رفتن به محتوای اصلی

بازتاب دومین اعدام معترضان ایرانی در جهان: «آیا اکنون وقت عمل نیست؟»

بازتاب دومین اعدام معترضان ایرانی در جهان: «آیا اکنون وقت عمل نیست؟»
ویژه نامه مجید رضا رهنورد

بازتاب دومین اعدام معترضان ایرانی در جهان: «آیا اکنون وقت عمل نیست؟»

آنالنا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان دومین اعدام مربوط به اعتراضات ایران را به شدت محکوم کرد.

خانم بربوک که امروز، دوشنبه ۲۱ آذر برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است گفت که اتحادیه اروپا در کنار ایرانی‌هایی است که خواهان حقوق اولیه خود هستند.

او درباره اعدام مجیدرضا رهنورد،‌ معترضی که ۲۳ روز بعد از بازداشت، امروز در مشهد اعدام شد گفت: «این اعدام‌ها تلاشی آشکار برای ترساندن است نه به این دلیل که افراد مرتکب جرمی شده باشند بلکه صرفا نظرات خود را در خیابان بیان می‌کنند و فقط می‌خواهند مثل ما در آزادی زندگی کنند.»

وزیر خارجه آلمان گفت که به این دلیل است که روز و شب وضعیت ایران را زیر نظر دارند و تاکید کرد که آلمان و کشورهای اروپایی در کنار «مردم بی‌گناه ایران» هستند.

او همچنین درباره جزئیات بسته تحریمی دیگر اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که این تحریم‌ها به طور خاص سپاه پاسداران و کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول این اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در آستانه این نشست از توافق درباره تحریم‌های «بسیار سنگین» علیه ایران خبر داد.

او پیش از دیدار با نمایندگان این اتحادیه گفته بود: «ما بسته بسیار سنگین تحریمی (علیه جمهوری اسلامی) را تصویب خواهیم کرد.»

آقای بورل گفته اتحادیه اروپا آنچه در توان دارد را برای حمایت از «زنان جوان» و «تظاهرات مسالمت‌آمیز» بکار خواهد بست.

هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت: «دومین نفر از معترضان در ایران اعدام شد. آنها صبح با والدین او (مجیدرضا رهنورد) تماس گرفتند و خبر اعدام را به آنها دادند و گفتند که خودشان او را دفن کرده‌اند. یعنی پدر و مادرش نتوانستند برای آخرین بار او را ببینند. این بی‌رحمی محض است.»

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سابق سوئد با محکوم کردن اعدام مجیدرضا رهنورد، از جامعه بین‌الملل خواست سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان تروریستی» شناسایی کند.

خانم والستروم در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت که فقط محکوم کردن این اقدام «ظالمانه و شیطانی» کافی نیست. او از جامعه بین‌المللی خواست علاوه بر اقدام فوری علیه سپاه، ویزای مقام‌های جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها در خارج از ایران را لغو کنند.

نوربرت روتگن، نماینده مجلس آلمان از حزب دموکرات مسیحی هم در توییتی نوشت:‌ «محسن شکاری توسط رژیم اعدام شد. همینطور مجیدرضا رهنورد. دهها اعدام هم در بلوچستان اتفاق افتاده که کسی از آن اینجا صحبت نمی‌کند. ۴۷۵ تظاهرکننده کشته شدند. ۱۸ هزار نفر زندانی شدند. اگر اکنون وقت عمل نیست پس چه زمانی وقت عمل است؟»

این نماینده مجلس آلمان پیشتر اعلام کرده بود که کفالت سیاسی و پیگیری حقوقی وضعیت مصطفی نیلی،‌ وکیل زندانی در ایران را به عهده می‌گیرد.

مصطفی نیلی از وکلایی که پرونده زندانیان سیاسی را پیگیری می‌کرد از یک ماه پیش بازداشت شده است.

«بزرگترین گیوتین تاریخ مالکیت چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد»

Image removed.

 

«قاضی قناد» نماینده دادستان در دادگاه مجیدرضا رهنورد در حال نمایش چاقویی که ادعا شد او با آن دو بسیجی را کشته و ۴ بسیجی را مجروح کرده است. گلشیفته فراهانی با یادآوری دادگاه نوید افکاری،‌ می‌گوید «بزرگترین گیوتین تاریخ مالکیت چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد».

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی هم در توییتر خود نوشت: «مجیدرضا رهنورد اعدام شد. سكوت شما يعنى حمايت از ظلم و ظالم.»

او در اینستاگرام خود با اشاره به دادگاه مجیدرضا رهنورد نوشت: «آوردن چاقو توسط نماینده دادستان در دادگاه و نسبت دادن آن به مجیدرضا رهنورد،‌ یادآور اعتراف گیری اجباری و صحنه سازی برای نوید افکاری بود. این بزرگترین گیوتین تاریخ،‌ مالکیت تمامی چاقوها را به مردم بی‌گناه نسبت می‌دهد.»

وکیل تسخیری مجیدرضا هم در جریان دادگاه به جای دفاع از او با تکرار اتهامات مطرح شده توسط نماینده دادستان فقط گفته بود که چاقو «چاقوی آشپزخانه بوده است.»

هانیه توسلی بازیگر سرشناس ایرانی هم در پستی با هشتگ نام مجیدرضا رهنورد، در اینستاگرام خود نوشته: «هولناکی شرایط زندگی ما، فراتر از عقل و منطق منه»

مهناز افشار نیز در توییتی نوشته: «رژیم جمهوری اسلامی، قاتل زندگی، جوانی و زیبایی! قاتل و تخریب‌گر ایران! شرم بر شما»

 

 

 

 

اسامی تعدادی از عاملان قتل جاویدنام مجیدرضا رهنورد

مهسی امینی

مهسی امینی

مهسی امینی

‏هادی منصوری، رییس شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد

‏نماینده دادستان که به نام "قاضی قناد" معرفی شده (اگر اسم کاملش را می‌دانید،

محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد

 

 

مجید رضا رهنورد، یکی از معترضینی را اعدام شد

انتشار عکس‌های مراسم اعدام مجیدرضا رهنورد در ملاء عام

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی تصاویری از مراسم اعدام مجیدرضا رهنورد در یکی از خیابان های مشهد را منتشر کرده است.

در این تصاویر دیده می شود که مراسم در میان ماموران پرتعدادی که صورت های خود را پوشانده اند و محوطه ای که با بلوک های سیمانی مسدود شده، انجام گرفته است.

اعدام آقای رهنورد ۲۳ روز پس از دستگیری او در حالی صورت گرفته که ساعاتی پیش از اجرای این حکم شهروندان معترض در مشهد به اجرای حکم محسن شکاری که چهار روز پیش در تهران اعدام شد اعتراض می کردند.

اعدام مجیدرضا رهنورد؛ «اعتراض به احکام محاربه تا بالاترین رده های فقهی و شرعی بالا گرفته»

تصویر

پگاه بنی هاشمی حقوقدان ایرانی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که وضعیت جاری در قوه قضائیه غیرقابل قبول است.

او به اعتراضات در میان فقها در قم به احکام صادره از سوی قوه قضائیه اشاره کرده و گفته اعتراضات در سطوح مختلفی به احکام محاربه در حال بروز است و تا بالاترین رده های فقهی و شرعی بالا گرفته است.

خانم بنی هاشمی گفته زمانی که حکم اعدام سریع به اجرا در می آید برای اینکه رضایت اولیای دم گرفته شود، وجود ندارد.

او گفته اجرای حکم اعدام ۲۳ روز پس از بازداشت یادآور دادگاه های صحرایی است و حتی روند صدور احکام در ایران تا پیش از این به این سرعت نبوده است.

درباره انتساب اتهامات وارده به مجیدرضا رهنورد، خانم بنی هاشمی به دلیل نبود وکیل تعیینی و رسانه های آزاد، ابراز تردید کرده و گفته هدف اعدام های اینچنین ایجاد رعب در میان شهروندان است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از عوامل اجرای حکم اعدام مجیدرضا رهنورد قدردانی کرد

Image removed.

 

غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضویغلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران می گوید غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در جریان اجرای حکم مجیدرضا رهنورد و آویختن وی به دار «از کلیه عوامل انتظامی و امنیتی که در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام کرده و همچنین مسولان و هیات رسیدگی کننده قضایی» تشکر کرده است.

این مقام قضایی محلی گفته «مسولان و هیات رسیدگی کننده قضایی با توجه به ۳ اصل صحت، دقت و سرعت به این پرونده رسیدگی کردند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید