رفتن به محتوای اصلی

جریمه نقدی برای رعایت نکردن حجاب باعث نفرت بیشتر از جمهوری اسلامی می‌شود
09.03.2024 - 19:30

صحبت‌های یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره جریمه سه میلیون تومانی به عنوان مجازات «بی‌حجابی» بر اساس لایحه جدید «عفاف و حجاب» واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. مخاطبان در تماس‌های خود با ایران‌اینترنشنال گفتند این برخوردها به خشم و نفرت بیشتر مردم از جمهوری اسلامی منجر خواهد شد.

امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده اصفهان، روز جمعه ۱۸ اسفند هم‌زمان با روز جهانی زنان، با اشاره به جزییاتی از لایحه «عفاف و حجاب» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت این لایحه پس از تصویب شورای نگهبان، تبدیل به قانون شده و بعد از عید به مرحله اجرا می‌رسد.

بانکی‌پور با اشاره به امکان برداشت سه میلیون تومان از حساب فرد جریمه‌شده بدون اطلاع او گفت در صورت اعتراض فرد و وارد بودن آن، مبلغ جریمه به حساب شخص برمی‌گردد.

او در عین‌حال تاکید کرد مجازات رعایت نکردن حجاب اجباری در مرتبه دوم شامل ۲۴ میلیون تومان جریمه نقدی خواهد بود.

به گفته بانکی‌پور، اعمال این جریمه‌ها از طریق شناسایی افرادی که حجاب را رعایت نکرده‌اند، با عکس و فیلم در فضای مجازی و دوربین‌های تشخیص چهره و راهنمایی و رانندگی انجام می‌گیرد.

موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس روز شنبه ۱۹ اسفند از ارسال لایحه «عفاف و حجاب» به شورای نگهبان برای سومین بار خبر داد.

دزدی علنی حکومت از جیب مردم به بهانه حجاب

مخاطبان ایران‌اینترنشنال با ارسال پیام‌هایی، جریمه مالی و دسترسی مستقیم دولت به حساب بانکی را به دلیل بی‌حجابی، دست‌درازی دولت به جیب مردم و دزدی علنی از خود نامیدند.

 

برخی مخاطبان با اشاره به بدتر شدن شرایط اقتصادی خانواده‌ها و دستمزدهای زیر خط فقرشان، نسبت به احتمال کسر مبلغ سه میلیون تومان از حساب‌هایشان با عنوان جریمه بی‌حجابی ابراز نگرانی کردند.

یکی از مخاطبان با بیان اینکه این طرح چیز جدیدی نیست گفت دولت تنها به دنبال این است که با هر بهانه‌ای، دست در جیب ملت بکند.

او اضافه کرد: «دیگر در حساب‌های بانکی ما پولی نمانده که بخواهند بردارند و همین هم باید مایه خجالت و شرمساری‌شان باشد.»

شهروند دیگری این طرح را به مثابه اسلحه گرفتن مسوولان جمهوری اسلامی روی شقیقه‌های خود دانست و گفت: «همه حساب‌های ما تقریبا خالی است اما اگر جرات دارند در همین حساب‌های مردم دست ببرند.»

 

اتخاذ تصمیم‌هایی همچون جریمه مالی برای تمامی افرادی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند در شرایطی است که بر اساس گزارش سایت اقتصاد ۲۴، تقریبا از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر قرار دارد.

حمیدرضا علیمی، مداح ساکن اصفهان که فروردین امسال به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی ممنوع‌الروضه شده بود، به صحبت‌های بانکی‌پور درباره جریمه بی‌حجابی واکنش نشان داد.

او گفت: «جوان ایرانی اگه سه میلیون توی حساب داشت، شاید به‌جای پدرش، یک کیلو گوشت یا مرغ می‌خرید. شاید شب‌عیدی برای خواهر یا برادر کوچک‌ترش چیزی می‌خرید. اول ببین سه میلیون پول در حساب دارد، بعد از دین خرج کن و مردم را از اسلام دور کن.»

طرحی از پیش شکست خورده

خبر وضع قوانین جدید برای جریمه مالی در شرایطی است که پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره تلاش حکومت برای سرکوب شهروندان مخالف حجاب اجباری از جمله با تشکیل پرونده قضایی، صدور حکم زندان و جریمه منتشر شده بود.

روز جمعه خبرگزاری تسنیم،‌ وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد با دستور دادستانی تهران، دو زن که ویدیوی رقصشان با شمایل «حاجی فیروز»‌ در میدان تجریش تهران منتشر شده بود، بازداشت شدند.

تسنیم نوشت برای این دو شهروند پرونده قضایی تشکیل شده است.

ماهور، دختر احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده برجسته که تیر امسال درگذشت نیز در اینستاگرام خود نوشت قوه قضاییه جمهوری اسلامی به دلیل حضور او در مراسم تشییع پیکر پدرش و گرفتن تابوت پدر بدون حجاب اجباری، پرونده تشکیل داده است.

به گفته ماهور احمدی، قوه قضاییه او را ابتدا به حبس و سپس به جریمه نقدی محکوم کرده است.

روز چهارشنبه ۱۷ اسفند، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی شامل شهادت ۴۶ نفر، به انتقاد شدید از افزایش سخت‌گیری، خشونت و سرکوب علیه زنان و دختران در ایران پرداخت.

این گزارش خبر داد خودروی ده‌ها هزار زن صرفا به این دلیل که با پوشش دل‌خواه در آن بوده‌اند، توقیف شده است.

بر اساس این گزارش، برخی از این زنان بازداشت و محاکمه شده‌اند، بعضی به خوردن شلاق و زندان محکوم شده‌اند و عده‌ای به مجازات‌هایی دیگر مانند جریمه یا اجبار به حضور در کلاس‌های «اخلاق».

یکی از مخاطبان در تماس با ایران‌اینترنشنال، نظام جمهوری اسلامی را به «دزدخانه» تشبیه کرد و گفت: «اینجا هیچ چیز بعید نیست و جریمه کردن مردم به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری هم مثل طرح‌های پیشین حکومت به شکست و نارضایتی عمومی منجر خواهد شد.»

در گزارش روز چهارشنبه عفو بین‌الملل، جزییات بیشتری از مراحل غیرقانونی و تحقیرآمیزی آمده است که زنان یا خویشاوندان آنان، به دنبال رعایت نکردن حجاب اجباری باید تحمل کنند تا سر آخر با پرداخت جریمه‌ای هنگفت بتوانند خودروی خود را آزاد کنند.

هم‌زمان تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، گویای مقاومت زنان در برابر تحمیل حجاب اجباری و درگیری با آمران به معروف است.

ویدیویی به ایران‌اینترنشنال رسیده است که نشان می‌دهد یک آخوند در پی تصویربرداری از زنی بدون روسری در درمانگاهی در قم، با او درگیر می‌شود.

بر اساس این تصاویر، زن جوان که با نوزادش به درمانگاه آمده، بعد از اینکه متوجه تصویربرداری از خود می‌شود از این آخوند می‌خواهد تصویرش را پاک کند و در پی بحثی که بالا می‌گیرد، دچار حمله عصبی می‌شود.

 

پیش از این و در شهریور امسال، شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران، ضمن ابراز نگرانی از لایحه حجاب اجباری جمهوری اسلامی و مجازات‌های آن برای شهروندان، آن را «آپارتاید جنسیتی» و اعمال تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران خوانده بودند.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۳۰ شهریور با انتشار متنی نسبت به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اجرای آزمایشی قانون حجاب اجباری به مدت سه سال واکنش نشان داد.

دیانا الطحاوی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، لایحه مذکور را «تجاوزی نفرت‌انگیز» به حقوق زنان در ایران دانست.

با وجود تصویب قوانین محدود کننده و تلاش حکومت در راستای سرکوب شهروندان، در ماه‌های گذشته و از زمان قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، نافرمانی مدنی زنان گسترش بیشتری پیدا کرده و هر روز تصاویری از زیست روزمره آنان بدون حجاب اجباری منتشر می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ايران اينترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.