رفتن به محتوای اصلی

خلاصه اخبار دو شنبه چهار آپریل در سوئد
05.04.2022 - 23:39
برگردان:
مهرداد سید عسگری

آغاز واکسن دوز چهارم برای افراد ۶۵ سال

سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که آستانه ارائه دوز چهارم واکسن کووید-19 را از سن 80 سالگی به 65 سال افزایش می دهد، با هدف حفظ محافظت در برابر ویروس در این محدوده سنی.

کارین تگمارک ویزل، مدیر کل این سازمان  بهداشت عمومی گفت: "هدف دقیقاً مانند قبل است - محدود کردن خطر بیماری جدی و مرگ ناشی از کووید-19، زیرا ما هنوز هم در سوئد و هم در سایر کشورها شاهد شیوع قابل توجهی هستیم." 

رای دهندگان جناح راست در سوئد مخالف سودجویی در رفاه هستند

طبق یک نظرسنجی جدید، 67 درصد از مردم سوئد اکنون از ممنوعیت شرکت‌هایی که از ارائه خدمات رفاهی با بودجه دولتی مانند مدارس، مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت از سالمندان سود می‌برند، حمایت می‌کنند و حتی رأی‌دهندگان احزاب راست‌گرا منفی‌تر شده‌اند.

موسسه SOM در دانشگاه گوتنبرگ این نتایج را اعلام کرده است

یوهان مارتینسون، مدیر  تحقیقات عقاید دانشگاه، گفت: «در واقع هیچ‌گاه احساسات مثبت خاصی نسبت به کسب سود از تأمین مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و مراقبت از سالمندان با تأمین مالی مالیاتی وجود نداشته است. اما در سال‌های اخیر، دیدگاه‌ها حتی بیشتر در جهت منفی تغییر کرده است و حتی تعداد کمتری می‌خواهد آن را اجازه دهد.»

حتی در میان رای دهندگان دست راستی، به اصطلاح balansmåttet یا «حاشیه اعتماد» که درصد مخالف ممنوعیت سود را از درصدی که از آن حمایت می کنند کم می کند، پس از اینکه در سال 2018 زیر صفر بود، اکنون در +23 مثبت است.

مارتینسون گفت: «در واقع، همه گروه‌ها کمی منفی‌تر شده‌اند، اما بزرگ‌ترین تغییر در سمت راست رخ داده است و برای سه سال متوالی رشد کرده است».

سوئدی ها بیش از همه طرفدار هزینه های دفاعی در اروپا هستند
بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط Novus، مردم سوئد نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به افزایش هزینه های دفاعی مثبت تر هستند.

Torbjörn Sjöström، مدیر اجرایی Novus، این را به دلیل اعتماد بیشتر سوئدی ها به دولت می داند.

او به شبکه تلویزیونی دولتی سوئد گفت: «این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سیاستمداران از سرمایه‌گذاری بزرگی رونمایی می‌کنند، بنابراین اکنون، با جنگ اوکراین در پس‌زمینه، سوئدی‌ها نسبت به آن مثبت هستند، زیرا مردم هنوز اعتماد نسبتا زیادی به دولت دارند.»

حدود 78 درصد از مردم در سوئد فکر می کنند که بودجه دفاعی باید افزایش یابد، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 52 درصد است.

شهرداری‌های سوئد از دولت می‌خواهند که متعهد به حمایت از هزینه‌های پناهندگان باشد

انجمن مقامات محلی و مناطق سوئد از دولت خواسته است تا تضمین کند که شهرداری ها برای افزایش هزینه های مورد نیاز برای حمایت از 76000 پناهجوی مورد انتظار که از اوکراین به سوئد می آیند، بودجه کافر در نظر بگیرند.
آنیکا والنسکوگ، اقتصاددان ارشد انجمن، به شبکه خبری TT سوئد گفت: «مراقبت از پناهندگان در نهایت یک مسئولیت ملی است و امروز شهرداری‌ها هیچ تضمینی ندارند که تمام هزینه‌های احتمالی ناشی از آن را جبران کنند».

این انجمن در خواستی برای شفاف سازی به دولت ارسال کرده است.

این انجمن همچنین از دولت می خواهد که برخی مقررات را تغییر دهد تا مادران اوکراینی بتوانند بیش از 15 ساعت فعلی در هفته از مهدکودک برای فرزندان بالای سه سال خود بهره مند شوند.

در نهایت، از دولت می خواهد که برای آموزش به زبان اوکراینی پول اختصاص دهد، زیرا بودجه فعلی کافی نیست.

قایق  حامل موز روسی به دلیل امتناع کارگران بندر از فرود محموله سرگردان شد

کشتی باری روسی Baltic Performer در خارج از بندر هلسینبورگ گیر افتاده است وپس از تصمیم اتحادیه کارگران بارانداز سوئد مبنی بر عدم تخلیه محموله از کشتی های روسی  نمی تواند محموله موز خود را از اکوادور تخلیه کند، 

صاحبان کشتی تلاش کردند، اما در آخر هفته نتوانستند کارگرانی را که عضو اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد هستند، برای تخلیه محموله وادار کنند. در حالی که اتحادیه همچنین به تخلیه نکردن کشتی های روسی رای داده است، این تصمیم به مدت یک ماه اجرایی نخواهد شد.

اما در آخر هفته، صاحبان آنها نتوانستند کارگران کافی به دست آورند، به این معنی که تا زمانی که کشتی در خارج از بندر لنگر انداخته است، موز ها در کشتی باقی می ماند.

فزایش شدید نرخ بهره ثابت وام های مسکن در روز دوشنبه

 بانک ها و موسسات وام مسکن سوئد امروز نره بهره ثابت وام های مسکن خود را بشدت افزایش دادند.

موسسه وام مسکن متعلق به «هندلس بانکن» از جمله بانک های سوئدی بود که در روز دوشنبه نرخ بهره ثابت وام های مسکن خود را شدیدا افزایش داد.

نرخ بهره ثابت وام های مسکن این بانک پس از افزایش به شرح زیر اعلام شده است.

بهره ثابت وام های ۱ ساله: ۲،۲۴ درصد
بهره ثابت وام های ۲ ساله: ۲،۵۹ درصد
بهره ثابت وام های ۳ ساله: ۲،۸۴ درصد
بهره ثابت وام های ۵ ساله: ۳،۰۸ درصد

بر اساس نرخ های جدید چنانچه بهره ثابت وام مسکن خود را برای ۸ سال ببندید مجبور به پرداخت ۳،۲۵ درصد بهره و برای وام های ۱۰ ساله مجبور به پرداخت ۳،۴۴ درصد بهره خواهید شد.

این تغییرات از امروز (دوشنبه ۴ آوریل) اعمال می شود.

موسسات وام مسکن و بانک های دیگر از جمله نورده آ، اس ب آ ب، و لنس-فورشکرینگار نیز نرخ بهره ثابت وام های مسکن خود را افزایش داده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
برگرفته از:
THE LOCAL.SE

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.