رفتن به محتوای اصلی

حمله ایران به اسرائیل؛ واکنش کشورهای جهان چه بود؟

حمله ایران به اسرائیل؛ واکنش کشورهای جهان چه بود؟

حمله بی‌سابقه ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک به خاک اسرائیل واکنش گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی در پی داشت. دبیر کل سازمان ملل متحد و متحدین غربی اسرائیل این حمله را محکوم کردند، هرچند همزمان بر تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش تاکید داشته‌اند. چین، روسیه و کشورهای عرب خاورمیانه هم بر خویشتنداری و پرهیز از تنش بیشتر تاکید کرده‌اند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری تشکیل جلسه دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیش از میزبانی نشست سران گروه هفت در واشنگتن، با اعضای شورای امنیت ملی کشورش در «اتاق وضعیت» کاخ سفید دیدار کرد.

آقای بایدن گفت که برای یافتن «پاسخ دیپلماتیک هماهنگ» امروز با سایر سران گروه هفت تشکیل جلسه می‌دهد.

پیشتر هم رسانه‌ها گزارش کرده بودند که جو بایدن در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفته است که آمریکا در هرگونه حمله متقابل اسرائیل به ایران شرکت نخواهد کرد.

هر چند سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «این بازتاب دقیقی از این مکالمه نیست. رئیس‌جمهور می‌داند که نخست‌وزیر نتانیاهو رئیس دولت مستقل اسرائیل است و آنها خودشان در مورد چگونگی واکنش به حمله ایران تصمیم می‌گیرند و ما هم به تصمیم‌شان احترام می‌گذاریم. اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، خواهان افزایش تنش‌ نیستیم.»

همزمان مقام‌های اسرائیل می‌‎گویند که رویارویی با تهران پایان نیافته است و «برای هر سناریویی» آماده‌ هستند.

بنیامین نتانیاهو گفت اسرائیل پس از مقابله با پهپادها و موشک‌های ایران به «پیروزی» خواهد رسید.

نخست‌وزیر اسرائیل در یک پست کوتاه در شبکه اجتماع ایکس نوشت: «ما به مقابله برخاستیم و با هم پیروز خواهیم شد.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم در پیامی ویدیویی گفت که اسرائیل توانست پهپادها و موشک‌های ایران را مهار کند اما این رویارویی «هنوز پایان نیافته است.»

سفیر اسرائيل در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به رئيس شورای امنیت این سازمان خواستار برگزاری نشست اضطراری این شورا در واکنش به حمله هوایی ایران شد.

گیلاد اردان، با انتشار نسخه‌ای از نامه خود در شبکه ایکس گفت از شورای امنیت خواسته است که صریحا حمله ایران را محکوم کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی اعلام کند.

Image removed.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،حسین امیرعبداللهیان می‌گوید که ۷۲ ساعت قبل از حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه اطلاع داده شده است

مقام‌های اسرائیل در حالی تاکید می‌کنند که رویارویی با ایران پایان نیافته است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در صورتی که واکنش جدیدی از سوی اسرائیل صورت نگیرد، از نظر آنها «موضوع پایان یافته» است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت حمله به اسرائیل «به هدف خود رسیده است و عملیات از نظر ما خاتمه یافته است.»

او به شبکه خبر تلویزیون ایران گفت اگر اسرائیل حمله‌ای به ایران یا مراکز نظامی متعلق به ایران در منطقه انجام بدهد، «عملیات بعدی ما بسیار بزرگتر از این انجام خواهد شد.»

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم نوشت که اقدام نظامی کشورش در پاسخ به «تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک» کشورش در دمشق بوده است و حالا می‌توان «موضوع را پایان یافته تلقی کرد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز به تلویزیون ایران گفت که ۷۲ ساعت پیش از حمله دیشب به اسرائیل، همسایگان و کشورهای منطقه مطلع شده بودند و به کشورهای منطقه که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند اطلاع داده شد که ایران تنها به دنبال «دفاع مشروع و تنبیه اسرائیل است و به دنبال هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیست.»

در عین حال آقای امیرعبداللهیان هشدار داد که اگر آمریکا از پایگاه‌هایش در منطقه برای دفاع از اسرائیل استفاده کند، این پایگاه‌ها هدف حملات ایران قرار خواهند گرفت.

نگرانی‌های بین‌المللی از تشدید تنش و خطر جنگ در منطقه

در پی حمله هوایی ایران به اسرائيل آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به «خطر واقعی گسترش تنش ویران‌گر منطقه‌ای» هشدار داد.

آقای گوترش در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، خواستار توقف فوری مخاصمات شد.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که مکررا گفته است «جهان نمی ‌تواند جنگ دیگری را هم تحمل کند.»

در منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی با ابراز نگرانی از حمله ایران، از همه طرف‌ها خواست که منطقه و مردم آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند. عربستان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا مسئولیت حفظ صلح و امنیت را بپذیرد.

همزمان مصر، امارات متحده عربی و قطر هم همگی خواهان حداکثر خویشتن‌داری شده‌اند.

چین و روسیه، دو کشور نزدیک به ایران هم، بر پرهیز از تشدید تنش تاکید کردند.

چین خواستار آرامش شد و تشدید تنش‌ را تازه‌ترین پیامد درگیری در غزه توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست تا نقش سازنده‌ای در دست‌یابی به آتش‌بس و پایان دادن به جنگ از خود ایفا کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما روی کشورهای منطقه حساب می‌کنیم تا مشکلات موجود را با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که روسیه بارها هشدار داده است که شورای امنیت سازمان ملل قادر نیست تا پاسخ «مناسبی» به حمله به کنسولگری ایران در سوریه بدهد.

در آن حمله هفت نفر از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران کشته شدند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز پس از آیین سنتی یکشنبه در میدان سنت پیتر واتیکان نسبت به تشدید خشونت‌ در منطقه هشدار داد.

او گفت: «من درخواستی فوری برای پایان دادن به اقداماتی را دارم که می‌تواند به خشونت‌ دامن بزند و خاورمیانه را به یک درگیری بزرگ‌تر بکشاند.»

Image removed.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پی آغاز حمله ایران به اسرائیل سفرش به ایالت دلاور آمریکا را ناتمام گذاشت و به کاخ سفید برگشت

محکومیت حمله ایران از سوی متحدین اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ایالات متحده حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. به گفته او «همانطور که رئیس‌جمهور بایدن گفت، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات ایران، آهنین است.»

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من به شدت حمله آشکار و غیرقابل توجیه ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنم و از ایران و نیروهای نیابتی آن می‌خواهم که فورا این حملات را متوقف کنند. همه بازیگران اکنون باید از تشدید بیشتر (تنش) خودداری کنند و برای بازگرداندن ثبات در منطقه تلاش کنند.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد و گفت که ایران مصمم است «بذر نارضایتی و بی‌ثباتی» را در منطقه بکارد اما «چیزی که الان لازم است، آرامش تصمیم‌گیران است. ما با متحدانمان همکاری می‌کنیم تا وضعیت را آرام کنیم.»

آلنالینا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان گفت اسرائیل نشان داد که قوی است و توانست به همراه متحدان قدرتمندش حمله شب گذشته ایران را دفع کند.

او گفت: «ایران با رفتار تهاجمی خود که با آن می‌خواهد کل منطقه را بی‌ثبات کند، منزوی شده است و توانمندی‌های اسرائیل هم نشان داد که این کشور قوی است و می‌تواند از خود محافظت کند.»

وزیر خارجه آلمان از ایران خواست که از انجام حملات بیشتر از جمله از طریق نیروهای نیابتی‌اش خودداری کند، چرا که به گفته او تشدید تنش‌ در منطقه پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی دارد.

ونسا فریزر ، نماینده جمهوری مالت که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز برعهده دارد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما بی‌تردید حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. در این زمان سخت، ما در کنار اسرائیل، مردم اسرائیل و جوامع یهودی در کانادا و خارج از آن هستیم. این حملات بی‌سابقه از سوی ایران تنها به بی‌ثباتی بیشتر منطقه کمک خواهد کرد و باید متوقف شود.»

Image removed.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،فعال‌شدن سیستم دفاع ضد موشکی در بندر اشکلون اسرائیل، پس از پرتاب پهپادها و موشک‌های ایران به سمت آن کشور

کشورهایی که به اسرائیل در دفاع هوایی کمک کردند

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت ارتش آمریکا ده‌ها موشک و پهپاد را رهگیری کرده است. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هم تایید کرد که هواپیماهای بریتانیایی در دفاع از حریم هوایی اسرائیل شرکت داشتند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که فرانسه با گشت‌زنی در فضای هوایی به آن کشور در دفاع از خود کمک کرده است. به گفته او «فرانسه تکنولوژی خوبی در زمینه جت‌ها و رادارها دارد و می‌دانم که در حفاظت از حریم هوایی ما شرکت داشتند.»

اردن نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اشیاء وارد شده به فضای هوایی آن کشور را رهگیری کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید