رفتن به محتوای اصلی

رای رهایی از بحران اقتصادی و تمامی بحران ها، گذر از این رژیم الزامی است 
20.12.2023 - 08:48

برای رهایی از بحران اقتصادی و تمامی بحران ها، گذر از این رژیم الزامی است  

 

 پس از یکسال از گذشت انقلاب زن، زندگی، آزادی و سرکوب شدید و ترفندهای جدید رژیم اسلامی، انقلاب هنوز برای رفع تبعیض مبارزه می کند، هر چند که افتی را شاهدیم. تبعیض اقتصادی بیداد می کند، فاصله اقشار و طبقات هر چه بیشتر شده ، بحران اقتصاد ایران حاد تر شده و شرایط معیشتی مردم روز به روز اسفناکتر میشود. آمارهای داده شده از طرف متخصصین اقتصادی نشان می‌دهد که از هر سه نفر یک نفر در ایران زیر خط فقر مطلق است و نمی توانند مایحتاج اولیه زندگی مانند مواد غذایی، مسکن و پوشاک و... را تهیه کنند، اینها افرادی هستند که به شدت تلاش می کنند و نتیجه تلاش آنها درآمد ناچیزی است که کفاف زندگی را نمی دهد(۱). ناکارآمدی رژیم، ایران را در رتبه اول جهان، در هدر دادن ضایعات محصولات کشاورزی و میوه قرار داده است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد(فائو) اطلاع میدهد که ۳۰٪ از محصولات کشاورزی ایران در هنگام برداشت و بعد از برداشت از بین می روند یعنی نزدیک به ۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که معادل ۹۱،۴میلیارد متر مکعب آب است به هدر می رود (۲). 

  

بنا بر نظر یک متخصص اقتصاد در ایران، "اقتصاد در ایران اولویت شماره یک نیست؛ وقتی اقتصاد اولویت باشد، تمام سوگیری‌های سیاسی، بین‌المللی و هر اتفاقی که می‌افتد، باید مبتنی بر رشد اقتصادی باشد. او تاکید می‌کند" رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری ممتد است و به طور متوسط سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است"(٣). 

 

. در مورد جذب سرمایه، اقتصاددان دیگری.می گوید ". امروزه جذب سرمایه خارجی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی در هر کشور میباشد. امارات در سال ۲۰۲۰ با جذب نوزده و هشت دهم میلیارد دلار موفق‌ترین کشور خلیج فارس در جذب سرمایه خارجی می‌باشد و عربستان و عمان در جایگاه بعدی". در ایران از سال ۲۰۱۸ تا پایان سال ۲۰۲۲ ، میزان سرمایه گذاری خارجی متوسط سالانه حدود یک و نیم میلیارد دلار بوده در حالی که در همین دوره زمانی در کشور امارات عربی متوسط سالانه‌ ۲۲ میلیارد دلار بوده  است . در صندوق توسعه ملی ایران ده میلیارد ، در سنگاپور ۴۰۰ میلیارد  دلار ، در عربستان ۱۱۰۰ میلیارد دلار  و در امارات عربی ۱۳۰۰ میلیارد دلار وجود داشته است(۴و۵). 

 

مشکل اصلی اقتصاد ایران ایدئولوژی اسلامی است که به فعل و انفعالات علمی اقتصادی باور ندارد و قادر بر سیاست گذاری و برنامه ریزی  درست نبوده و عدم رشد اقتصادی را باعث شده است .بر طبق  آمار "مرکز آمار ایران" در ده سال گذشته، ایران رشد اقتصادی نداشته و در واقع رشد اقتصادی صفر بوده است.. گزارش ها ی منتشر  شده بوسیله مرکز آمار ایران یک تورم ۴۲ درصدی را نشان میدهد. دلیل عدم رشد اقتصادی را می تواند در رشد تورم و افزایش روز بروز حجم نقدینگی دانست که در اقتصاد ایران، با آن مواجه هستیم. از سال۹۷تاکنون رشد  متوسط ۳۰ درصد در نقدینگی را در سال داشته ایم که در خلال سال به درصد های بالاتری نیز رسیده است که رقم بسیار بالایی در اقتصاد است (٣). 

 

 پیش بینی می شود که سیاست های نادرست رژیم، به ویژه طولانی شدن جنگ غزه و اسرائیل و خطر وارد شدن ایران به جنگ، شرایط اقتصادی را بدتر نیز خواهد کرد . رژیم اسلامی ایران نه می خواهد و نه می تواند به بحران اقتصادی خاتمه دهد و در این میان مردمان ایران هستند که در زیر فشارهای اقتصادی له میشوند. چاره کار گذر از این رژیم فاشیستی – مذهبی برای رهایی از تمامی بن‌ بست ها است.  

 

 حزب آزادی و رفاه ایرانیان(آرا) و همگرایان سوسیال دمکرات ایران یکی از مهمترین اهدافشان ایجاد فرصت های برابر به ویژه برابری جنسی- جنسیتی، رفع تبعیض و رفاه تمامی مردمان است .ما همراه شما مردمان ایران هستیم و برای رهایی از این شرایط اسفناک با شما همگام میشویم. متخصصین اقتصادی در داخل و خارج از ایران با  تشکل و برنامه ریزی دقیق می توانند بدون دخالت  رژیم خودکامه، ایران را از این شرایط نابسامان اقتصادی نجات دهند. 

پیروز باد مبارزات مردمان ایران  

زن، زندگی، آزادی 

 حزب آزادی و رفاه ایرانیان ( آرا) 

همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران 

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | 20-12-2023 

منابع: ۱- صدای امریکا، "دست کم ۳۰ میلیون ایرانی در فقر مطلق قرار دارند " ۶ مهر ۱۴۰۲، 

۲- جامعه اندیشکدها، آسیب شناسی کشاورزی ایران ،۳۰ تیر ۱۴۰۲ 

۳- خبر آنلاین-"سناریوهای اقتصادی" ۲۱ تیر ۱۴۰۲ 

۴- تابناک، "بررسی سرمایه گذاری  مستقیم خارجی در ایران و منطقه"، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 

۵- روزنامه تجارت، "آینده سرمایه گذاری خارجی در ایران" ۴ تیر ۱۴۰۲ 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.