رفتن به محتوای اصلی

برای تبادل ۱۰ زندانی با آمریکا و بریتانیا توافق شده بود

برای تبادل ۱۰ زندانی با آمریکا و بریتانیا توافق شده بود

آقای خطیب‌زاده در حساب توییتر خودش نوشت که "در خصوص زندانیان توافق صورت گرفته بود" و آن را "یک واقعیت" دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران رفتار آمریکا را "غیرقابل قبول" خوانده و گفت که "مبادله بشردوستانه زندانیان بین آمریکا و بریتانیا در وین توافق شده بود".

به گفته آقای خطیب‌زاده این توافق "چیزی جدا از مذاکرات در خصوص برجام" بوده است.

روز گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات نماینده ایران در مذاکرات هسته ای دایر بر این که آمریکا "تبادل زندانی را گروگان اهداف سیاسی" قرار داده گفت که این تلاشی برای انداختن تقصیر بن بست در مذاکرات وین به گردن آمریکاست و اضافه کرده که در مورد مبادله زندانی هنوز هیچ توافقی وجود ندارد.

ند پرایس در پاسخ به سوال بی بی سی درباره اظهارات عباس عراقچی گفت: "این اظهارات تلاشی زننده برای انداختن تقصیر بن بست کنونی برای بازگشت بالقوه به اجرای تعهدات برجام است."

"وقتی ایران تصمیم های لازم را گرفت ما آماده بازگشت به وین برای کامل کردن فرآیند کار بر احیای برجام هستیم."

او در مورد اظهارات عراقچی درباره مبادله زندانی گفت: "از نظر ما این تلاش بی رحمانه دیگری برای امیدوار کردن خانواده های زندانیان است."

ند پرایس افزود: "عراقچی از این صحبت می کند که ما توافق را به گروگان گرفته ایم درحالی که این دولت اوست که چهار آمریکایی را برای سال ها به ناحق بازداشت کرده."

او افزود: "در مورد مساله بازداشتی ها هنوز هیچ توافقی وجود ندارد. و اگر ایران واقعا به نشان دادن حرکت انساندوستانه علاقه‌مند است، فقط کافی است فورا این بازداشتی ها را آزاد کند."

او گفت که آمریکا مشغول گفت و گوهای غیرمستقیم درباره این زندانیان در بستر فرآیند مذاکرات وین بوده است و "تاخیر در از سرگیری این فرآیند مفید نیست."

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران روز شنبه تایید کرد که دور تازه مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ایران و قدرت ها، برجام، تا پیش از روی کار آمدن دولت تازه در ایران از سر گرفته نخواهد شد.

او در توییتی به انگلیسی نوشت: "ما در یک دوره انتقالی هستیم... بنابراین مذاکرات وین باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید ما باشد. این اقتضای هر دمکراسی است."

او همچنین در مورد مبادله زندانی میان دو کشور گفت: "آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و از گره زدن تبادل انسانی (مبادله زندانی) با برجام - که آماده اجرا می باشد - دست بردارند."

او اضافه کرد: "تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن تبادل و هم توافق می شود. ده فرد زندانی از همه طرف ها می توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند."

پیشتر منابع دیپلماتیک به رسانه‌های غربی گفته بودند که تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین باز نخواهد گشت.

ایران و آمریکا در این مذاکرات به طور غیر مستقیم و با حضور کشورهای گروه ۱+۴ گفت‌وگو کرده‌اند.

مذاکرات احیای برجام در وین بهار سال ۱۴۰۰ آغاز شد. اما بعد از شش دور و با وجود ابراز خوش‌بینی بعضی مقام‌ها از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تا کنون به نتیجه نرسیده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید