رفتن به محتوای اصلی

نکاتی در ارتباط با تظاهرات سراسری 22 اکتبر ایرانیان در برلین

نکاتی در ارتباط با تظاهرات سراسری 22 اکتبر ایرانیان در برلین
محمد صادق علی اصغری

نکاتی در ارتباط با تظاهرات سراسری  22 اکتبر ایرانیان در برلین 

تلاش ها بعد از اعلام برگزاری تظاهرات در برلین  برای شناخت برگزارکنندگان و کمک به آن ها برای برگزاری هرچه بهتر برنامه آغاز شد. از دو کمیته و گروه که من عضو آن ها هستم و  معمولا در جریان فضای سیاسی شهر قرار داشته و در سازماندهی تظاهرات مشارکت دارد، درخواستی مستقیمی برای همکاری صورت نگرفته بود  و تلاش من برای تاثیر گزاری احتمالی و به خصوص انتقال تجربه ناموفق بود. به جز آقای حامد اسماعیلیون و نهاد ( جانباختگان هواپیمای ۷۵۲ اکرائین) و نیز بامداد اسماعیلی (روزنامه نگار مقیم کلن) که پلی بود بین برگزار کنندگان و مردم از بقیه تصمیم گیرندگان شناختی نداشتیم. چند روز قبل از برگزاری  تظاهرات، خانم شیرین آسا در مصاحبه با اقای بامداد اسماعیلی اعلام کرد که نهاد زیر برگزار کننده این تظاهرات است:  

   Kollektive "Women Life Freedom" (جمع زن ، زندگی آزادی)

 

انتظامات

به گفته برگزارکنندگان ۴۰۰ نفر از نیروهای داوطلب مسئولیت انتظامات را برعهده گرفته بودند.آنها در چندین تیم سازماندهی شده و هر تیم مسئولیت یک گروه از تظاهرکنندکان را به عهده داشت. مسئولیت انتظامات گروه ما به عهده تیم شماره ۹ بود. در عمل بعد از آمدن به محل تجمع هیچ کدام از ان ها در دسترس نبودند. به جز یک نفر بقیه اعضای تیم که ملیت های دیگر هم در ان حصور داشتند برای من و سایر دوستان ناآشنا بود. آن ها  به طور نسبی بسیار موفق عمل کردند. امکانات تماس آنها با یکدیگر بسیار حرفه ای بود. 

امکانات فنی

بر خلاف اعلام برگزارکنندگان، در طول مسیر راه پیمائی که مساحتی حدود ۴ کیلومتر بوده است بلندگوئی که بتوانند شعار ها رابه گوش شرکت کنندگان برسانند، وجود نداشت. در نتیجه هر گروهی تلاش داشت تا شعارهای خودش را در طول مسیر اعلام کنند. درخیابانی که به  انتهای راهیمائی ختم میشد،۴ دستگاه قوی کار گذاشته بودند که این مسیر کوتاه را به خوبی مدیریت کردند. 

شعارها

شعار "زن، زندگی، آزادی" به زبان های مختلف، آزادی، آزادی، آزادی، مرگ بر دیکتاتور/ جمهوری اسلامی نمی خواهیم ، نمخواهیم (به زابان های مختلف)/ مرگ بر جمهوری اسلامی/ اخوند باید گم بشه به زبان های فارسی و آلمانی/کردستان چشم و چراغ ایران/ زاهدان، کردستان چشم و چراغ ایران/ زنده باد همبسگی بین المللی به زیان آلمانی/ اعلام اسامی تعدادی از جانباختگان و تکرار ان توسط مردم./ زندانی سیاسی آزاد باید گردد/ در گروهی از شرکت کنندگان از جمله شعار مرگ بر ستگمر چه شاه باشه چه رهبر/ و ........نکته قابل توجه این که از سوی بلندگوی برگزار کننده گان از جمله شعار مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر پخش شد( من سه بار شنیدم) اما از سوی  برخی از تظاهرکنندگان خیلی با استقبال مواجه نشد.    

پلیس 

پليس برلین شرکت کنندگان در تظاهرات را  ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و بر گزار کننده ها به درستی بالای صد هزار نفر. پلیس بعد از پایان تظاهرات از شرکت کننده ها و برگزارکنندگان تشکر کرده و اعلام کرد تا کنون حضور این جمعیت زیاد با این توافق و نظم و بدون  درگیری برای انها غیرمنتظره بوده است. 

پرچم

ار سوی برگزار کننده ها اوردن پرچم مجاز اعلام شده بود. پرچم سه رنگ با نشان با تاج و بدون تاج، پرچم سه رنگ بدون ارم و نشان، پرچم کردستان، و....... به وفور دیده میشد. من با تعدادی از جوان هائی که پرچم شیرخورشيد  در این راهپیمائی و در سایر تظاهرات حمل می کردند، صحبت کردم. بسیاری از ان ها علاقه ای به بازگرداندن سلطنت ندارندبلکه انرا به عنوان نشان ملی می شناسند. ما ( اپوزیسیون چپ و دمکرات و بخشی از جمهوریخواهان) سالهاست که از پرچم سه رنگ بدون آرم و نشان استفاده میکنیم. سلطنت طلبان و مجاهدین تدارکات زیادی برای اوردن پرچم و شعار دیده بودند. فقط یک عکس از رضا شاه  دیده شد و مجاهدین هیچ عکس را همراه نداشتند. آن ها علاوه بر پرچم عکس کشته شدگان همراه با شعارهائی که از ان دفاع می کنند، حمل می کردند.   مجاهدین سازمان یافته( حدود 400 نفر) در کنار مجسمه پیروزی جمع شده بوذند. 

سخنرنان  مراسم

سخنران اصلی مراسم اقای حامد اسماعیلیون بود.  سخنرانی این بار او بر مبنای رویا بود . قبلا ابی شعری در این باره خواند و نویسندگانی هم آنرا به تصویر کشیدند.  به نظر من این بار نیز سخنرانی این بار او هم بسیار دقیق و حساب شده بود و رسما خواهان سرنگونی رژیم شد و به جهانیان هم در باره مدار با حکومت هشدار داد. او هم تلاش کرد تا حمایت جهانیان را از جمله به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از روسیه را جلب کند.

سخنرانی خانم مهین روستا از طرف خانواده های جانباختگان فاجعه ملی سال ۶۷ از نکات بسیار خوب برنامه بود. او  گفت ما نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم ، اما خواهان انتقام نیستیم بلکه جانیان باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شده و به سزای اعمال خودشان برسند.

آقای سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا یکی از جانباختگان آبان ۹۸ از کردهائی بودند که در ارتباط با عشق مشترک به وطن صحبت کرد.

خانم فریبا بلوچ، فعال حقوق بشر بلوچ در باره وضعیت در بلوچستان و ... صحبت کردند.

دو نفر از خانم های کالکتیو زن، زندگی ازادی صحبت کردند. 

و...

صدای تظاهر کننده گان

حضور ایرانیان با گرایش ها و عقاید مختلف در این تظاهرات از هم صدائی بالائی برخوردار بود. بازتابش در ایران در بین مردمان بسیار مثبت بود. فکر می کنم صدای مردم به گوش مسئولین در خارج از کشور هم رسیده باشد. 

می دانم که دل بسیاری از ایرانیان که موفق به شرکت در این تظاهرات نشده بودند تماما در برلین بود و در این روز بوی انقلاب به خوبی به مشام می رسید. 

هزینه بر گزاری تظاهرات

از سوی برگزار کننده گان هزینه برگزاری که در سایت های خود منعکس کردند ۱۲۰ هزار ايورو اعلام شد. که تا لحظه تنظیم این گزارش  از سوی کمک های مردمی ۲۶۶۹۲ ايورو کمک مالی شده است. آنها طی فراخوانی خواهان کمک مالی شده اند. امیدورام تا بر گزار کننده گان مراسم  همانطور که قول داده اند،هزینه برگزاری را نیز با علاقه مندان در میان بگذارند تا نشان داده شود مردم با کمک های خود چه با حضور و چه با کمک مالی تا کنار زدن این حکومت و در هم صدائی با مردم در ایران از پای نخواهند نشست.

 

محمد صادق علی اصغری

25 اکتبر 2022

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید