رفتن به محتوای اصلی

ویدئو – در آتش سوختن ۵ سوختبر در ایرانشهر با شلیک مستقیم ماموران سپاه پاسداران

ویدئو – در آتش سوختن ۵ سوختبر در ایرانشهر با شلیک مستقیم ماموران سپاه پاسداران
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

نیروهای سپاه پاسداران با شلیک مستقیم به سمت ۲ خودروی در حال حرکت سوختبران باعث واژگونی و آتش گرفتن آن خودروها شده و ۵ سرنشین آن در آتش سوختند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، بر اثر شلیک مستقیم ماموران سپاه پاسداران به سمت ۲خودروی سوختبران در شهرستان ایرانشهر ۵ سوختبر کشته شدند. ماموران سپاه پاسداران با شلیک به سمت این ۲ خودرو باعث انحراف آنها از جاده و آتش گرفتن خودرو‌ی سوختبران شدند. این حادثه در ساعات اولیه روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ رخ داد.

از هویت سوختبران به قتل رسیده اطلاع دقیقی در دست نیست. نیروهای سپاه پاسداران با کمین‌گذاری در محور مواصلاتی ایرانشهر در منطقه هوراپ به سمت خودروهای در حال حرکت شلیک کرد که باعث واژگون شدن و حریق خودروها شد.

نیروهای آتش نشانی در اطفا حریق به بهانه خارج بودن مکان حادثه از محدوده امدادرسانی خودداری کردند و خودروها به همراه سرنشینان آن در آتش سوختند.

بیکاری علت اصلی رو‌ی آوردن جوانان به سوختبری

فقدان فرصتهای شغلی و فقر در استان سیستان و بلوچستان مردم را وادار به انجام کارهای پر ریسک از جمله سوختبری می‌کند. جوانان این استان بدلیل بیکاری مجبور به سوختبری می‌‌باشند.

بنا به آمار منتشره تنها در سال میلادی ۲۰۲۲ حداقل ۱۰۵ تن از سـوختبران با تیرانداری نیروهای نظامی و یا در تعقیب و گریز آنها جان خود را از دست داده و ۵۲ تن نیز زخمی شده‌اند.

سـوختبران همواره تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند و در صورت پرداخت نکردن رشوه ماموران مورد اذیت و آزار آنها قرار می‌گیرند. نیروهای سپاه با شلیک کور و بی‌ضابطه به سمت خودرو‌ی سـوختبران آنها را به قتل می‌رسانند. این درحالی است که کاروان‌هایی با بیش از ۵۰ تانکر ۳۰ هزار لیتری حامل مواد سوختی توسط سپاه روزانه از مرز به صورت غیر قانونی خارج می‌شود. به این صورت سپاه پاسداران که خود اصلی ترین عامل قاچاق سوخت به کشورهای پاکستان و افغانستان است، به سرکوب سـوختبران به عنوان قاچاقچی مبادرت می‌کند. درآمد ناشی از قاچاق سوخت توسط نیروهای سپاه پاسداران با درآمد اندک سـوختبران قابل مقایسه نیست.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید