رفتن به محتوای اصلی

آلودگی آب زندان مرکزی کرج، عامل بیماری های شایع در این زندان

آلودگی آب زندان مرکزی کرج، عامل بیماری های شایع در این زندان
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

آلودگی آب زندان مرکزی کرج و ممنوعیت ورود لباس، فشار مضاعف به زندانیان

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲، آلودگی آب زندان مرکزی کرج، باعث گسترش انواع بیماریها در بین زندانیان شده است.

به گزارش منبع موثق، آب زندان مرکزی کرج به شدت آلوده است. این آلودگی موجب ایجاد بیماریهایی در بین زندانیان شده که عوارض جبران ناپذیری برای زندانیان دارد. عدم وجود رسیدگیهای پزشکی، عدم وجود مواد بهداشتی و سطح پایین بهداشت در این زندان، به شدت بیماریها ضریب می زند. زندانیان به طور خاص از رسیدگی های پزشکی محرومند و از این امر رنج می برند.

به گزارش همین منبع، علاوه بر این، مسئولان زندان به زندانیان اعلام کرده اند که دیگر زندان لباس ارسالی از خانواده ها را نمیپذیرند. زندانیان باید با خرید از فروشگاه زندان کمبود لباس خود را تامین کنند.
مسئولان زندان فقط به زندانیانی که سابقه کمتر از یک سال زندان دارند، اجازه تحویل گرفتن لباس از خانواده را می دهند. این درحالیست که لباسهای موجود در فروشگاه دارای کیفیت بسیار پایین و چند برابر قیمت بیرون از زندان است. مسئولان زندان به روال همیشگی بدین‌وسیله میخواهند جیب خود را از سود حاصل از فروش لباسهای مورد نیاز زندانیان با چند برابر قیمت پر کنند.

لازم به ذکر است که در آبان ماه سال جاری، حدود یک ماه پیش خبری مبنی بر گسترش و اپیدمی یک بیماری پوستی شدید، شبیه گال و گسترش آن در این زندان داشتیم که این امر هم می تواند به دلیل آلودگی آب زندان مرکزی کرج باشد. این گزارش حاکی از این بود که مسئولان زندان هیچ اقدامی در جهت مقابله و مهار این بیماری نکرده و زندانیان را به حال خود رها کرده اند.

زندانیان مبتلا به این بیماری بدلیل خارش مداوم آرامشی نداشته و در واقع زنـدانیان در حال شکنجه مستمر هستند. مسئولین زندان از ورود دارو به داخل زندان ممانعت به عمل می‌آورند. بهداری زندان نیز هیچ دارو یا مواد ضدعفونی به بیماران نمی‌دهند. مواد ضدعفونی نیز در فروشگاه زندان با قیمت‌های چند برابر به فروش می‌رسد.

آلودگی آب زندان مرکزی کرج، نگرفتن لباس مورد نیاز زندانیان و شیوع بیماریها، همگی نقض آشکار ابتدایی ترین حقوق زندانیان است که شایسته پیگرد و حسابرسی است.

درباره زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج)

ندامتگاه کرج(زندان مرکزی کرج) در تاریخ ۱۳۸۲ تأسیس و راه اندازی شد. این زندان در واقع فاز ۵ زندان قزلحصار است که در سال ۱۳۸۲ و با هدف نگهداری سارقان بازداشتی و محکومیت یافته استان تهران در یک مرکز، بنا شد.

از اواخر سال ۱۳۸۹ و ابتدای سال ۱۳۹۰ پس از تشکیل استان البرز، به مرور، ندامتگاه از محکومان استان تهران تخلیه شد و رفته رفته اکثریت بازداشت شدگان و متهمان و محکومان نهادهای قضایی استان تازه تاسیس البرز از هر صنف و طبقه‌ای به این زندان انتقال یافتند.

این زندان یکی از زندان‌های بزرگ استان البرز محسوب می‌شود و به علت اعدام‌های گسترده‌ای که در آن انجام می‌شود، مشهور است. ظرفیت زندان ۲۵۰۰ نفر است اما آمار زندانیان بیش از ۸۰۰۰ نفر می‌باشد.

كمبود جا يكي از مشکلات جدي اين زندان است، بطور متوسط شبانه در هر سالن حداقل ۱۰۰ الي ۱۵۰ نفر در راهروها و كريدورهاي منتهي به سرويس بهداشتي استراحت مي‌كنند. در اتاق‌هایی به مساحت ۲۰ مترمربع بین ۴۰ تا ۵۰ زندانی جاسازی شده‌اند. تراکم زندانیان به حدی بالاست که در هر سلول انفرادی تا ۶ نفر زندانی نگهداری می‌شود.

در هر سالن ۱۸ اتاق ۲۰ متری و در هر اتاق ۱۸ عدد تخت وجود دارد. مابقی زندانیان که اتاق ندارند می‌بایست در حیاط بدون هیچگونه سایبانی زندگی کنند. ایجاد هر نوع سایبان با برخورد زندانبان مواجه و تخریب می گردد.

علاوه بر این موارد آلودگی آب زندان مرکزی کرج به دلیل نزدیکی سیستم آب و فاضلاب این زندان به هم است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید