رفتن به محتوای اصلی

کنفدراسیون آسیا: ما بازی را لغو کردیم نه الاتحاد + فدراسیون فوتبال ایران می‌خواهد نام قاسم سلیمانی در حکم AFC نیاید

کنفدراسیون آسیا: ما بازی را لغو کردیم نه الاتحاد + فدراسیون فوتبال ایران می‌خواهد نام قاسم سلیمانی در حکم AFC نیاید

 «ویندسور جان»، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به شبکه تلویزیونی «بی‌این اسپورتس» گفته است: «تصمیم برای لغو بازی دوشنبه شب تیم‌های سپاهان ایران و الاتحاد عربستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از سوی ناظر این دیدار صادر شده و تیم میهمان (الاتحاد) از این دیدار انصراف نداده است.»

این اظهارات یک مقام بلندپایه کنفدراسیون فوتبال آسیا، به صورت کامل در تضاد با ادعاهای باشگاه سپاهان، محمدرضا ساکت مدیرعامل این باشگاه و همین‌طور رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران است.

دقایقی پس از لغو این مسابقه محمدرضا ساکت ادعا کرده بود به زودی شکایتی علیه الاتحاد را تقدیم کنفدراسیون آسیا می‌کند. باشگاه سپاهان در بیانیه‌ای رسمی هم از آماده شدن این شکایت علیه باشگاه عربستانی خبر داده بود.

ویندسور جان اما گفته است که ناظر کنفدراسیون آسیا «به دلیل شرایط غیرمترقبه» تصمیم به لغو دیدار تیم‌‌های سپاهان و الاتحاد گرفت.

جمهوری اسلامی سعی می‌کند دلیل وجود تندیس قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده سپاه قدس در ورزشگاه نقش جهان و حساسیت نهادهای بین‌المللی روی او را نادیده بگیرد.

 

اختصاصی ایران وایر؛ فدراسیون فوتبال می‌خواهد نام قاسم سلیمانی در حکم AFC نیاید

پیام یونسی‌پور -

در فاصله ۲۴ ساعت پس از لغو دیدار تیم‌های سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در قبال این موضوع هیچ بیانیه‌ای صادر نکرد، با این حال، «امیر مهدی علوی»، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال، ۲۴ ساعت پس از لغو این بازی، بدون اشاره مستقیم به ماجرای مجسمه «قاسم سلیمانی»، گفت: «ناظر بازی درخواستی از باشگاه میزبان داشت که همانطور که مدیرعامل باشگاه سپاهان گفت، انجام آن برای این باشگاه عملیاتی نبود.» پیش‌از این اما دو مقام میانی این فدراسیون با اظهارات خود در رسانه‌ها یا صفحات اجتماعی، سیاست «فریب افکار عمومی» را در پیش گرفته‌اند.

هم‌زمان با این دو اظهارنظر که با موضوع قرار گرفتن سردیس «قاسم سلیمانی» در ورزشگاه نقش جهان در تضاد است، «ایران‌وایر» به اطلاعاتی در مورد آغاز رایزنی‌های «مهدی تاج» به‌عنوان نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای «مسکوت ماندن رای نهایی» و «اشاره نشدن به موضوع سردیس قاسم سلیمانی» دست یافته است.

***

چرا مدیررسانه‌ای فدراسیون «سپاهان» را «ساباهان» می‌نویسد؟

«محمد جماعت» مدیر روابط عمومی تیم فوتبال امید است. همان تیمی که در مرحله پیش‌مقدماتی انتخابی المپیک پاریس باخت و حتی به مرحله دوم نرسید و البته در بازی‌های آسیایی مقابل تیم امید هنگ‌کنگ شکست خورد و حذف شد. او پیش‌از این به‌عنوان «پرونده‌ساز امنیتی برای ورزشکاران» و «دبیر ورزشی خبرگزاری فارس و مشرق‌نیوز»، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران شناخته می‌شد.

محمد جماعت در حساب توییتری خود، شکست سه بر صفر سپاهان مقابل الاتحاد با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا را قطعی دانست. او نوشته است: «جوانب مربوط به دیدار الاتحاد و سپاهان دلالت بر این دارد که به احتمال قریب به یقین، نتیجه ۳ بر صفر به سود تیم عربستانی شده و طرف ایرانی نیز با جرایم سنگینی مواجه می شود. آنچه در فضای مجازی و عمومی گفته می‌شود تطابق چندانی با ماجرا ندارد.» اشاره او به اعتراض نمایندگان کنفدراسیون آسیا و باشگاه الاتحاد به سردیس قاسم سلیمانی است.

محمد جماعت دو بار از هشتگ‌های «سباهان» و «ساباهان» استفاده کرده و حاضر نشده است که نام فارسی «سپاهان» را بنویسد.

به‌نظر می‌رسد پرونده‌ساز سابق نهادهای امنیتی و یکی از مشاورین رسانه‌ای مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، تلاش کرده نظر رسانه‌های عربستانی را به توییت خود جلب کند.

مقام دیگری که در فدراسیون فوتبال در مورد این بازی اظهارنظر کرد، «هدایت‌الله ممبینی»، دبیرکل این فدراسیون بود. او در گفت‌وگو با رسانه‌ها در ایران، «دلایل امنیتی» را عامل لغو مسابقه دانست.

 

چرا سپاه و نیروی انتظامی تهدید امنیتی در ورزشگاه را ندیدند؟

هدایت‌الله ممبینی به خبرنگاران گفته است: «من اصفهان بودم، مسائلی درباره ورزشگاه نقش جهان وجود داشت. نماینده AFC و افسر امنیتی صحبت‌هایی داشتند و شرایط موردنظر آن‌ها فراهم نشد. به همین دلیل با مکاتباتی که با مسوولان کنفدراسیون آسیا کردند، تصمیم گرفتند این بازی به‌دلایل امنیتی برگزار نشد. امیدوارم این موضوع حل شود.»

۲۶اردیبهشت۱۳۹۵ مقامات پلیس شهر منچستر اعلام کردند دیدار «منچستر یونایتد» مقابل «بورنموث»، به‌دلیل پیدا شدن «یک بسته مشکوک» در اطراف ورزشگاه اولدترافورد لغو شده است. شعاع یک و نیم کیلومتری ورزشگاه بسته شد و هیچ شخصی اجازه نزدیک شدن به ورزشگاه را نداشت.

کمی قبل‌تر، سه‌شنبه ۲۶آبان۱۳۹۴، پلیس آلمان حدود یک ساعت پیش از آغاز دیدار تیم‌های ملی آلمان و هلند، ورزشگاه هانوفر را تخلیه کرد. تماشاگرانی که وارد ورزشگاه شده بودند را بیرون برد، بازیکنان و تیم داوری را از میانه راه برگرداند و حرکت متروها و اتوبوس‌ها به سمت ورزشگاه را متوقف کرد.

دلیلش، رسیدن نامه‌‌ای محرمانه به وزیر کشور آلمان بود. روزنامه «بیلد» مدعی شده بود اطلاعاتی دقیق مبنی‌بر تلاش برای انفجار در ورزشگاه به دولت آلمان رسید و شخص «آنگلا مرکل» باید برای لغو این مسابقه دستور می‌داد.

سوال اینجاست که اگر در ورزشگاه نقش جهان اصفهان، طبق گفته‌های دبیرکل فدراسیون فوتبال «مشکلات امنیتی» به‌وجود آمده بود، چرا تماشاگران تا یک ساعت بعد از قطعی شدن لغو بازی، هنوز روی سکوها بودند و توسط نیروهای انتظامی به بیرون هدایت نشدند؟ اگر مشکلات امنیتی در ورزشگاه نقش جهان وجود داشت، چرا بازیکنان الاتحاد عربستان تا ۳۵ دقیقه پس از زمان مقرر برای آغاز بازی در ورزشگاه حضور داشتند؟

طبق ادعای آقای ممبینی، دستور لغو بازی توسط ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شد.

سوال مهم‌تر اینجا شکل می‌گیرد که اگر مشکلات امنیتی در ورزشگاه وجود داشته، چگونه یگان‌‌ویژه، کادر ویژه سپاه پاسداران و نیروی انتظامی که در ورزشگاه نقش جهان حضور داشتند متوجه آن نشدند و نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را کشف کردند؟

در اظهارات هر دو مدیر میانی فدراسیون فوتبال، یک تلاش محسوس برای تغییر دادن دلیل چرایی لغو این مسابقه به چشم می‌خورد؛ قرار است حتی برقراری امنیت در ورزشگاه‌ها زیر سوال برود، اما از نقش قاسم سلیمانی در لغو این مسابقه موردی به میان نیاید.

 

آیا مهدی تاج می‌تواند دلیل لغو بازی را در حکم نهایی پنهان کند؟

فدراسیون فوتبال عربستان، ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۱۱مهر۱۴۰۲ و در فاصله‌ای کوتاه پس از لغو دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد، با صدور بیانیه‌ای تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در لغو دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد را ستایش کرد و نوشت: «آنچه را در دیدار الاتحاد برابر سپاهان که قرار بود دوشنبه‌شب برگزار شود، رخ داد، دنبال کردیم. ما به ستایش از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی‌بر برگزاری بازی در شرایط مناسب می‌پردازیم. AFC چنین تصمیمی را با کمک گزارش‌های نمایندگانش که در ورزشگاه بودند، گرفت. این موضوعی است که نمایندگان فدراسیون فوتبال عربستان که تیم فوتبال الاتحاد را در سفر به ایران همراهی می‌کردند نیز مورد توجه قرار داده‌اند. فدراسیون فوتبال عربستان تمام اقدامات لازم را برای حمایت از الاتحاد انجام خواهد داد و به‌طور قانونی از حقوق باشگاه دفاع می‌کند.»

در تک‌تک کلمات این بیانیه، حس حمایت از باشگاه‌های عربستانی، دنبال کردن وضعیت نمایندگان این کشور در لیگ قهرمانان و حتی همراه بودن با کنفدراسیون فوتبال آسیا را می‌توان حس کرد.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی اما بدون انتشار بیانیه یا موضع‌گیری، به‌دنبال پاک کردن صورت مساله و مسکوت نگه داشتن دلیل لغو این مسابقه است.

منابع ایران‌وایر در فدراسیون فوتبال مدعی شده‌اند مهدی تاج، موضع‌گیری و اشاره مدیران فدراسیون فوتبال به سردیس قاسم سلیمانی را به‌دلیل آنچه «دستور از نهادهای بالا» خوانده ممنوع کرده و مدعی شده است که باید از نفوذ خود به‌عنوان نایب رییس این کنفدراسیون استفاده، و تلاش کند نظر AFC را برای اعلام نکردن دلیل واقعی لغو این مسابقه جلب کند.

موضع‌گیری مشخص دو مدیر میانی فدراسیون فوتبال مبنی‌بر شکست قطعی سپاهان نشان می‌دهد که هدف کنونی فدراسیون فوتبال، نه کسب نتیجه برای سپاهان، که اعلام نشدن ممنوعیت چهره قاسم سلیمانی در میادین بین‌المللی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
 ایران وایر

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید