رفتن به محتوای اصلی

فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ
07.11.2012 - 21:17

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران / سازمان فدائيان خلق ايران-اکثريت / شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

درآمد

چپ ايران، جريان تاريخی و ريشه  داری است که همواره برای غلبه بر عقب ماندگی تاريخی کشور و طرد استبداد و برای پيشرفت، آزادی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم مبارزه کرده است. با وجود مبارزات پيگير، فداکاری‌ها و جانبازی‌های عظیم، نيروهای چپ به دلايل مختلف از جمله پيروی از سيستم فکری مسلط بر جنبش کمونيستی و به جهت پراکندگی، قادر نشده است در تحولات سياسی کشور و دفاع از منافع و مطالبات کارگران و مزدبگيران کشور نقش برجسته ايفاء کند.

امروز وجود تشکل بزرگ چپ برای دفاع از آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم و حمايت از منافع و مطالبات کارگران و مزدبگيران کشور به يک امر ضرور تبديل شده است. چپ پراکنده نمی تواند به اين ضرورت پاسخ گويد. ما نيازمند چپی هستيم که امر آزادی و عدالت اجتماعی را به هم پيوند دهد، از حقوق بشر دفاع کند و اين باور را اشاعه دهد که سوسياليسم بدون دمکراسی شدنی نيست.

سه جريان چپ ـ سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) و شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران ـ به سهم خود برای پاسخ به اين ضرورت، حدود چهار سال است که وارد روند گفتگو و همکاری شده اند تا گام  نخستين را برای "شکل دهی چپ بزرگ" بردارند و زمينه را برای مشارکت هرچه وسيعتر سازمان ها و فعالين چپ برای برداشتن گام های بعدی آماده سازند.

در اين روند:

١. جلسات متعدد با شرکت هيئت های نمايندگی سه سازمان برای دستيابی به پروژه مشترک، تدوين "خطوط مشترک" و "فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ"برگزار گرديد.

٢. برنامه همکاری های سياسی و نشست های مشترک پيش برده شد.

٣. کنفرانس مشترک با عنوان "ضرورت شکل دهی تشکل بزرگ چپ" برای آشنائی فعالين سياسی با اين پروژه برگزار گرديد.

گرچه روند گفتگو و همکاری به دراز کشيد و با مشکلاتی چند روبرو گرديد، اما سرانجام تلاش های سه جريان به ثمر نشست و "فراخوان" تدوين و به تصويب ارگان های مسئول هر سه جريان رسيد و برای انتشار آماده گرديد.

اينک با انتشار "فراخوان"، پروژه شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ وارد مرحله جديدی شده، از محدوه سه جريان بيرون آمده و به حيطه وسيعتری گام می گذارد. برای فراهم آوردن امکان مراجعه و مشارکت سازمان‏ها، احزاب و فعالين چپ، آدرس ايميل برای تماس در نظر گرفته شده و سايت "وحدت چپ" برای مشارکت و پيشبرد بحث ها طراحی گرديده است.  

خواست ما اين است که سازمان ها، احزاب، فعالين چپ در داخل و خارج از کشور و نسل جديد چپ به اين فراخوان پاسخ مثبت دهند، در ترسيم نقشه راه برای شکل دهی تشکل بزرگ چپ و در پيشبرد بحث های نظری، برنامه ای، اساسنامه ای و تدوين اسناد، فعالانه مشارکت ورزند تا آرزوی ديرينه وحدت چپ جامعه عمل پوشد.

فراخوان برای مشارکت در روند شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ

ما سه جريان چپ ـ سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) و شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران ـ بخشی از نيروی گسترده چپ ايران هستيم. ما با درک ضرورت‏های جامعه و برای غلبه بر پراکندگی چپ، تصميم گرفتيم که در جهت فراهم ساختن زمينه‌های لازم برای شكل‏دهی به يك تشكل بزرگ چپ با هم وارد گفتگو شويم.

خطوط مشترک

خطوط مشترک زير زمينه‏ساز گفتگوی سه جريان می‏باشد:

۱. گسست از سيستم فکری و عملکردی " سوسياليسم واقعا موجود" که طی چند دهه در شوروی و تعدادی از کشورها حاکم بود و اساس فکری مسلط در جنبش کمونيستی را تشکيل می‏داد.

۲. ما به آزادی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم باورمنديم و برای تحقق آن ها در ايران مبارزه می کنيم. از نظر ما آزادی با عدالت اجتماعی و سوسياليسم با دمکراسی پيوند عميقی دارند. ما مدافع‌ حقوق‌ بشر هستيم‌ و عليه هر گونه‌ ستم‌ و تبعيض ملى‌، طبقاتى‌، جنسى‌، نژادى‌، مذهبى‌ و عقيدتى‌ مبارزه‌ مى‌کنيم.    

۳. اعتقاد بر اينکه جمهوری اسلامی مانع اصلی آزادی، دموکراسی، پيشرفت و عدالت اجتماعی است. از اين‏رو هدف برنامه‏ای ما رفع اين مانع از طريق مبارزه مسالمت‏آميز به دست مردم و از طريق گسترش جنبش همگانی و استقرار یک جمهوری دمکراتيک مبتنی بر جدايی دولت و دين در ايران است.

خطوط راهنما

در اين حرکت خطوط زير راهنمای سه جريان می‏باشد:

۱. ما برآنيم که برای شکل‏گيری تشکل بزرگ چپ، لازم است کهسازمان‏ها و احزاب و بيشترين فعالين چپ که در سازمان‏های سياسی متشکل نيستند، در اين روند مشارکت جويند.  

۲. شکل گيری چنين تشکلی از يک‏سو نيازمند تبيين پايه های نظری، برنامه‏ای و تشکيلاتی است و از سوی ديگر پيشبرد بحث، گفتگو و همکاری نزديک.

۳. ما در گفتگوی مشترک به اين دريافت رسيديم که سه جرياننبايد تنها در محدوده‌ خود وارد بحث‏های نظری، برنامه‏ای و اساسنامه‏ای شده و اسناد ضرور در اين زمينه را تدوين نمايند و بعد از ديگران بخواهند که به اين روند بپيوندند. به باور ما اين امر لازم است با مشارکت سازمان‏ها و فعالين چپ که می‏خواهند در اين روند مشارکت ورزند، به طور مشترک پی گرفته شود. لذا سه جريان تا کنون وارد اين روند نشده‏اند.

۴. سه جريان متعهد می‏شوندکه همراه با جريان‏ها و فعالين چپ که به اين حرکت می‏پيوندند، روند گفتگو پيرامون شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ را پيش ببرند.

۵. وارد شدن به روند بحث و گفتگو و تدوين اسناد، لزوما به معنی تصميم‏گيری قطعی از همان ابتدا در مورد امر وحدت نيست، اما به معنی تعهد به مشارکت در اين روند است. بعد از اتمام اين روند، فعالين چپ و سازمان‏ها با توجه به حاصل کار جمعی، خود در مورد وحدت و شرکت در سازمان واحد تصميم خواهند گرفت.

همرزمان چپ و مبارزان راه سوسياليسم!

ما، شما احزاب، سازمان‏ها و فعالين چپ را فرا می‏خوانيم که  تصمیم برای شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ دمکرات و سوسياليست را تصمیم خود بدانید و در آن مشارکت ورزيد، در بحث و گفتگوی آغاز شده  و در تدوين اسناد نظری، برنامه‏ای و اساسنامه‏ای فعالانه حضور پيدا کنيد و در تلاش برای پاسخ به نياز جامعه ايران، طبقه کارگر و مزدبگيران و برای غلبه برپراکندگی چپ ايران نقش خود را ایفا نمائيد.

ما بر اين باوريم که راه دشوار و ناهمواری در مقابل ما قرار دارد. با اين همه، الزامات جامعه ما، ضرورت دفاع از آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی و منافع طبقه کارگر و مزدبگيران در مقابل سرمايه و قدرت حاکم و دستيابی به آماج‏های خود، ايجاب می‏کند که همه توان خود را برای شکل‏دهی تشکل بزرگ چپ به کار گيريم و بر دشواری‏های راه غلبه کنيم.

امید است که شما به اين فراخوان پاسخ مثبت دهيد تا دست در دست هم بگذاريم و برای رسيدن به دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسياليسم، تشکل بزرگ چپ را پی‏بريزيم.

سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران

سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران

١٥ آبان ماه ١٣٩١ (٥ نوامبر ٢٠١٢)

آدرس سايت وحدت چپ

http://vahdatechap.com

 

آدرس تماس

 tamas@vahdatechap.info

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.