عرب اهوازی
13.11.2012 - 23:27

منابع محلی در تماس با تلویزیون العربیه اعلام کردند نیروهای امنیتی با شرکت کنندگان در مراسم تشییع یک شاعر عرب اهوازی در استان خوزستان درگیر شدند و تعدادی از آنها را بازداشت کردند. بر اساس این گزارش صدها تن از شهروندان عرب روز سه شنبه در مراسم تشییع ستار صیاحی معروف به " ابو سرور" شرکت کردند.

منابع محلی اعلام کردند ستار صیاحی که سابقه بیماری ندارد یک هفته پس از خروج از زندان به شکل مشکوکی درگذشت. ‫ماموران امنیتی هنگام بازداشت از او تعهد گرفتند در مناسبت های فرهنگی شرکت نکند و در مورد مردم عرب این منطقه شعرنگوید. فعالان محلی طی روزهای گذشته فراخوان های متعددی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه او از طریق شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند. شرکت کنندگان در مراسم شعارهایی در ستایش این شاعر سر دادند و خواستار تحقیق مطالبات قومی خود شدند. شهرهای مختلف استان خوزستان طی سال های گذشته شاهد ناآرامی ها گسترده ای بوده است.

دستگاه قضایی نیز طی سال جاری چندتن از فعالان عرب را به اتهام محاربه با خدا و پیامبر وفعالیت برای تجزیه این استان نفتخیز اعدام کرده بود. منابع محلی می گویند ستار صیاحی به دلیل انتقاد از نظام بارها تهدید به قتل شده بود. کریم عبدیان رئیس سازمان حقوق بشر اهواز در گفتگو با العربیه گفت:" نیروهای امنیتی به بهانه های مختلف فعالان عرب را بازداشت می کنند به طوری که این دستگیری ها به یک روند طبیعی تبدیل شده است." او افزود:"ما با نگرانی فراوان تحولات اهواز را دنبال می کنیم.

نیروهای رژیم به شکل گسترده حقوق ساکنان اصلی اقلیم را زیرپا می گذارند اما مردم ما برای بازپسگیری حقوق خود عزم راسخ دارند." کریم عدبیان از سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر خواست بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند تا در مورد علت مرگ این شاعر معروف محلی تحقیق کند. عبدیان همچنین ایران را به بکارگیری سیاست هایی برای "پاکسازی قومی" در استان خوزستان متهم کرد. رئیس سازمان حقوق بشر اهواز تاکید کرد " ما به همراه سایر فعالان مدنی خواستار موافقت جمهوری اسلامی با سفر احمد شهید به اهواز هستیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.