رفتن به محتوای اصلی

تفاوت سامبو و ازدواج در سوئد
06.04.2022 - 11:23
برگردان:
مهرداد سید عسگری

در سوئد، چندین طبقه بندی مختلف از روابط وجود دارد که هر کدام به شرکا وضعیت حقوقی و حقوق متفاوتی می دهند. در اینجا چیزی است که باید در مورد معنای سامبو بودن در سوئد بدانید.
اصطلاح سامبو برای توصیف زوج هایی در سوئد استفاده می شود که با هم زندگی می کنند. این یک شکل کوتاه شده از صفت sammanboende است (که در آن samman به معنای "با هم" است و boende از فعل bo به معنای "زندگی کردن" می آید) و سوئدی همچنین اصطلاح särbo را برای اشاره به زوج هایی که جدا از هم زندگی می کنند دارد.

هر دوی این کلمات معمولاً نشان دهنده یک رابطه جدی و طولانی مدت هستند، اگرچه می توان از آنها برای زوج هایی استفاده کرد که ماه ها یا دهه ها با هم بوده اند.

بسته به زن و شوهر، یک رابطه سامبو ممکن است پله‌ای در راه ازدواج یا جایگزینی باشد: نرخ ازدواج در سوئد کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است، و بسیاری از زوج‌ها انتخاب می‌کنند که در تمام زندگی خود سامبو باقی بمانند.

از نقطه نظر بوروکراتیک صرف، ازدواج تفاوت بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ایجاد می کند. به عنوان مثال، هیچ کسر مالیاتی برای زوج‌های متاهل وجود ندارد، و فرآیند درخواست ویزای شریک زندگی مشترک، چه متاهل و چه با شریک زندگی مشترک، یکسان است. در عمل، زندگی به عنوان یک همسر یا یک سامبو تقریباً یکسان است، اما ازدواج ها توسط قانون ازدواج (äktenskapsbalk) اداره می شود، در حالی که روابط سامبو تابع قوانین مندرج در قانون زندگی مشترک است.

تفاوتها

ازدواج کمی پیچیده تر از سامبوسکاپ است. نکاح به شرط داشتن سند ازدواج در مراسم مذهبی یا مدنی انجام می شود. زن و شوهر همچنین باید برای گواهی ازدواج درخواست دهند و از قبل با اداره مالیات سوئد (Skatteverket) تماس بگیرند تا مدارک صحیح را دریافت کنند، زیرا آنها تأیید می کنند که هیچ دلیلی برای  مخالفت با اجازه ازدواج وجود ندارد (مانند زیر سن قانونی یکی از شرکا). یا قبلاً ازدواج کرده است).

یکی از جنبه های مهم این است که جنسیت مهم نیست، چه سامبو باشید یا یک زوج متاهل. از سال 2009، زوج های همجنس می توانند ازدواج کنند و دقیقاً همان قوانینی را که برای زوج های متفاوت از جنس متفاوت اعمال می شود، اعمال می کنند.

وقتی صحبت از ورود به یک samboskap می شود، این می تواند به چندین روش مختلف اتفاق بیفتد.

اگر از کشور دیگری برای زندگی با شریک زندگی خود به سوئد نقل مکان می کنید (خواه سوئدی باشند یا نباشند)، باید این مورد را در زمان ورود در Skatteverket ثبت کنید، حتی اگر دلیل اصلی شما برای نقل مکان این باشد که با هم زندگی نکنید - مانند اگر برای شغلی نقل مکان می کنید شما می توانید این کار را انجام دهید، چه قبلاً با هم زندگی کرده باشید یا نه.

اگر قصد مهاجرت از خارج از اتحادیه اروپا را دارید یا امیدوارید که از خارج از اتحادیه اروپا نقل مکان کنید، ممکن است تعجب آور باشد که بدانید متاهل بودن یا نبودن شما تفاوتی در واجد شرایط بودن ویزای شریک زندگی برای مهاجرت به سوئد ندارد.

 

در عوض، معیار اصلی این است که آیا قبلاً با هم زندگی کرده اید یا اینکه برای زندگی مشترک به سوئد نقل مکان می کنید.

زوج‌هایی که زمانی که هر دو طرف در سوئد زندگی می‌کنند، با هم زندگی می‌کنند، نیازی به ثبت وضعیت سامبو خود به روش خاصی ندارند: کافی است زمانی که در یک رابطه هستند (معمولاً بیش از شش ماه) با هم زندگی کنند و یک "خانواده مشترک" داشته باشند. که در اصل به معنای تقسیم مسئولیت نگهداری ملک و تقسیم برخی از هزینه های خانوار است.

اما یک سامبو در مقایسه با inneboende (یک همخانه غیر عاشقانه، یا هم خانه/هم خانه)، حقوق متفاوتی دارد و از نظر قانونی این وضعیت بین یک همخانه معمولی و یک همسر است.

برخی از حقوق فقط برای زوج های متاهل محفوظ است و نه سامبوها، و بیشتر آنها پس از از هم پاشیدگی شراکت (خواه از طریق طلاق یا جدایی) یا مرگ یکی از شرکا اعمال می شوند.

هنگامی که یک زوج متاهل به طلاق می پردازند، در صورتی که یکی از زوجین یا هر دو فرزند داشته باشند یا اگر یکی نمی خواهد برای طلاق اقدام کند، باید در یک دوره استراحت شش ماهه صبر کنند.

سپس، دارایی مشترک به طور مساوی تقسیم می شود، که شامل طیف گسترده ای از چیزها از دارایی گرفته تا اتومبیل و حساب های بانکی است، در صورتی که برای هر دو شریک به اشتراک گذاشته شود. صرف نظر از اینکه هر یک از شرکا نسبت به اموال چقدر پرداخت کرده اند یا هر یک از شرکا چه نسبتی دارند، چنین است. اگر یکی از شرکا ملک را حفظ کند، باید 50 درصد ارزش بازار (نه قیمت اصلی) را به شریک دیگر بپردازد.

برای سامبوها، در صورت قطع رابطه، «اموال مشترک» نیز به 50:50 تقسیم می‌شود، اما این معمولاً فقط شامل خانه و کالاهای خانگی می‌شود، اگر برای استفاده مشترک خریداری شده باشند، و نه به چیزهایی مانند اتومبیل، خانه‌های تابستانی یا  حساب بانک. 

این به این معنی است که اگر یکی از شرکا به ملکی نقل مکان کند که قبلاً متعلق به دیگری است، اعمال نمی شود، و علاوه بر این، بسیاری از سامبوها تصمیم می گیرند که اگر موارد خاصی وجود داشته باشد که به طور خاص شامل یا از آن مستثنی شوید، یک قرارداد زندگی مشترک (samboavtal) تنظیم کنند. لیست اموال مشترک به عنوان مثال، اگر یک نفر سهم بیشتری از قیمت ملک را پرداخت کند و بخواهد حق حفظ آن را داشته باشد، ممکن است منطقی باشد که یک قرارداد رسمی منعقد کند.

این توافقنامه نیازی به مشاهده یا ثبت ندارد، اما می تواند ایده خوبی برای جلوگیری از هرگونه اختلاف در آینده باشد. توجه داشته باشید که اگر بعداً ازدواج کنید، هر توافقی باطل می شود. پس از آن، قانون ازدواج اعمال می شود.

بر اساس قانون ارث، همسران و ساکنین/سامبوها در صورت فوت شریک زندگیشان حقوق متفاوتی دارند. به همین دلیل، سامبوها ممکن است بخواهند وصیت نامه ای تنظیم کنند که در آن مشخص شود که می خواهند شریکشان چه چیزی به ارث ببرد. یکی از مثال‌های معروف که چرا این می‌تواند مهم باشد، درگیری بین شریک نویسنده استیگ لارسون، اوا گابریلسون، و خانواده لارسون است که پس از مرگ او به طور خودکار دارایی او را به ارث بردند. این امر باعث اختلاف حقوقی طولانی در مورد این دارایی ها و به ویژه حق چاپ کتاب های او شد.

زمان دیگری که بین سامبوها و زوج های متاهل تفاوت وجود دارد این است که یک زوج بچه دار شوند. حضانت فرزند در بدو تولد به طور خودکار به مادر واگذار می شود و در زوج های متاهل این امر در مورد پدر نیز صدق می کند. اگر یک زوج سامبو با هم فرزندی داشته باشند و بخواهند حضانت را به اشتراک بگذارند، زوج باید این موضوع را به مقامات گزارش دهند تا تأیید کنند که پدر واقعاً پدر است.

تصمیم گیری در مورد ازدواج یا ماندن به عنوان سامبو یک انتخاب فردی برای هر زوج است، بنابراین نکته مهم این است که هر دو طرف از حقوق خود در هر سناریو آگاه باشند و اقدامات لازم را انجام دهند (مانند اراده مشترک یا توافقنامه زندگی مشترک) برای محافظت از آینده خود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.SE

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.