رفتن به محتوای اصلی

نه به كشتار بى گناهان و محاصره شدگان و گرسنگان، آرى به همزيستى ميان ملت ها 
24.10.2023 - 11:00

نه به كشتار بى گناهان و محاصره شدگان و گرسنگان، آرى به همزيستى ميان ملت ها 
(بيانيه شمارى از اهل قلم و فعالان عرب احوازى) 
عمر كشمكش عرب و اسراييل و سپس فلسطين و اسراييل از هفتاد و پنج سال فراتر رفته است. كشمكشى كه از همان آغاز، خونين، سخت و فاجعه بار بوده است. عدم حل مساله فلسطين، شالوده اغلب مشكلات منطقه نظير جنگ هاى پياپى، افراط گرايى ايديولوژيك، دينى و ناسيوناليستى و نبود دموكراسى بوده است. طى دو دهه گذشته، بر اثر محاصره تحميل شده بر باريكه غزه و به گرسنگى كشاندن بيش از دو ميليون انسان در يك منطقه تنگ و باريك، كشمكش شدت يافته؛ اين در حالى است كه جامعه اسراييل در ثروت و فناورى پيشرفته غوطه ور شده؛ يعنى دو حالت همجوار متضاد: فقر فاحش و ثروت فراوان، و اختلاف طبقاتى و اجتماعى و اتنيكى كه نمى توانند تا ابد در كنار هم زيست كنند. اين وضع غير قابل دوام - عملا - در هفتم اكتبر ٢٠٢٣ منفجر شد. به اينها اضافه كنيم، اهانت تندروان يهودى به مقدسات اسلامى در شهر قدس و ديگر شهرها، و ساختن صدها شهرك يهودى نشين در كرانه باخترى، آن هم بر خلاف قطعنامه هاى شوراى امنيت سازمان ملل. 
مساله فلسطين، مساله اى ژرف و بغرنج است كه از جمهورى اسلامى ايران عمر بيشترى دارد و طى پنجاه سال گذشته، به رغم همه ابتكارها و نقشه هاى راه آمريكايى و عربى حل نشده است. 
ما فرزندان ملت عرب احواز، امضا كنندگان اين بيانيه با محكوم كردن خشونت و هدف قرار دادن غير نظاميان هر دو طرف، خواهان اجراى حق تعيين سرنوشت ملت عرب فلسطين هستيم. ما بر اين باوريم كه راه حل تشكيل كشور فلسطين در كنار كشور اسراييل، مناسب ترين و واقعى ترين راه حل در اوضاع كنونى است. نيز ما احوازى ها مساله اى داريم كه كم اهميت تر از مساله فلسطين نيست و معتقديم كه مساله فلسطين را نمى توان به شيوه ايرانى نابودى اسراييل - آن گونه كه خامنه اى و همگنانش در حاكميت مى گويند - حل كرد، بلكه به شيوه اى كه مورد توافق جامعه جهانى باشد تا براى قبول آن بر اسراييل فشار آورند.اين را رويدادهاى خونين و فاجعه بار اين روزها مبرم تر مى كند. 
ما طى زندگى و ضمن خوانش كشمكش عربى - اسراييلى درك كرده ايم كه بزرگترين دشمن صلح ميان دو طرف اسراييلى و فلسطينى، همانا راستگرايان تندرو دينمدار اند كه هم اكنون در ايران و اسراييل فرمانروايى مى كنند و اميدواريم كه رويدادهاى اخير در مدتى نه چندان دور به حل بنيادين مساله فلسطين بيانجامد. منطقه ما ، و به ويژه ملت ها در ايران نياز دارند تا اين كشمكش تاريخى به راه حل نهايى برسد و دو كشور اسراييلى و فلسطينى در كنار هم باشند. بى گمان حل اين مساله به ملت هاى درون ايران كمك مى كند تا رژيم استبدادى - استعمارى ايران را تغيير دهند و مساله احواز- و ساير ملل ستم كشيده ايران - در سطح منطقه اى و بين المللى مطرح شود و اين چيزى است كه رژيم ايران نمى خواهد. 
ما بر اين باوريم كه خرد بشرى كه توانست شر فاشيسم و نازيسم را - پس از حدود شصت ميليون كشته در جنگ جهانى دوم - از سر بشريت كم كند و نيز توانست مساله ويتنام را، پس از حدود سه ميليون كشته حل نمايد ، مى تواند مساله فلسطين و اسراييل را، به رغم طولانى بودن عمر آن، حل كند، اگر بازيگران جهانى جدى باشند.
احمد حميد، وكيل دادگسترى
دكتر احمد زهرونى، پزشك و فعال سياسى
حامد كنانى، اديب و پژوهشگر 
رحيم حميد ، پژوهشگر و مترجم
رُزا ثابت ، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر 
عواطف اسدى، فعال سياسى و مدافع حقوق زنان 
كاوه آل حمودى ، فعال سياسى
هادى طرفى، روزنامه نگار 
ياسر احوازى، فعال سياسى
يوسف خاقانى، فعال سياسى 
يوسف شريفى ، فعال سياسى 
يوسف عزيزى (بنى طرف) نويسنده و پژوهشگربه كشتار بى گناهان و محاصره شدگان و گرسنگان، آرى به همزيستى ميان ملت ها 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.