رفتن به محتوای اصلی

آموزش زبان و ادبیات فارسی و تکلم دانش‌آموزان ابتدایی به فارسی خط قرمز آموزش ما
21.07.2018 - 22:13

Missing media item.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد بطحایی صبح امروز (شنبه) در نشست معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش سراسر کشور در اصفهان ضمن خیر مقدم به مهمانان و تبریک به ولادت حضرت معصومه (س) با بیان اینکه مدرسه محوری و حذف رقابت فردی اصلی‌ترین سیاست در این وزارت‌خانه است، اظهار کرد: اجرای این دو هدف باید به باور قلبی مسئولان آموزش ابتدایی کشور تبدیل شود چرا که ناکامی در این دو بخش به معنای ناکامی در سند تحول آموزش و پرورش است.

کیفیت آموزش باید تضمین شود

وی افزود: اگرچه اختلالاتی در آموزش و پرورش است و شاید در عمل این توقع را به سختی بتوان اجرا کرد، اما چشم‌اندازها باید به سمت نقش تنظیم‌کننده عوامل مؤثر در تضمین کیفیت آموزش ابتدایی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دانش آموزانی را تربیت کنیم که حوصله شنیدن، تحمل کردن، صبوری و احترام به بزرگتر را متوجه باشند، اضافه کرد: باید به دنبال تربیت افرادی باشیم که به مبانی و ارزش‌های دینی و اجتماعی کشور خود احترام بگذارند و این یعنی کیفیت آموزش ابتدایی، بنابراین شما معاونان آموزش ابتدایی تنظیم کننده عوامل مؤثر در تضمین این کیفیت آموزشی هستید.

وی با اشاره به لزوم توجه به مقوله مدرسه محوری گفت: مدرسه مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت است و محلی است که نظام‌های تربیتی از آن جا شروع می‌شود . بر این اساس مدرسه یک موجود زنده است و باید تغذیه و تنفس کند.

بطحایی با بیان اینکه نگاه مدیریت مدرن سازمان‌های امروزی این است که سازمان‌ها باید دارای بقا، رشد و تولید مثل باشند و چنانچه نتوانند نیاز خود را خودشان تامین کنند، می‌میرند، افزود: مدارس همه این سه رکن را داشته و بر این اساس به عنوان محور و رکن اصلی تعلیم و تربیت شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه محوری بحث امروز و دیروز نیست، افزود: این موضوع از دهه ۶۰ مطرح بوده اما جدی گرفته نشده و تنها در مفاهیم به آن اشاره شده است

بروز نشانه‌های ورشکستی در نظام آموزشی کشور

وزیر آموزش و پرورش با ابراز تأسف از بروز نشانه‌های ورشکستی در نظام آموزشی کشور گفت: مهم‌ترین عامل این ورشکستگی انتقال محتوی آموزشی و برنامه‌های درسی از بیرون به مدارس است. در مدارس امروز اجازه تغییر در هیچ بخشی وجود ندارد و به طور کل رشد مدرسه در دست فضاهای بیرونی همچون وزارت‌خانه، اداره کل و ادارات مناطق است تاجایی که تعداد معلم و دانش‌آموز و ...در مدارس از قبل مشخص شده است و در مجموع متأسفانه "حرکت" که یکی از ویژگی‌های موجود زنده است را از مدارس گرفته‌ایم.

مدیران مدارس بله قربان گوی وزیر و مدیرکل نباشند

وی با تأکید بر اینکه مدرسه باید به بلوغی برسد که خودش مسائل خود را حل کند و چشمش به دست وزیر و استاندار و مدیرکل نباشد، گفت: همه مدیران باید نقش حمایتی و پشتیبانی برای مدرسه داشته باشند نه اینکه مدرسه بله قربان گوی این عوامل باشد بلکه باید این روند برعکس شود و اگر این چنین شد آموزش و پرورش متعالی خواهیم داشت.

صلاحیت مدیران مدارس به صورت مکرر اندازه گیری می شود

بطحایی با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه مدیران در مدارس از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش و پرورش در این دولت است،  اضافه کرد: نظام سنجش صلاحیت به دنبال اندازه‌گیری مکرر صلاحیت مدیران مدارس است و این نظام آن‌ها را به دوره‌های ارتقاء شایستگی‌ها هدایت می‌کند و البته مدیرانی که امتیاز آن‌ها پایین باشد با آن‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این نظام سنجشی،‌گواهی‌نامه‌های شایستگی به مدیران داده می‌شود و به نوعی رتبه بندی مدیران مدارس انجام خواهد شد.

مسیر تربیت در آموزش ابتدایی به شدت منحرف شده است

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مسیر تربیت در آموزش ابتدایی به شدت منحرف شده است اظهار کرد: همه تلاش‌ها متأسفانه در مدارس امروز برای بالابردن سطح دانش است در حالی که بیرون از مدرسه نیازهای جامعه چیز دیگری است.

وی با بیان اینکه حذف آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی شروع شده است، تصریح کرد: رقابت در دوره ابتدایی دانش‌آموزان ما را بیچاره کرده اگرچه رقابت محاسنی دارد اما همان مزایای اندک آن را به تهدید تبدیل کرده‌ایم.

برگزاری مسابقات فردی در مدارس ممنوع شد

بطحایی با بیان اینکه برگزاری مسابقات فردی از مهرماه در مدارس ممنوع اعلام شده است، گفت: حتی برگزاری مسابقات خط و نقاشی به صورت فردی در مدارس ممنوع اعلام شده است چرا که رقابت زمانی ارزش دارد که به صورت جمعی باشد، سال‌ها است یک نفر را تشویق و صدها نفر را به واقع تنبیه کردیم که این روش ناصحیحی بوده و نباید ادامه داشته باشد.

وی با ابراز تأسف از حرکت به سمت شکل دادن به بچه‌ها به جای شکل گرفتن آن‌ها گفت: حتی در بهترین مدارس به جای شکل گرفتن، بچه‌ها را شکل داده‌ایم این همان تفاوت انسان و حیوان است چرا که در شکل دادن هیچ انتخابی نیست در حالیکه در شکل گرفتن رشد و ارتقاء وجود دارد، ما فضای دوره ابتدایی را به سمتی برده‌ایم که دانش‌آموزان را آنطور که ما خواسته‌ایم پرورش داده‌ایم به همین دلیل است که قدرت انتخاب و تحلیل مسائل را از آن‌ها سلب کرده‌ایم.

مهارت‌ها و مسائل زندگی را به کودکان خود نیاموخته‌ایم

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مهارت‌ها و مسائل زندگی را به کودکان خود نیاموخته‌ایم، گفت: این همان نسل ناتوانی است که در مدیریت کوچکترین مسئله زندگی خود به دلیل عدم آموزش مهارت‌های زندگی دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: اگرچه تمام مشکلات در آموزش و پرورش وجود دارد اما این موضوع دلیلی برای عدم تلاش معلمان و مسئولان برای نوآموزان ابتدایی نمی‌شود.

بطحایی با اشاره به ممنوعیت اجرای تمرینات تستی در دوره ابتدایی گفت: مسابقه تیزهوشانی برای کودکان به برگزار می شد که  250هزار نفر تنها برای قبولی 15 هزار ورودی در مدارس تیزهوشان شرکت می‌کردند که این نشانگر عدم وجود شرایط عادی در این دوران بود.

جداکردن پولدار و فقیر در نظام آموزشی مایه تاسف است

وی با ابراز تأسف از جداسازی دانش‌آموزان قوی و ضعیف در برخی مدارس اظهار کرد: تعلیم و تربیت باید در محیطی عادی انجام شود، دانش آموز استعداد درخشان باید در کنار دانش‌آموزان متوسط و ضعیف درس بخواند. متأسفانه سال‌ها است ریز و درشت کردن و پول دار و فقیر را جدا کردن در نظام آموزشی ما به تعلیم و تربیت اسلامی ضربات مهلکی وارد ساخته است.

دانش‌آموزان بی تفاوتی را به بارآورده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بهترین حالت و دوران‌ها دانش‌آموزانی بی‌تفاوت بار آورده‌ایم، گفت: همواره به طیف متوسط و نرمال دانش‌آموزان که بخش عمده‌ای از منحنی آموزش و پرورش هستند در پی سرکوب‌های بسیار، بی تفاوتی را  به آن‌ها آموخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برخی معلمان شایستگی معلمی ندارند، گفت: در بازدیدی از یکی از مدارس موفق در یکی از مناطق خوب وارد کلاس اول شدم و درحالیکه تعداد دانش‌آموزان چپ دست از معلم سوال کردم این معلم ابراز بی اطلاعی کرد که دانش آموز چپ دستی در کلاس وجود ندارد در حالیکه پس از اعلام دو دانش آموز خود را چپ دست معرفی کردند و  به جرأت می‌توان گفت چنین معلمی شایستگی معلمی نداشته چرا که از جزئیات کلاس خود خبر ندارد.

بطحایی با اشاره به اینکه مدیران مدارس باید متوجه تمام نقص‌های آموزشی و پرورشی چه در معلمان و چه در دانش‌آموزان باشند، گفت: آموزش‌های مدارس باید توسط مدیران مدارس هدایت شود. مدیران مدارس باید نیازهای آموزشی معلمانش را در خود مدارس سازمان‌دهی کند نه اینکه وزارت‌خانه یک نسخه واحد برای همه معلمان در تمام نقاط کشور بپیچد.

آموزش ادبیات فارسی خط قرمز آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهمیت آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی گفت: آموزش زبان و ادبیات فارسی و تکلم دانش‌آموزان ابتدایی به فارسی خط قرمز آموزش ما به ویژه در مناطق عشایری و مناطق دو زبانه مانند بلوچ، عرب، ترک زبان و غیره است و معلمان نباید به هیچ وجه برای برقراری ارتباط راحت‌تر با دانش‌آموزان به زبان محلی تکلم کنند چرا که این امر بسیار خطرناک است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمنا، یوتیوب

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.