رفتن به محتوای اصلی

گزارش‌های متناقض از «همراهی» پدر مهسا توسط نیروهای امنیتی و خنثی شدن «طرح ترور او»

گزارش‌های متناقض از «همراهی» پدر مهسا توسط نیروهای امنیتی و خنثی شدن «طرح ترور او»

همزمان با انتشار خبر دستگیری‌های گسترده معترضان در شهرهای مختلف ایران در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، مهدی رمضانی، معاون امنیتی استان کردستان مدعی شده که برنامه «ترور» پدر مهسا (ژینا) خنثی شده است.

او به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفت: «چند نفر از اعضای یک گروهک‌ تروریستی که می خواستند در مسیر آرامستان آیچی سقز، امجد امینی پدر مهسا امینی را ترور کنند با هوشیاری نیروهای امنیتی دستگیر و این طرح خنثی شد.»

اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که پیشتر امان‌الله گشتاسبی، فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان اذعان کرد که پدر مهسا صبح امروز برای رفتن «به سر قبر دخترش از خانه بیرون آمده بود که پس از هماهنگی در مسیر، نیروهای امنیتی او را به محل رسانده بودند.»

در این گزارش معلوم نیست در حالی که ماموران آقای امینی را همراهمی می‌کردند چگونه افرادی قصد «ترور»‌ پدر مهسا را داشتند.

همچنین به دلیل اختلال شدید در سرعت اینترنت و مسدود کردن راههای منتهی به آرامگاه مهسا امینی هنوز تصاویری از شرکت و یا حضور خانواده مهسا و یا سایران بر سر مزار او منتشر نشده و خبرگزاری ایرنا هم تصویری از این مراسم را روی خروجی خبر خود نگذاشته است.

پیشتر خبرگزاری تسنیم به نقل از فرمانده سپاه کردستان اخبار مبتنی بر بازداشت آقای امینی را تکذیب کرد اما همچنان مشخص نکرده که چرا فقط پدر مهسا قصد حضور در مراسم اولین سالگرد کشته شدن دخترش را داشته و دیگر اعضای خانواده او را همراهی نکرده‌اند.

پیشتر این فرمانده سپاه گفته بود که در ۲۴ ساعت گذشته ماموران اطلاعات سپاه بیت المقدس کردستان تعدادی از اعضای به گفته او «گروهک‌های تروریستی» را در چند شهرستان استان کردستان دستگیر کردند.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا، جمعه هفته پیش با انتشار متنی در اینستاگرام اعلام کردند که در سالگرد فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز مراسمی را برگزار می‌کنند.

در همین حال، پیشتر، ویدئوهایی به شبکه اجتماعی بی‌بی‌سی فارسی رسیده بود که مسیر رودخانه به سمت آرامستان را نشان می‌داد،‌ تنها مسیری که می‌توان به آرامگاه مهسا رسید. بررسی ها نشان می دهد که باز کردن سد چراغ‌ویس برای مسدود کردن این مسیر بوده است.

پارسال، در مراسم چهلم مهسا نیز شرکت‌کنندگان از این مسیر، خود را به آرامستان رساندند.

استقرار نیروهای سپاه در اطراف خانه مهسا امینی

خانم افتخاری، مادر مهسا با اشاره به اولین سالگرد کشته‌شدن دخترش در اینستاگرام نوشت: «یک سال از آسمانی شدن ژینای کردستان و فرشته ایران گذشت، سالی که هر لحظه‌اش سرشار از حزن و اندوه بود.» او همچنین از همه کسانی تشکر کرده است که در یک سال گذشته با خانواده آنها ابراز همدردی کرده‌اند.

خانم افتخاری در این حالی گفت مراسم سالگرد تنها دخترشان را در مزارش برگزار می‌کنند که پیشتر، صفا عائلی، دایی مهسا بازداشت شد و خود او و امجد امینی، پدر مهسا «چهار مرتبه» احضار شدند.

در آستانه این مراسم، منابع مختلف گزارش دادند که از عصر روز جمعه نیروهای سپاه پاسداران در اطراف خانه پدر و مادر مهسا (ژینا) امینی، در سقز مستقر شده‌اند.

در همین حال حکومت ایران جاده بانه به سقز، زادگاه و آرامگاه مهسا امینی، را هم بسته است.

پیش‌تر احزاب کرد ایران برای این روز فراخوان اعتصاب داده بودند و نهادهای حکومتی و ماموران امنیتی به بازاریان هشدار داده بودند که در اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها شرکت نکنند.

همزمان به گزارش برخی منابع خبری کردستان در شهرهای سنندج، بوکان، پاوه و کامیاران کسبه در اعتراض به اولین سالگرد مهسا امینی اعتصاب کرده‌اند و بسیاری از پایین بودن سرعت اینترنت خبر می‌دهند.

هه‌نگاو، سازمان حقوق بشری که بر اخبار کردستان تمرکز دارد، گزارش داده که تاکنون دست‌کم در شهرهای سنندج، کامیاران، بانه، سقز و دیواندره «اعتصاب کامل» صورت گرفته است.

آتش زدن شال در زندان اوین

در سالگرد مهسا امینی، شماری از زندانیان سیاسی زن شال‌های خود را در حیاط اوین آتش زدند. صفحه اینستاگرام منسوب به گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و فعال مدنی زندانی نوشته برخی زندانیان سیاسی زن «شال‌های خود را در حیاط زندان اوین آتش کشیدند».

خانم ایرایی در حال حاضر در زندان اوین بسر می‌برد و صفحه اینستاگرام او توسط ادمین اداره می‌شود.

در این پست اینستاگرامی نوشته شده: در اعتراض به ظلم بی‌امان حکومت استبدادی دینی در روز ۲۵ شهریور، روزی که بهانه حجاب اجباری ملتی را به سوگ مرگ مظلومانه مهسا و ده‌ها مرد و زن دیگر ایران نشاندند، شال‌هایمان را در حیاط زندان اوین به آتش کشیدیم.

در پایان این متن نام‌ «نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، شکیلا منفرد و آزاده عابدینی» زنان زندانی در اوین نوشته شده است.

همزمان فسون نجفی، خواهر حدیث نجفی در استوری اینستاگرامش نوشته است که خانواده نجفی از ساعت ۵ عصر دیروز (جمعه ۲۴ شهریور) در بازداشت هستند.

حدیث نجفی، دختر جوانی بود که روز ۳۰ شهریور سال گذشته بر اثر اصابت گلوله ‌نیروهای امنیتی در کرج کشته شد. در مراسم چهلم او هزاران نفر شرکت کردند و در پی آن چند نفر کشته و زخمی شدند.

خواهر خانم نجفی افزوده است که «آنان غیرقانونی، بدون هیج ابلاغیه یا اخطاریه‌ای ریختن خانه و کل خانه را گشتند،‌ گوشی ما را گرفتند و از وسایل خانه هم همراه خودشان بردند.»

در سالروز کشته شدن مهسا (ژینا) امینی فشارها بر خانواده کشته‌شدگان اعتراضات ایران افزایش یافته و چند روز قبل شماری از آنها اعلام کردند که از آنها خواسته شده که حساب‌های‌شان را در شبکه‌های اجتماعی تا سالگرد کشته شدن عزیزانشان ترک کنند و یا تا آن زمان فعالیتی در فضای مجازی نکنند.

برخی از اعضای خانواده‌های کشته شدگان یا آسیب دیدگان اعتراضات سال گذشته در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند. از جمله گزارش شده بود که پدر مهسا امینی امروز برای ساعاتی بازداشت شد و سپس ماموران او را به خانه‌اش منتقل کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید