رفتن به محتوای اصلی

ژانویه 2010

بررسی عناوین مجرمانه مصرف مواد مخدر

در یک نگاه کلی تاکنون قریب 52 قانون اعم از فرمان و مصوبه در خصوص مواد مخدر تصویب شده لیکن مشخص نمی باشد که چرا متولیان امر از اتخاذ یک استراتژی بلند مدت خودداری و در هر دوره ای با توجه به شرایط و اوضاع و احوال حاکم مبادرت به وضع قانون نموده که اکثریت این قوانین بیشتر جنبه اقتصادی داشته و حتی اجرای آن قوانین نیز خود متأثر از شرایط خاصی بوده است که این شرایط در صدور و اجرای احکام تأثیر بسزایی داشته است.

بیانیه حمایت 600 نفر از مهین فهیمی ، زهره تنکابنی و امید منتظری

آنان در این سال ها صبورانه درد خود را تاب آورده اند تا فردایی صلح آمیز را برای این سرزمین به ارمغان آورند . اکنون ما امضا کنندگان این بیانیه خواستار پایان فشارهای مضاعف بر بازماندگان کشتار دهه شصت بوده و با توجه به اینکه آنان فعالیتی خارج از چارچوب های قانونی نداشته و جز برای صلح و اجرای عدالت و قانون ، فعالیتی نکرده اند ، از تمامی سازمان های مدافع حقوق بشر خواهان حمایت از زهره تنکابنی, مهین فهیمی وامید منتظری و از مسئولان قضایی خواهان آزادی بی قید و شرط آنان و دیگر زندانیان هستیم.

تاملي دوباره در لايحه حمايت از خانواده، يك گام به پيش، دو گام به پس

با همه اين تفاسير پاسخ به چند پرسش بنيادين نه تنها روشنگر سوال بزرگ شكل گرفته در اذهان عمومي جامعه است بل ارائه پاسخي منصفانه و منطقي به آن، ما را به عدالت نزديك تر خواهد كرد. آيا به راستي مقتضيات زماني و مكاني حاكم بر جايگاه زن امروز و متعاقباً مطالبات آن، طي ۳۵ سال گذشته هيچ تغييري نداشته كه امروز مجدداً به قانون قريب به چهار دهه پيش (آن هم به نحو ناقص) تمسك مي شود؟ آيا چنين وضعيت حقوقي با موقعيت زن امروز كه استقلال مادي و معنوي را جزء حقوق خود مي داند و...

کالبد شکافی نیروهای سرکوبگر

این نیروها از چندین لایه تشکیل شده است. لایه مرکزی آنها ذوب شدگان در ولایت هستند. به عبارتی دیگر ذوب شدگان در ولایت همانند شعبان بی مخها حاضر بوده بخاطر حفظ رژیم شاهنشاه پهلوی به دکتر فاطمی چاقو بزنند। این ذوب شدگان در ولایت هیچ نام و نشان رسمی ندارند। آنها به اسلحه گرم مسلح بوده و با بیت رهبری در ارتباط مستقیم هستند. چماق دارانی نظیر مسعود ده نمکی و حسین اله کرم بطور مستمر با بیت شیطانی رهبری و شخص مجتبی خامنه ای در ارتباط هستند. این جنایتکاران در مقابل هر یک از ملاقاتها با بیت رهبری...

گفتمان‌هاي ايدئولوژيك و سياسي قومگرايانه

مطالعات‌ قومي در ايران، گذشته ازداشتن مشكلات مربوط به روششناسي (Methodology) ، هستي‌شناسي(Ontology) و معرفتشناسي (Epistemology)، ازيك مشكل اساسي ديگر رنج ميبرند و آن جنبه تابو بودن و ماهيت بسيار سياسي ـ ايدئولوژيك و احساسي آنهاست. در واقع همين جنبه احساسي و سياسي ـ ايدئولوژيك است كه به آن نوعي ماهيت تابوگونه داد و پرداختن به آن را بويژه با توجه به كاربرد معيارهاي علمي و پژوهشي بي‌طرفانه بسيار دشوار ميكند.

فساد دولتی فقر مردم را افزایش خواهد داد

روز سه شنبه 15 دی، مجلس رژیم، به طرحهای تکمیلی «هدفمند کردن یارانه ها» رای مثبت داد. موضوع مورد مشاجره مجلس و دولت که سرانجام به سود دولت احمدی نژاد به پایان رسید، تکلیف بهره برداری از منابع حاصل از حذف یارانه ها که طی 5 سال به حداقل 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسیدف بود.

برای۲۲ بهمن آماده شویم

نبرد میان مردمی که آزادی و حقوق خود را می خواهند یک نبرد نابرابر است. زیرا در حالی که مردم جز حضور خود در خیابان ها ابزار دیگری در اختیار ندارند، رژیم جمهوری اسلامی با اتکاء به میلیاردها دلار درآمد نفت، همه ی امکانات را در خدمت خود گرفته است تا جنبش آزادیخواهی مردم را سرکوب کند:

اميدوار بودم اين سطور را هيچگاه ننويسم که ما نيازمند صلحبانان سازمان ملل هستيم

کمتر از يکماه پيش نوشتم اپوزيسيون ميتواند در صورتيکه اعدام های دسته جمعی آغاز شود خواستار دخالت نظامی نيروهاي سازمان ملل در ايران شود. امروز ديگر دوران تصفيه هاي استالين نيست که سازمان مللی نبود، و در صورتيکه اپوزيسيون يک کشور تقاضاي چنين کمکی بکند، آنگونه که سالهاست نيروهاي دموکرات در افغانستان براي مقابله با توحش طالبان چنين تقاضايی را کرده اند، ميتوانند دريافت کمک را هم انتظار داشته باشند.

دست به کار شویم

در خارج از کشور، ایرانیان، وظیفه ی بزرگی بر عهده دارند. ای کاش بار دیگر صفوف معترضین یکی شود تا مردم بیشتری را به خیابان ها بیاورد و تقاضای فشار جهانی علیه حکومت جنایتکار ایران را در راس همه ی خواسته های این صفوف متحد قرار دهد. باید از دولت های غربی خواست به سیاست کج دار و مریض با حکومت اسلامی پایان دهند و ادامه ی روابط خود با آن را به قطع فوری اعدام ها و پایان دادن به سیاست سرکوب معترضین و مخالفین مشروط کنند.

جشن آتش

در ایران باستان سال به دو بخش تابستان بزرگ هفتماهه و زمستان بزرگ پنج‌ماهه بخش می‌شد. زمستان از آبان آغاز می‌شد و صد روز پس از آن (آبان، آذر، دی و ده روز از بهمن) در روز مهرایزد از بهمن ماه، جشن سده را برگزار می‌کردند. واژۀ سده اشاره به صدمین روز زمستان باستانی دارد.