رفتن به محتوای اصلی

جنگ، خشونت و کشتار مردم بی گناه فلسطین و اسرائیل باید متوقف شود!
11.10.2023 - 22:00
کودک فلسطینی

جنگ، خشونت و کشتار مردم بی گناه فلسطین و اسرائیل باید متوقف شود!

حکومت اسرائیل، با همکاری متحدان غربی خود مانع از تاسیس و استقرار کشور فلسطین شده و روزبه‌روز بر کشتار، سرکوب، دستگیری، شکنجه و تضییق حقوق حقهٔ مردم فلسطین افزوده است. ما همواره مدافع ملت فلسطین بوده‌ و جنایات، تجاوزکاری‌ها و اعمال خشونت اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم کرده‌ایم. هم‌زمان هیچ دلیل، توجیه و منطقی برای اعمال خشونت علیه غیرنظامیان اسرائیل را نیز نمی‌پذیریم و کشتار مردم بیگناه را محکوم می‌کنیم.

 

هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

جنگ، خشونت و کشتار مردم بی گناه فلسطین و اسرائیل باید متوقف شود!

 

بار دیگر با آغاز جنگی خانمان‌سوز، بحران در مناطق اشغالی و مناقشهٔ خشونت‌بار دیرین میان حکومت اسرائیل و مردم فلسطین وارد دور جدیدی شده است. دولت راست افراطی اسرائیل در پاسخ به حملۀ  گسترده حماس به حملات سنگین و به ویژه بمباران هوایی مردم غزه روی آورده است. هم‌اکنون نبردی درگرفته است که چشم‌انداز آن هولناک است.

در این چند روز، بنا به گزارش‌ها، بیش از هزارنفر از هر طرف کشته و چندین هزار نفر زخمی شده‌اند. شمار بسیار بزرگی از کشته شدگان و مجروحان فلسطینی زنان و کودکان‌اند. غزه در محاصرۀ کامل قرار گرفته، آب و برق و گاز غزه قطع شده و بنا به آمار سازمان ملل متحد تاکنون بیش از دویست‌هزار فلسطینی آواره شده‌اند. دولت اسرائیل از اقدامات شدیدتر «تنبیهی» علیه مردم فلسطین سخن به میان آورده، از مردم غزه خواسته‌خانه‌ه‌های‌شان را تخلیه کنند، بنیامین نتانیاهو تهدید کرده که اسرائیل در جنگ با حماس چهرۀ خاورمیانه را تغییر خواهد داد و وزیر دفاع اسرائیل مردم غزه را «حیوان‌هایی آدم‌نما» نامیده و اعلام کرده «به‌همان شکل با آن‌ها برخورد خواهیم کرد».

هیئت سیاسی-اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از اینکه بار دیگر جنگی خانمان‌سوز بین دولت اسرائیل و مردم فلسطین شعله‌ور شده بسیار متاسف است و با بستگان، بازماندگان و نزدیکان بیش از دوهزار انسان کشته شده و هم‌چنین با هزاران انسان مجروح و صدها هزار انسان آواره صمیمانه اعلام هم‌دردی می‌کند.

سازمان ما در راه کاهش آلام اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌‌ها، و برای جلوگیری از افزایش شمار کشتگان و مجروحان و آوارگان، نخستین گام را برقراری آتش‌بس فوری و آغاز مذاکره در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با مشارکت همۀ حکومت‌هایی می‌داند که می‌توانند در این راستا، از جمله از طریق میانجی‌گری، نقش بازی کنند.

در صورت ادامهٔ جنگ خطر کشتار مردم فلسطینی توسط دولت تا به دندان مسلح اسرائیل، خطری واقعی و جدی‌ست. فراتر از آن، این امکان مهیب وجود دارد که با ورود مستقیم نیروها و بازیگران منطقه‌ای دیگر، این مناقشهٔ مسلحانه غیرقابل مهار گردد. درگیری فعلا کنترل شدۀ حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل و کشته شدن چند شهروند اسرائیلی با تیراندازی مامور مسلح مصری، نمونه‌های اولیۀ جدی بودن خطر گسترش جنگ است. اما در صورت واکنش درست حکومت‌های ایران، ترکیه، اسرائیل، مصر و عربستان و امریکا این امید نیز وجود دارد که می‌توان از سرایت شعله‌های جنگ غزه به دیگر مناطق جلوگیری کرد.

سازمان ما مکرراً اعلام کرده است که خواهان برقراری آرامش، دوستی، هم‌گرایی و همکاری میان تمام مردمان و کشورهای منطقهٔ دیرین تاریخی میهن‌مان است. تشدید جنگی جدید با ابعادی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از مردمان منطقهٔ ما نیست.

دو دهۀ گذشته با انتقال رهبری سیاسی اسرائیل به نیروی راست افراطی، شهرک‌سازی  در سرزمین‌های قانونی فلسطین ابعاد ویران‌گری به خود گرفته و نوار غزه به بزرگ‌ترین و متراکم‌ترین زندان جهان بدل شده که ۲ میلیون زندانی دارد.

تا کنون هیچ یک از دولت‌های اسرائیل، صرف نظر از ترکیب آن‌ها، دست از نقض حقوق بنیادین مردم سرزمین‌های اشغالی برنداشته و خود را موظف به حفظ صیانت مردم فلسطین ندانسته است. نقض حقوق بنیادین ملت فلسطین ریشۀ جنگ  در سرزمین فلسطین  است. جنگی که گاه و بیگاه شعله می‌کشد و جان و زندگی و آرامش و آسایش انسان‌ها را می‌سوزاند. در حالی که مصوبۀ آغازین سازمان ملل متحد تشکیل و استقرار کشور و حکومت آزاد و مستقل فلسطین را در کنار حکومت اسرائیل مقرر کرد، دولت‌های غربی نه تنها تا به امروز گامی جدی در راه اجرای تشکیل دولت مستقل فلسطین برنداشته‌اند، بلکه حامی یک‌جانبۀ حکومت اسرائیل و تماشگر جنایات آن مانده‌اند.

برخی بلندگوهای تبلیغاتی وابسته به عوامل دست راستی در اسرائیل و غرب نیز به جای پذیرش شکست‌های فاحش اطلاعاتی و عملیاتی ساختار امنیتی نظامی خودشان در جریان اتفاقات این هفته، سعی بر آن دارند که تاثیر عوامل خارجی، به ویژه جمهوری اسلامی را در این جریانات عمده کنند. ما هرنوع تلاش برای گسترش این درگیری‌ها به‌ منطقه و فراتر از آن را اقدامی خطرناک برای انحراف افکار عمومی اسرائیل و جهان شناخته و شدیدا آن را محکوم می‌کنیم. هم‌چنین تلاش طیف مشخصی از اپوزیسیون ایرانی در این راستا از نظر ما به شدت غیرمسئولانه و بر خلاف منافع ملی است.  در عین حال، به حکومت جمهوری اسلامی و نیروهای متحدش در منطقه نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در جهت به خطر انداختن منافع ملی ما ایرانیان هشدار می‌دهیم.

معتبرترین مصوبۀ بین‌المللی  در بارهٔ روابط فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، هنوز طرح “دو کشور دو ملت” (تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل) است که سال ١٩۴۷ سازمان ملل متحد تصویب کرد و مبنای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل است. سپس در سال ۱۹۶۷  پس از جنگ‌های شش روزه، سازمان ملل در قطعنامۀ ۲۴۲ خود، خواهان بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ شد. «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان» که ۱۳ سپتامبر ١٩٩٣ و «موافقتنامه موقت در مورد کرانه باختری و نواز غزه»، که ۲۸ سپتامبر ١٩٩۵، در واشنگتن از سوی یاسر عرفات و اسحاق رابین به امضا رسید، و به‌نام موافقتنامه‌‌های اسلو شناخته می‌شوند، تلاش‌های رسمی برای حرکتی موقت در راستای مصوبۀ نخستین دو کشور دو ملتِ سازمان ملل متحد بود. البته پیاده کردن  توافق‌نامه‌های اسلو نیز تا آن حدی مورد حمایت دولت‌های غربی قرار گرفت که منافع حکومت اسرائیل و امنیت آن را حفظ کنند. علیرغم اینکه امروزه بسیاری دیگر طرح “دو کشور دو ملت” و موافقتنامه‌‌های اسلو را غیرقابل پیاده شدن می‌پندارند، اما این راه حل هنوز وجاهت بین‌المللی دارد و تدبیری صلح آمیز و کم‌هزینه است.

حکومت اسرائیل، نه تنها به پشتیبانی و با همکاری متحدان غربی خود تا هم‌امروز مانع از تاسیس و استقرار کشور فلسطین شده، بلکه با نادیده‌گرفتن مصوبات عدیدهٔ سازمان ملل متحد در محکومیت اقدامات خود، روزبه‌روز بر کشتار، سرکوب، دستگیری، شکنجه و تضییق حقوق حقهٔ مردم فلسطین افزوده است.

ما فداییان خلق ایران همواره مدافع حقوق حقهٔ ملت فلسطین بوده‌ و ارتکاب جنایات و تجاوزکاری‌ها و اعمال خشونت از سوی حکومت اسرائیل علیه مردم فلسطین را بارها و بارها محکوم کرده‌ایم. هم‌زمان هیچ دلیل، توجیه و منطقی برای اعمال خشونت علیه غیرنظامیان اسرائیل را نیز نمی‌پذیریم و کشتار مردم بیگناه و کوبیدن بر طبل ادامه جنگ را محکوم می‌کنیم. ما با حزب کمونیست اسرائیل هم‌عقیده‌ایم که پایان اشغال و برقراری یک صلح عادلانه، نفع مشترک و بارز هر دو خلق در این سرزمین است. هم از این‌رو خواهان اجماع جهانی برای ممانعت از گسترش مناقشهٔ نظامی کنونی و توقف بلاوقفهٔ جنگ‌ایم و خواستار برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکره با میانجی‌گری صلح آمیزیم. تاکید داریم تا زمانی که یک طرح مشخص صلح روی میز سازمان ملل نباشد و جامعهٔ جهانی پشتیبان آن نباشند، رسیدن به صلح پایدار ممکن نخواهد بود و جنگ هر از گاه در این منطقه مصیبت‌دیده شعله‌ور خواهد شد.

تأمین حق مردم فلسطین تنها راه برقراری صلح، ثبات و آرامش پایدار است!

چهارشنبه، ۱۹ مهر۱۴۰۲ (۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی)

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

 

 

برگرفته از نشریه کار   http://kar-online.com?p=81233 

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حمید احمدزاده
برگرفته از:
نشریه کار http://kar-online.com/?p=81233

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.