رفتن به محتوای اصلی

در صعود به هر قله‌ای، تمسخر شدم ولی حمایت ندیدم
پروانه کاظمی؛ هیمالیا نورد
23.07.2018 - 14:09

• من اولین زن ایرانی بودم که به آمادابلام رفته بودم، پیش از من تنها دو مرد ایرانی این قله را صعود کرده بودند. من برای صعود هیچ قله‌ای حمایت نشده‌ام. به هر قله‌ای که می‌خواستم صعود کنم مسخره شدم ولی حمایت ندیدم. رسماً من‌ را برای صعودهایم به سخره می‌گرفتند. در اولین صعودم به هشت‌هزاری‌ها به من گفتند جای زن‌ها ۷ هزار متر است و زن‌ها در ۸ هزارمتری‌ها جایی ندارند ...

بیدارزنی:‌پنجاه و سه سال از زمانی که «مهری زرافشان» و «نلی یقاییان» اولین شب مانی زنان ایران بر فراز قله دماوند را به ثبت رساندند می‌گذرد و این روزها نام «پروانه کاظمی» در تاریخ کوهنوردی زنان ایران می‌درخشد.
پروانه کاظمی متولد ۱۳۴۹ است و تاکنون به‌طور مستقل و بدون هیچ حمایت دولتی و خصوصی، به چندین قله هشت هزار متری صعود کرده است. او نخستین زن در جهان است که در طول یک‌فصل؛ دو صعود موفقیت‌آمیز به قله‌های «لوتسه» و «اورست» داشته است. صعود مستقل به شش قله هشت هزارمتری دنیا را در کارنامه موفق خود ثبت کرده و این روزها نیز در حال تلاش برای فتح قله ۸ هزار و ۳۵ متری «گاشربروم» ۲ است.
هرچند پروانه کاظمی کوهنوردی را از سن ۳۵ سالگی و با یک صعود ساده به قله توچال در تهران آغاز کرده اما خیلی زود نشان داده که این شروع دیر، ادامه‌ای قابل‌تحسین را در پی داشته است. او در سال ۸۹ به‌عنوان یکی از اعضای باشگاه کوهنوردی «اسپیلت» به قله ۷ هزار و ۵۴۶ متری «موستاق آتا» صعود کرد و در همین‌جا بوده که فکر صعود به قلل هشت هزار متری جهان از ذهنش گذشته و تا امروز، هر فصل صعود، او را به یکی از قلل هشت هزارمتری جهان رهنمون کرده است.

سال بعد و در بهار ۹۰ قله «ماناسلو» اولین هشت هزارمتری جهان زیر پاهای پر اراده این زن توانمند به زانو درآمد و پاییز همان سال، قله «آمادابلام» در نپال و با ارتفاع ۶ هزار و ۸۵۶ متر میزبان او بود.
اما نقطه عطف کوهنوردی پروانه کاظمی در بهار رقم خورد. همانجایی که او توانست با صعود همزمان به قلل اورست و لوتسه در یک فصل صعود، رکورد منحصر بفرد و جهانی این کار را به نام خود ثبت کند. تاکنون هیچ زنی در جهان موفق به ثبت این رکورد به نام خود نشده است.
«کانگچن جونگا» مقصد بعدی هشت هزار متری‌های پروانه بود. سال ۹۵ نیز «ماکالوی» ۸ هزار و ۴۶۲ متری در برابر اراده آهنین او زانو زد.

پروانه، فصل صعود امسال را نیز با تلاش بر روی گاشربروم ۲ آغاز کرد و هرچند به دلیل ریزش‌های خطرناک کوه از ادامه کار منصرف شد اما این تلاشش نیز برگ دیگری از کتاب قطور توانمندی‌های هشت هزارمتری او بود.
متأسفانه تا به امروز در ایرانمان، هیچ شخص یا سازمان دولتی و خصوصی حاضر به حمایت و پذیرش اسپانسری او نشده و به گفته خودش آنچه دیده بیشتر تمسخر بوده تا حمایت، اما او همچنان به این راه روشن با اراده و توان شخصی‌اش ادامه می‌دهد. پروانه کاظمی در مصاحبه‌ای که سال ۹۵ با خبرگزاری ایسنا داشته، نحوه برخوردها با توانمندی‌های خارق‌العاده‌اش را این‌گونه شرح می‌دهد: «من در بیس کمپ کوه آمادابلام بودم. از سنگاپور ۱ تیم آمده بود، این‌ تیم حدود ۲۰ اسپانسر مختلف داشت. آن‌ها با این‌همه حمایت نتوانستند حتی این قله را صعود کنند. من با حسرت به آن‌ها نگاه می‌کردم که این‌همه اسپانسر دارند. آن‌ها از من پرسیدند تو اسپانسر داری؟ و من در پاسخ گفتم نه. آن‌ها تعجب کردند که مگر می‌شود اولین زنی باشی که از کشورت به این قله آمده‌ای ولی حمایت نمی‌شوی؟ آن‌ها فکر کردند شاید من مشکلی دارم. درست بود من اولین زن ایرانی بودم که به آمادابلام رفته بودم، پیش از من تنها دو مرد ایرانی این قله را صعود کرده بودند. من برای صعود هیچ قله‌ای حمایت نشده‌ام. به هر قله‌ای که می‌خواستم صعود کنم مسخره شدم ولی حمایت ندیدم.

هرجایی که می‌رفتم برای حمایت و اسپانسری، جالب بود که وقت ملاقات می‌دادند و بعد می‌خندیدند که عجب حالی داری که می‌خواهی صعود کنی. رسماً من‌ را برای صعودهایم به سخره می‌گرفتند. در اولین صعودم به هشت‌هزاری‌ها به من گفتند جای زن‌ها ۷ هزار متر است و زن‌ها در ۸ هزارمتری‌ها جایی ندارند که البته این حرف‌ها برای خودشان محترم بود و من برای این حرف‌ها هیچ اهمیتی قائل نمی‌شدم.»
با تمام ناملایمات موجود و نبود هیچ روزنه‌ای از حمایت و همراهی، هستند زنانی که با کوهنوردی، در حد توان خود از او حمایت می‌کنند و تلاش دارند فریاد بی‌صدای زنان بی‌نظیر کوهنورد ایرانی همچون پروانه کاظمی باشند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به صعود دو روزه جمعی از زنان کوهنورد مستقل با هدف حمایت از «پروانه کاظمی» به قله ۴۲۵۰ متری سیالان در مرز استان‌های قزوین و مازندران اشاره کرد.
هدف از این صعود دو روزه که در روزهای ۲۷ تا ۲۹ تیرماه انجام شد؛ پاسداشت تلاش‌های پروانه کاظمی؛ هیمالیا نورد برجسته ایرانی بر روی قله گاشربروم ۲ و حمایت از تلاش‌های هشت هزارمتری او اعلام شده است.
اعضای تیم صعود کننده و حامی وی عبارتند از: مینو اسدنیا، ناهید نوروزی آهندان، سمیه کاظمی گوران آباد، اعظم سمیع قهفرخی، مریم نصیری، نرگس حسینی و مریم نورائی نژاد.
اخبار صعودهای شگفت انگیز و رکوردهای جهانی این بزرگ زن کوهنورد ایران را می توانید از وبسایت رسمی او به آدرس www.peakbutterfly.com پیگیری کنید.
ارتباط با نویسنده:
nooraienezhad@gmail.com

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
اخبار وز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.