رفتن به محتوای اصلی

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از صدور دستور برقراری آتش بس خودداری کرد، اما از اسرائیل خواست اقداماتی فوری انجام دهد

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه از صدور دستور برقراری آتش بس خودداری کرد، اما از اسرائیل خواست اقداماتی فوری انجام دهد

دیوان بین المللی دادگستری لاهه امروز در حکمی به اسرائیل دستور داد تا یک رشته اقدامات فوری در غزه اتخاذ کند، اما از صدوردستوربرقراری آتش‌بس در جنگ این کشور و حماس خودداری کرد.

براساس اظهارات قاضی این دادگاه، اسرائیل باید تمام توانش برای توقف نسل‌کشی در غزه بکارگیرد، امکان ورود هر چه سریع تر کمک‌های ضروری به این منطقه را فراهم کند و از تحریک مستقیم به نسل کشی در جریان این جنگ، جلوگیری و محرکین آن را مجازات کند.

جلسه امروز در دادگاه بین المللی لاهه بخشی از پرونده‌ای است که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده و در آن اسرائیل را به «ارتکاب به نسل‌کشی» علیه فلسطینیان متهم می‌کند.

اسرائیل به شدت این اتهام را رد کرده و انتظار نمی‌رود که دادگاه برای چندین سال در مورد این ادعا تصمیم گیری کند.

قاضی دادگاه در جلسه امروز چه گفت؟

در جریان دادگاه امروز، قاضی جون داناهیو تایید کرد که دادگاه عالی سازمان ملل صلاحیت رسیدگی به پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل را دارد.

او گفت که آفریقای جنوبی وجهه قانونی برای طرح دعوی علیه اسرائیل به اتهام ارتکاب به نسل کشی را دارد و هر کشوری که کنوانسیون مقابله با نسل کشی را امضا کرده است، می‌تواند علیه کشور دیگری مسئله نسل کشی را مطرح و شکایت کند.

قاضی جون داناهیو همچنین گفت که آفریقای جنوبی حق دارد که اختلاف با اسرائیل را در مورد نقض تعهدات طبق کنوانسیون مورد نظر مطرح کند.

بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد، مصوب سال ۱۹۴۸، تلاش عمدی برای نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه بر اساس ملیت، قومیت،‌ نژاد یا مذهب آن نسل‌کشی محسوب می‌شود..

قاضی این دادگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت انسانی در غزه اشاره کرد و به نقل از مارتین گریفیث، هماهنگ کننده امدادرسانی سازمان ملل گفت که «غزه به محل مرگ و ناامیدی تبدیل شده است.»

قاضی دادگاه عالی سازمان ملل گفت که یک میلیون و هفتصد هزار نفر در غزه آواره شده‌اند و این منطقه محصور «غیرقابل سکونت» شده است.

با این حال او خاطر نشان کرد آماری که ازغزه منتشر می‌شود را بطور مستقل نمی‌توان تایید کرد.

او گفت که یک میلیون و چهارصد نفر اکنون در پناهگاه‌های سازمان ملل هستند و به همه نیازهای ضروری دسترسی ندارند.

دردادگاه امروزهمچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت گروگان‌هایی که در دست حماس هستند خواسته شد که این افراد فورا آزاد شوند.

اقدامات موقتی که دادگاه بین‌المللی لاهه به آن رای داد

  • اسرائیل باید تمام تمهیدات را برای جلوگیری از هر اقدامی که می‎‌تواند نسل‌کشی تلقی شود به کار گیرد، از جمله کشتن اعضای یک گروه، ایجاد صدمه بدنی، شرایط طراحی شده با هدف نابودی یک گروه و جلوگیری از تولد
  • اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که ارتش این کشورهیچ اقدام نسل کشی را مرتکب نمی‌شود
  • اسرائیل باید هرگونه اظهارنظر عمومی که می‌تواند تحریک به ارتکاب نسل‌کشی در غزه تلقی شود را متوقف کند و به مجازات برساند
  • اسرائیل باید اقداماتی را برای تضمین دسترسی بشردوستانه اتخاذ کند
  • اسرائیل باید از تخریب مدارکی که می‌تواند در پرونده نسل کشی استفاده شود جلوگیری کند
  • اسرائیل باید ظرف یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی را به دادگاه ارائه کند

واکنش‌ها به رای دیوان بین المللی دادگستری

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفته است همه کسانی که دیوان بین‌المللی دادگستری را به رسمیت می‌شناسند، از جمله اسرائیل، باید به حکم این دادگاه احترام بگذارند.

رامافوسا پس از رای دادگاه در مورد درخواست ارائه شده توسط کشورش، گفت که آفریقای جنوبی انتظار دارد اسرائیل، «به عنوان کشوری که خود را دموکراسی می‌نامد و به عنوان کشوری که به حاکمیت قانون احترام می گذارد» از این حکم تبعیت کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه واکنش نشان داده و گفته است که اسرائیل «به دفاع از خود و شهروندانش با پایبندی به قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.»

مقامات حماس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه استقبال کردند.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس به خبرگزاری رویترز گفت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به انزوای اشغالگر (اسرائیل) و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند. ما خواهان وادار کردن اشغالگران به اجرای تصمیمات دادگاه هستیم.»

رسانه‌های ایران گزارش دادند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با سیریل راماپوزا،‌ رئیس جمهوری آفریقای جنوبی،‌ اقدام این کشور در شکایت از اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه را ستود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم به دولت آفریقای جنوبی تبریک گفته است.

دیده‌بان حقوق بشر هم حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را «حکمی مهم» توصیف کرده و گفته است که با این حکم «اسرائیل و متحدانش متوجه می‌شوند که برای جلوگیری از نسل‌کشی و جنایات بیشتر علیه فلسطینیان در غزه، اقدام فوری لازم است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید