رفتن به محتوای اصلی

انتظار از ٦ سازمان سياسي
نظرات رسیده
10.06.2022 - 22:54

انتظار از ٦ سازمان سياسي استخوان دار و با تجربه ، خيلي بيشتر از اين مقاله روشنفكرانه بود . . ١- چرا رضا پهلوي از حرف هاي قبلي خود عقب نشسته؟ ٢- آيا غرب و بخصوص اسرائيل بدنبال يك فرصت

انتظار از ٦ سازمان سياسي استخوان دار و با تجربه ، خيلي بيشتر از اين مقاله روشنفكرانه بود . .
١- چرا رضا پهلوي از حرف هاي قبلي خود عقب نشسته؟
٢- آيا غرب و بخصوص اسرائيل بدنبال يك فرصت ( گوادولپ جديد ) هستند كه اعتراضات داخل و فرا رونده را جهت بدهند؟
٣- شعار و يا راهبرد توده اي و نهً روشنفكريً آلترناتيو جمهوريخواهي كدام است ؟ مشكل ما جمهوري اسلامي است يا سلطنت طلبي يا رضا پهلوي ؟
چرا ما جمهوريخواهي را از ديد خودمان روي ميز نمي گذاريم تا هر گروه و هر قشر و يا هر طبقه درون اجتماع چه در بيرون و چه در درون خودشان را با اين برنامه ها همانند سازي كنند به حمايت بر خيزند يا انتقاد كنند و يا مخالفت.
رضا پهلوي يك واقعيت موجود است ما چه بخواهيم و چه نخواهيم و بيشتر تر چشم به گذشته دارد و سنت ٥٠تا ٨٠ ساله پادشاهي و جمهوريخواهي هم يك برنامه است كه بيشتر چشم به آينده دارد و يك واقعيت شكننده و جديد است كه تجربه عيني درون جامعه را ندارد و طبيعتا باعث ترس و نگراني است . هر چپي مي تواند جمهوريخواه هم باشد ولي هر جمهوريخواه ضرورتا چپ نيست .چپ هاي تكه تكه شده ما هم بايد حرف هاي خودشان را براي پسا جمهموري اسلامي ( حكومت اسلامي) روي ميز بگذارند.
گروه هاي قومي يا اتنيك ها كه رضا پهلوي از آنها به غلط عشاير ( بدون هويت زباني و فرهنگي و مطالبه گري)نام برد ، مي تواند گرهگاهي براي ورود به بحث انتقادي با رضا پهلوي بشود . چراكه تمام اقوام و مليت هاي درون ايران از تجربه پادشاهي رضا شاه و محمد رضا شاه تجربه هاي سركوب خونين دارندو….
پيشنهاد محترمانه من به دوستان و مسئولين اين 6 نهاد جمهوريخواه اين است كه از طرف كل مردم ايران صًحبت نكنيم و حرف ها و برنامه هاي خودمان را مطرح كنيم و بگذاريم تا فرهنگيان - زنان ، دانشجويان - كارگران- روستاييان و اقوام ترك و كرد و بلوچ و عرب و قشقايي هم حرف هاي عمومي خودشان و مطالبات خودشان را مطرح كنند تا در نهايت به مخرج مشترك و يا common denominator برسيم و درقالب جمهوريخواهي بگنجانيم . گرچه هر كدام از اين گروه هاي اجتماعي اقشار و طبقات درون ايران هم يكدست و همخوان نيستند و هر دسته اي حرف هاي خودش را دارد و گاهي اجتماع نقيضين هستند .
مشكلات ما يكي دوتا نيست لذا براي چاره جوبي و يافتن راه حل براي فرا رفتن از اين بختك ، همفكري ، اعتماد متقابل ، گذشت در ميدان عمل ،، پرداخت هزينه و تحمل و توان شنيدن لازم است .
اميد را آب بدهيم.

اشكبوس طالبي - ١٧ خرداد ٤٠١ -مريلند