رفتن به محتوای اصلی

اخبار انتخابات امریکا لحظه به لحظه را در اینجا بخوانید:

اخبار انتخابات امریکا لحظه به لحظه را در اینجا بخوانید:
کالج انتخاباتی : ترامپ۲۱۳ و بایدن 238 ( 40 تا از 50 ایالت )

 

تلویزیون روسیه: انتخابات آمریکا 'دیوانگی' است

برای تلویزیون روسیه، سوال اصلی این نیست که چه کسی کاندیدای بهتری است، چه برای آمریکا چه برای روسیه.

پیام اصلی رسانه دولتی روسیه به مردم این کشور این است که آمریکا در هرج و مرج است و دموکراسی آن در حال شکست و مهم تر از همه این که آمریکا در موقعیتی نیست که به دیگران درست و غلط را یاد بدهد.

امروز صبح، کانال تلویزیون دولتی و خبری "روسیه ۲۴" ویدیوهایی طولانی از مردم آمریکا که فریاد می‌کشند و در خیابان ها درگیر هستند، پخش کرد.

به گفته آنها، انتخابات ایالات متحده "دیوانگی" است. شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی از پربیننده‌ترین شبکه‌های روسیه همچنین از "انتظار وقوع ناآرامی" صحبت کرد.

اما تلویزیون حامی کرملین اولویت‌های خود را به وضوح اعلام کرد: دونالد ترامپ معمولا تحت پوشش انتقادی قرار نمی‌گیرد و تصویری که از او ارائه می شود همانند داوود است که در حال جنگ با جالوت، دستگاه خصمانه و تعصب رسانه‌ای است.

اتهامات مربوط به فساد و سوءرفتارهای جنسی علیه هانتر، پسر جو بایدن بدون هر گونه تردیدی گزارش می‌شود و گفته می‌شود که همه این چیزا با پدرش مرتبط است.

رسانه‌های ایران چه می‌گویند؟

 

رسانه‌های ایران واکنش‌های متفاوتی به برگزاری انتخابات آمریکا و نتایج اولیه آن داشتند.

 

خبرگزاری تسنیم در یک صفحه لحظه به لحظه، خبرهای نتایج انتخابات را پوشش می‌دهد و تمرکز خود را بر اختلافات برآمده در خصوص نتایج گذاشته و پیشبینی کرده است که ستادهای انتخاباتی دو نامزد برای یک منازعه طولانی‌تر آماده می‌شوند.

 

خبرگزاری فارس هم در گزارشی با عنوان "بحران انتخاباتی در آمریکا"، پیش‌بینی پیروزی زودهنگام دو نامزد را پررنگ کرده است.

 

روزنامه کیهان در سرمقاله‌اش درباره "علم کردن دوباره خیمه سازش، روی پیروزی این یا آن کاندیدا" هشدار داده است. کیهان با اشاره به موضع رهبر ایران درباره انتخابات آمریکا، به کسانی تاخته که حل مسائل داخلی ایران را به تحولات واشنگتن مشروط کرده‌اند.

 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان "دوئل آمریکایی، بازنده شکست را می‌پذیرد؟"، به گمانه‌زنی درباره درگیری‌های پس از انتخابات پرداخته است.

 

روزنامه اعتماد نیز سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد آمریکا را تیتر کرده و در نیمه پایین صفحه یک خود چندین یادداشت تحلیلی منتشر کرده است.

 

روزنامه شرق با تیتر "چهره جدید آمریکا بعد از ۳ نوامبر" درباره رشد بی‌سابقه راست افراطی در آمریکا گزارش داده است.

 

 

واکنش رهبران اروپا به انتخابات آمریکا چیست؟

کاتایا آدلر، بی‌بی‌سی

وزیر دفاع آلمان، وضعیت آمریکا را امروز صبح "انفجاری" توصیف کرد. او نسبت به "بحران قانون اساسی" هم در این کشور ابراز نگرانی کرد.

خی ورهوفستات، نخست وزیر سابق بلژیک گفت تعداد زیادی از سیاستمداران برجسته اروپایی از این انتخابات به عنوان استدلالی برای اروپا استفاده می کنند تا "سرنوشت خود را به دست خود بگیرند."

به گفته وزیر امور اروپای فرانسه، برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت اروپا نباید به نتایج انتخابات آمریکا نگاه کرد.

چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ آسیب زیادی به روابط آمریکا - اروپا در زمینه های مختلف از جمله دیپلماتیک، تجارت، سیاست خارجی، امنیت، فناوری، آب و هوایی و غیره وارد کرده است. اما رهبران اروپا در مورد این مسئله که این قاره کاملا تنها عمل کند، بحث نمی کنند. تردیدی نیست که آن ها به اهمیت دوستی خارج از مرزهای اروپا واقف هستند.

بسیاری از آنها در خفا امیدوارند که جو بایدن برنده این انتخابات باشد. با این حال، این استنباط وجود دارد که ریاست جمهوری بایدن، هر چند از نظر لحن با رئیس جمهور ترامپ متفاوت است، اما ممکن است نتواند باعث بهبود شکاف های در حال رشد فرامنطقه ای باشد. و این که هر کسی که سرانجام به کاخ سفید راه یابد، به ویژه پس از این انتخابات، تمرکز اصلی‌اش تقریبا به ناچار مسائل داخلی خواهد بود نه روابط خارجی

رقابت در سنا، نزدیک‌تر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها

رقابت بر سر کرسی‌های سنای آمریکا بیش از آن چه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند نزدیک است.

دموکرات‌ها که پیش‌بینی می‌شد وضع بهتری داشته باشند، توانستند یک کرسی تازه در سنا کسب کنند اما خیلی زود جمهوری‌خواهان یک کرسی را که قبلا دموکرات بود گرفتند.

شمارش آرای انتخابات کنگره که شامل کل اعضای مجلس نمایندگان و ۳۵ عضو سنا است، در چندین ایالت‌ همچنان در جریان است. انتظار می‌رود اکثریت مجلس نمایندگان همچنان در دست دموکرات‌ها باقی بماند. شمارش آرا برای انتخاب تعدادی از فرمانداران ایالت‌ها هم ادامه دارد.

قابت اصلی بین ترامپ و بایدن در کدام ایالت‌هاست؟

به جز فلوریدا و اوهایو که برآورد شده آقای ترامپ در آنها برنده می‌شود، بقیه ایالت‌های حساس همچنان در انتظار اعلام نتایج هستند و رقابت در آنها نزدیک است.

 

 

برآورد پیروزی بایدن در هاوایی

برآورد می‌شود که جو بایدن ایالت هاوایی را برده است. هاوایی که ۴ رای الکترال دارد از زمان ایالت شدن در سال ۱۹۵۹ تنها دو بار به نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری رای داده است و به عنوان ایالتی دموکرات شناخته می‌شود

مروری بر اخبار انتخابات امریکا:

  • برای راه یافتن به کاخ سفید ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی (یا همان امتیاز‌های انتخاباتی ایالت‌ها) نیاز است. برآورد شده که آقای بایدن تا کنون ۲۲۴ رای را برده و آقای ترامپ ۲۱۳ رای الکترال را کسب کرده است. به نظر می‌رسد نتیجه نهایی تا حد زیادی بسته به آرای پستی است که شمارش آن ممکن است چند روز طول بکشد
  • نتایج حاکی از رقابت تنگاتنگ دو نامزد در بعضی ایالت‌های حساس است. اعلام نتایج نهایی آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا -که در آن دموکرات‌ها روی افزایش مشارکت ساکنان مناطق شهری حساب می‌کنند- و میشیگان و ویسکانسین ممکن است چند روز طول بکشد
  • آقای ترامپ دیشب در سخنانی از کاخ سفید مدعی پیروزی و همین طور تقلب در انتخابات شد و تهدید کرد که دعوای حقوقی را به دادگاه عالی خواهد برد. او شاهدی برای ادعای خود ارائه نکرد
  • تیم انتخاباتی آقای بایدن اظهارات آقای ترامپ را "تکان‌دهنده، بی‌سابقه و نادرست" توصیف کرد
  • آقای بایدن به هوادارانش در ایالت دلاور گفت که انتخابات "تا زمانی که همه آرا شمرده نشده تمام نمی‌شود" و تاکید کرد که "در مسیر پیروزی" است
  • روز رای‌گیری شاهد مشارکتی کم‌سابقه بود. سه‌شنبه شب هم‌زمان با بسته شدن صندوق‌های رای اعتراض‌هایی در خیابان‌های واشنگتن علیه آقای ترامپ رخ داد که بعضا به تنش کشیده شد

حسن روحانی: فرد و حزب در آمریکا برای ما اهمیتی ندارد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت "بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به شیوه درست برنگردد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم".

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت "برای ما اصول،‌ شیوه و سیاست مهم است وگرنه فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد" و اضافه کرد که "اگر آمریکا تحریم ظالمانه را برداشت و احترام گذاشت آن وقت شرایط ما فرق می کند".

رئیس جمهوری ایران گفت "می‌خواهیم آمریکا به قانون و همه معاهدات بین المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد. می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد".

روز گذشته هم، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران گفته بود سیاست ایران در مورد آمریکا "حساب شده و مشخص است" و اینکه چه کسی به کاخ سفید راه یابد در سیاست ایران "هیچ تاثیری نمی‌گذارد".

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم پیشتر گفته بود برای حکومت ایران ترجیحی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد اما موضع‌گیری‌های تیم آقای بایدن را "بهتر" توصیف کرده بود."

 

 

چه کسی در ایالت‌های کلیدی پیروز می‌شود؟

آنتونی زوکر- بی‌بی‌سی

تکلیف رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایالات آریزونا، جورجیا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا بستگی دارد.

به نظر می‌رسد که آریزونا به سمت بایدن گرایش دارد، این به معنای آن است که دموکرات‌ها باید آرای دو ایالت از سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا را به دست آوردند تا پیروزی خود را تضمین کنند. جو بایدن در هر سه ایالت عقب است، اما شمارش آرای باقیمانده به نفع دموکرات‌هاست و ممکن است بتواند او را جلو بیندازد.

در پنسیلوانیا بیش از ۱/۴ میلیون رای پستی باقی مانده که شمارش آن روزها طول خواهد کشید.

شهرهای بزرگ در میشیگان (دیترویت) و ویسکانسین (میلواکی) هنوز به طور کامل گزارش شمارش آرا را نداده‌اند. این شهرها به شدت به سمت دموکرات‌ها متمایل هستند.

در همین حال، وضع جورجیا نامشخص است. نتایج شمارش آرا در آتلانتا به دلیل شکستگی لوله آب در یکی از حوزه‌های شمارش آرا به تاخیر افتاده است. پیروزی برای دموکرات ها در جورجیا به معنای آن است که جو بایدن فقط باید در یکی از ایالت‌های غرب میانه پیروز شود.


 

هشدار وزیر دفاع آلمان درباره وضعیت در آمریکا

Image removed.

وزیر دفاع آلمان وضعیت آمریکا بعد از انتخابات را خطرناک و "انقجاری" توصیف کرده است.

آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر هشدار داد که نتایج نزدیک آرا ممکن است به "بحران قانون اساسی" منجر شود و گفت چنین وضعیتی باعث نگرانی جدی است.

با وجود این خانم کرامپ-کارنباوئر تاکید کرد که هر کس در این انتخابات برنده شود، آلمان همچنان خواهان همکاری با آمریکا است .

 

واکنش تیم بایدن به ادعای ترامپ: 'تکان‌دهنده و بی‌سابقه'

Image removed.

تیم انتخاباتی جو بایدن ادعای پیروزی دونالد ترامپ را "زودهنگام و بی‌اساس" خوانده است. جن اومالی دیلون، مدیر کارزار انتخاباتی آقای بایدن گفت که اظهارات ترامپ درباره مشروعیت آرایی که هنوز شمرده نشده "تکان‌دهنده، بی‌سابقه و نادرست" است.

خانم اومالی گفت: "چنین کاری بی‌سابقه است چون تا کنون در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته که در یک انتخابات سراسری رئیس جمهور به دنبال محروم کردن مردم از صدای آنها باشد." او گفت ادعای آقای ترامپ نادرست است چون بر اساس قانون تمام آرای مشروع باید شمرده شود.

خانم اومالی دیلون در واکنش به تهدید اقدام قانونی از سوی آقای ترامپ گفت که تیم حقوقی آقای بایدن آماده و منتظر است.

در فضای مجازی چه می‌گویند؟

بسیاری از ایرانی‌ها هم در سرتاسر جهان چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته‌اند، چه آنها که علاقه‌مند به این روند و هیجان و تعلیق آن هستند و چه آنها که نگران تاثیر نتیجه آرا بر وضعیت خود. پویا قربانی از واکنش‌ها در فضای مجازی می‌گوید.

 

 

 

  1. ترامپ: به دیوان عالی می‌رویم

    در حالی که میلیون ها رأی قانونی هنوز شمارش نشده، دونالد ترامپ شخصا اعلام پیروزی کرده. او ادعا كرد: "صادقانه بگویم كه ما در این انتخابات پیروز شدیم."

    آقای ترامپ بدون ارائه مدرک گفت در انتخابات "تقلب" شده است. او با بیان اینکه قصد دارد برای مبارزه با نتایج انتخابات به دیوان عالی مراجعه کند ، گفت: "این برای کشور ما خجالت آور است."

    میلیون ها رای انتخابات سال هنوز شمرده نشده و آقای ترامپ هیچ صلاحیتی برای ادعای پیروزی ندارد.

    Image removed.
     
  2. ترامپ می‌گوید نتیجه انتخابات "فوق العاده" بوده است

    ترامپ در اتاق شرقی کاخ سفید سخن گفت. او ابتدا از خانواده اش، و میلیون ها هواداری که امشب به او رای دادند تشکر کرد.

    او گفت: "ما برای یک جشن بزرگ آماده می شدیم." "ما در حال بردن همه چیزبودیم."

    ترامپ با لحنی پیروزمندانه، پیروزی بزرگ خود را در فلوریدا جشن گرفت.

    او همچنین مدعی پیشتازی در پنسیلوانیا شد - درست مانند جو بایدن، رقیب دموکراتش. هنوز برای اعلام نتیجه این ایالت زود است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید