رفتن به محتوای اصلی

گردهمایی سبز زنان با حضور طیف های مختلف

گردهمایی سبز زنان با حضور طیف های مختلف

جمعی از فعالان جنبش زنان ایران برای دومین بار، گردهمایی سبز خود را با حضور طیف های مختلف زنان و نیز زهرا رهنورد برگزار کردند.

بعد از حوادث انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، این دومین باری است که زنان در یک گردهمایی، حضور و پیوند خود را در جنبش سبز اعلام کردند.

در اولین دیدار که روز هشتم مارس روز جهانی زن برگزار شد؛ زهرا رهنورد میزبان این زنان بود و حالا او میهمان فعالان زن، در خانه ی یکی از مادران صلح شده است.

در این دیدار از تلاش زنان ایرانی در سال گذشته و نیز زنان زندانی از جمله شیوا نظر آهاری، هنگامه شهیدی و بدر السادات مفیدی یاد شد و مادران صلح نیز باز برای داشتن ایرانی به دور از خشونت و تحریم تاکید کردند.

غم ها پشت سر برای دشمن

شهلا لاهیجی ،مدیر انتشارات روشنگران به حوادث تلخ و سخت سال گذشته اشاره ای می کند و در ادامه می گوید:" هرچند به یاد عزیزان از دست رفته هستیم اما دوران مویه کردن تمام شده و باید برای آینده برنامه ریزی کنیم."

او می گوید:"یکی از مشکلات ما نداشتن تز و برنامه ریزی هدفمند و نظری است که البته مختص جنبش زنان نیست و سایر جریان های روشنفکری ایران نیز دچار آن است.در جریان روشنفکری ایران، حکومت مورد هدف قرار گرفته است و مردم فراموش شده اند."

او به پیوند خواسته زنان به خواسته های دمکراسی خواهی حضور اشاره ای می کند:"همین که اینجا نشسته ایم نشان می دهد که ارتقای سطح اجتماعی ما به اندازه ای بوده که دولت نمی توانسته بیش از این سرکوبمان کند. زنان باید احقاق حقوق شان را با مسائل دمکراسی خواهی پیوند بزنند."

او با عبارتی سخنانش را پایان می دهد که با استقبال مواجه می شود:" غم های پشت سر برای دشمن و شادی پیش رو برای ما"

ما ایستاده ایم و همه با هم هستیم

"ثمر آزادی ،دمکراسی و قانون گرایی را خواهیم دید" زهرا رهنورد ،استاد دانشگاه پس از اشاره ای کوتاه به آنچه در سال گذشته بر ایران رفته؛ این جمله را می گوید و باز هم تاکید می کند که "در این راه همه با هم هستیم و ایستاده ایم."

او معتقد است نداها و سهراب ها و جوانانی که جان شان را در راه جنبش سبز داده اند، همیشه بارور هستند و هیچ دانه ای نیست که بر زمین فرو برود و دوباره رشد نکند.

او با یادآوری این نکته که جنبش زنان ایران یکی از جنبش های سازنده جنبش سبز بوده، از ویژگی وفق و مدارا در زنان سخن می گوید ویژگی هایی که می تواند منجر به خوشبختی خود زنان،مردان ،خانواده و در نهایت جامعه شود.

تلاش دختران شجاع مایه غرور هستند

تلاش و استقامت زنان و دختران شجاع در زندان و یا بیرون از زندان، مایه غرور است. شهلا اعزازی استاد دانشگاه از تلاش زن ایرانی در سال های اخیر می گوید:" به زنان امکاناتی داده نشد و به آنها تلقین شد که ضعیف تر از مردان هستند. چگونه است که با وجود این فشارها زنان هنوز استقامت و تلاش می کنند؟ "

سهمیه بندی جنسیتی ،برداشتن رشته مطالعات زنان و اخراج اساتید این رشته از جمله محدودیت هایی است که اعزازی به آن ها اشاره می کند و در نهایت خوشحال است که علی رغم همه این فشارها دختران و زنان برای کسب مطالباتشان تلاش می کنند.

شیوا،سمبل شجاعت و استقامت

شیوا نظر آهاری دختر جوانی است که سال گذشته در حوادث پس از انتخابات دو بار دستگیر شد. او در دومین بار دستگیری اش ،ماهها در سلول انفرادی بوده است و با وجود همه سختی ها هنوز بر مواضع حقوق بشری خود ایستاده است. از این رو در جمع دیروز به عنوان دختر شجاع زندانی از او یاد شد.

شهرزاد کریمان مادر شیوا از ملاقاتش با دادستانی می گوید :" دادستان رو به من گفته که چرا به شیوا دختر شجاع و مقاوم می گویند و من در جواب گفتم شما او را از زندان بیرون کنید تا به او این ویژگی ها را نسبت ندهند. و دادستان در جواب گفت که شیوا هنوز متنبه نشده است و حاضر نیست به کارشناسان وزارت اطلاعات پاسخ بدهد بنابراین بهتر است در خدمتش باشیم."

به گفته مادر شیوا ، او در حال حاضر در بند 209 در سلولی با هنگامه شهیدی ،روزنامه نگار نگهداری می شود و بازجوی شیوا او را به بند عمومی نمی فرستد چرا که می داند اگر پای شیوا به این بند باز شود فعالیت های حقوق بشری اش را همان جا آغاز می کند.

در این جلسه بسیاری از مادران صلح نیز حضور داشتند.مادرانی که در سال گذشته برای برقراری صلح تلاش کردند و بیزاری شان از خشونت را اعلام کردند. یکی از اعضای مادران صلح درباره چگونگی پیدایش مادارن صلح می گوید:"مادران صلح در سال 86 تشکیل شد و خواسته اش ایرانی به دور از تشنج و خشونت و ایرانی آباد است. بر همین اساس در یک سال گذشته فعالیت خود را در مبارزه با خشونت و دیدار از خانواده های آسیب دیده جنبش سبز متمرکز کردند." جمعه 27 فروردین 1389

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
www.ir-women.com

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید