رفتن به محتوای اصلی

پایان حکومت تک حزبی درترکیه و دشواری تشکیل کابینه ائتلافی جدید

پایان حکومت تک حزبی درترکیه و دشواری تشکیل کابینه ائتلافی جدید

Image removed.

صلاح الدین دمیرتاش" رهبر جوان حزب دموکراتیک خلق‌ها. این حزب که در انتخابات پیشین موفق نشد وارد پارلمان شود در انتخابات روز یکشنبه ٧ ژوئن به ١٣درصد آرا دست یافت.REUTERS/Murad Sezer

در ترکیه انتخابات پارلمانی این کشور با شکست نسبی حزب حاکم "عدالت و توسعه" و ورود یک حزب جدید چپ‌گرا به پارلمان به پایان رسید. "سادی گون" رئیس کمیسیون عالی نظارت بر انتخابات، در پایان شمارش کامل آراء در ساعات بامداد امروز با حضور در برنامه خبری تلویزیون دولتی اعلام داشت که کار شمارش آرا به پایان رسیده و نتایج قطعی انتخابات طی ١٢روز آینده رسماً اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه تأیید کرد که بر اساس نتایج به دست آمده، از این پس ٤ حزب در پارلمان ترکیه دارای فراکسیون مستقل خواهند بود. این بدان معناست که تنها ٤حزب سیاسی از مرز حد نصاب ١٠درصد برای ورود مستقل به مجلس عبور کرده اند. لازم به یادآوری است که برای شرکت در انتخابات روز یک شنبه ٧ ژوئن، ٣١ حزب نامزد معرفی کرده بودند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و رهبر حزب "عدالت وتوسعه"، در اولین واکنش خود به نتیجه انتخابات با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که «با توجه به نتایج به دست آمده، هیچ حزبی به تنهایی قادربه تشکیل دولت نیست». وی از همه احزاب پیروز در انتخابات ٧ ژوئن خواست تا «درست و واقع‌گرایانه» نتایج انتخابات را ارزیابی کنند و در کنار هم در جهت حفظ فضای اعتماد و ثبات در کشور تلاش نمایند.

حزب آقای اردوغان در انتخابات روز گذشته، پس از ١٣ سال اکثریت پارلمانی را از دست داد. رئیس جمهوری ترکیه امروز درباره نتایج انتخابات روز یک شنبه با احمد داوود اغلو، نخست وزیر، دیدار و پیرامون آینده موقعیت حزب به تبادل نظر پرداخت.

نومان کورتولموش"، معاون داوود اغلو، شب گذشته پس از اعلام نیایج انتخابات گفت که حزب "عدالت و توسعه"، علی رغم از دست دادن اکثریت در پارلمان در جهت ائتلاف‌های تازه برای تشکیل کابینه تلاش خواهد کرد.

تا این ساعت هیچ یک از احزاب پیروز در انتخابات، نشانی از احتمال پذیرش پیشنهاد ائتلاف از سوی حزب "عدالت و توسعه" به دست نداده‌اند.

معاون نخست وزیر ترکیه گفته است، چنانچه طی مدت قانونی ٤۵ روز ائتلاف تشکیل کابینه ممکن نشود، برگزاری انتخابات پیش ازموعد گزینه‌ای خواهد بود که رئیس جمهوری می تواند درمورد آن تصمیم بگیرد.
 

آخرین نتایج به دست آمده بدین قرار اعلام شده است:

- حزب "عدالت و توسعه"- محافظه کاراسلامی به رهبری رجب طیب اردوغان- رئیس جمهوری کنونی، ٤٠٫٨ درصد.
- حزب "جمهوری خواه خلق ترکیه"، حزب پیرو اندیشه‌های کمال پاشا آتاتورک بینانگذار ترکیه نوین، ٢٤٫٩٥ درصد.
- حزب "حرکت ملی ترکیه"، ناسیونالیست های لیبرال، ١٦٫٤ درصد.
- حزب "دموکراتیک خلق ها"، حزب چپ گرای جدید که بیشترآرای خود را ازمناطق کردنشین به دست آورده، ١٣ درصد آرا.
درمورد حزب "دموکراتیک خلق‌ها" باید یادآوری کرد که این حزب در انتخابات پیشین تنها حدود ٦ درصد آراء را درسراسر کشور به دست آورد ولی به علت محدویت حد نصاب ده درصدی نتوانست وارد پارلمان شود. این حزب در انتخابات روز یکشنبه ٧ ژوئن به ١٣درصد آرا دست یافت. به گفته بسیاری ازکارشناسان این حزب توانسته است آرای بسیاری از چپ های سابق و ناراضیان از سیاست‌های حکومت تک حزبی اردوغان را به سوی خود جلب نماید.
یک سخنگوی این تشکل سیاسی با توجه به همین تغییر جهت آرای چپ ها و بخشی از لیبرال‌های ناراضی از سیاست‌های اردوغان، گفته است که ما به آرایی که به ما به امانت سپرده شده خیانت نخواهیم کرد.

به این ترتیب اولین پیامد انتخابات روز یک شنبه، پایان حکومت تک حزبی "عدالت و توسعه" در ترکیه خواهد بود. رجب طیب اردوغان که برخلاف نص صریح قانون اساسی که رئیس جمهوری را از دخالت در امور مبارزات سیاسی و اداره مستقیم امور کشور نخست وزیر برحذر می دارد، در هفته‌های اخیر با تمام نیرو به حمایت از حزب عدالت و توسعه پرداخته و با پیش کشیدن باورهای اسلامی توده‌های باورمندان مسلمان امیدوار بود نه تنها مانند انتخابات سال ۲۰١۰ اکثریت پارلمانی را حفظ نماید بلکه در اولین دوره پارلمان جدید، طرح خود را مبنی بر تغییر نظام سیاسی کشور از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری، به سبک آمریکا یا مصر و انتقال اختیارات عمدۀ اداره امور کشور در سیاست داخلی و بین‌المللی به رئیس جمهوری- در حال حاضر شخص خود وی- به تصویب برساند.

احمد داوود اغلو، نخست وزیر دولت اردوغان و دبیر کل حزب عدالت و توسعه، ساعتی پس از اعلام نتایج به دست آمده شب گذشته با پذیزش تلویحی پایان حکومت حزب واحد پس از سیزده سال گفت: «پیام اصلی من این است که حزب عدالت و توسعه هنوز پیروز است و این حزب، پیروز انتخابات پارلمانی بوده و هیچ شکی در آن نیست و حزب عدالت و توسعه ستون فقرات سیاسی ترکیه است». نخست وزیر ترکیه افزود: «ما به تلاش‌هایمان برای اصلاح قانون اساسی ادامه می‌دهیم».
در این مورد لازم به یادآوری است که هر ٣ حزب اپوزیسیون با آن نوع اصلاح قانون اساسی که اردوغان پیشنهاد کرده بود مخالف بودند.

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر جوان حزب دموکراتیک خلق‌ها، پس از انتشار نتایج انتخابات اعلام داشت که فکر اصلاح قانون اساسی را باید پایان یافته تلقی کرد.

و اما در مورد احتمالات ممکن برای تشکیل دولت: بر اساس قانون، اکنون "حزب عدالت و توسعه" از سوی رئیس جمهوری مأمور تشکیل کابینه خواهد شد، ولی درصورت امتناع سه حزب حاضر در پارلمان، "جمهوری خلق ترکیه"، "حزب ملی‌گرای ترک" و "حزب دموکراتیک خلق‌ها"، از شرکت در کابینه و تشکیل یک دولت حداقلی در پارلمان هیچ یک از اقدامات دولت از اکثریت برخوردار نخواهد بود.
درشرایط پیش آمده ٣ حزب اپوزیسیون ترکیه، پس از ١٣سال این امکان را به دست آورده اند که در یک ائتلاف دو یا سه جانبه، دولت جدید را تشکیل دهند.

آرایش نیروها درمجلس جدید از نظرشمار نمایندگان به این صورت خواهد بود:

حزب عدالت و توسعه، بین ۲٥٧ تا ٢٥٨، هجده کرسی کمتر از حد نصاب اکثریت.
حزب جمهوری خواه خلق – آتاتورکیست – ١٣۲ کرسی.
حزب ملی گرای ترک، ٨١ کرسی .
حزب جدید "دموکرایتک خلق ها" که برای اولین بار فراکسیونی با ٧٩ کرسی در مجلس جدید خواهد داشت.
در صورت توافق بین احزاب اوپوزیسیون، بر اساس میزان آرای داده شده، باید "کمال قلیش داراغلو" رهبر حزب سوسیال دموکرات "جمهوری خلق ترکیه " (آتا تورکیست ها)، مأمور تشکیل کابینه شود.

رهبر حزب جدید دموکراتیک خلق ها اعلام کرده است که در حال حاضر خواستار تشکیل دولت نیست ولی در دولت جدید حضور خواهد داشت.
به این ترتیب باید تا اعلام نتایج آرا در روزنامه رسمی کشور صبر کرد تا پیامدهای انتخابات روز یک شنبه ٧ ژوئن را ارزیابی نمود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید