رفتن به محتوای اصلی

پول نفت وگاز عیلام درایران

پول نفت وگاز عیلام درایران
ناشناس

پول نفت وگاز عیلام درایران خرج سکس وقمار وسفرهای زیارتی سکسی ساخت خاکمرده حسین ودیگر اراذل شیعه میشود در ونژوئلا با ان میلیون ها خانه برای بیخانمان ها ساخته میشود
مقاله ترجمه آقای رضا نافعی ااز نشریه یونگه ولت آلمان
پول نفت در ونزوئلا خانه می شود

و در ایران خودمان گم می شود

هنگام خواندن این گزارش برای من که مترجم این گزارش هستم این پرسش مطرح گشت که چطور می شود در یک کشور نفت خیز میلیارد میلیارد پول نفت گم شود و در یک کشور نفت خیز دیگر با همان پول نفت دو میلیون خانه رایگان برای مردم ساخته می شود؟


دولت ونزوئلا دست به اجرای یک برنامه ساختمانی درخشان زده است. تخلیه اجباری مسکن را ممنوع کرده است. کسانی که در اثر توفان های مصیبت بار خانه و کاشانه خود را از دست داده اند و نیز ساکنان محلات فقیر نشین نخستین کسانی هستند که خانه های رایگان دریافت می دارند.

در وبسایت دولت ونزوئلا تصویری ازفردریش انگلس و در کنار آن جمله ای از مقاله ای که او 140 سال پیش نوشت درج شده است، با این مضمون: «پس از پایان دادن به شیوه تولید سرمایه داری است که میتوان مسئله مسکن را حل کرد.» در این صفحه اینترنتی در باره برنامه درخشان دولت پرزیدنت چاوز توضیح بیشتر داده شده است: برای بر طرف کردن کمبود مسکن در ونزوئلا طی هفت سال 2 میلیون آپارتمان ساخته خواهد شد. چاوز روز پنجشنبه گذشته در اجلاس کابینه خود گزارش داد که در حال حاضر 400 هزار آپارتمان در دست ساختمان است. 80 هزار واحد از این آپارتمانها تا پایان سال جاری در اختیار نیاز مندان قرار خواهد گرفت.

ریکاردو مولینا، وزیر خانه سازی ونزوئلا، در همین اجلاس گزارش داد که از آغاز اجرای این برنامه در آوریل سال 2011 تا کنون نزدیک به 290 هزار آپارتمان در اختیار نیازمندان گذاشته شده است. در وبسایت مربوط به این برنامه اعلام شده که تا پایان سال 2012 دست کم 350 هزار آپارتمان ساخته خواهد شد. ولی تا چند روز پیش چنین بنظر می رسید که این هدف تامین نخواهد شد. زیرا شرکت های ساختمانی نتوانسته اند طبق زمانبندی پیش بینی شده کار را تحویل دهند. از قرار معلوم دولت نمی خواسته است در جریان مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری با شرکت های خصوصی ساختمانی در گیر شود. پس از آن که در 7 اکتبر چاوز در مقام خود تثبیت شد بلافاصله چند نفر را مامور کنترل دقیق زمان بندی های مقرر کرد. این سوء ظن وجود دارد که بعضی از شرکت های ساختمانی با توجه به مبارزات انتخاباتی برنامه خانه سازی را مخصوصا به تعویق انداخته اند تا از این طریق بطور غیر مستقیم به مخالفان دولت کمک کرده باشند.

قربانیان توفان هائ دوسال گذشته نخستین کسانی هستند که مالک این خانه ها خواهند شد. توفان های دو سال اخیر چندین هزار خانه را در ونزوئلا ویران کردند. این خانه ها رایگان در اختیار توفان زدگان قرار خواهد گرفت. طبق برنامه دولتی دیگری بنام ( خانه مجهز من ) برای تامین اسباب و اساس موردنیاز ساکنان خانه های نو به آنها کمک خواهد شد. گروه بزرگ دیگری که از پروژه ساختمانی استفاده خواهد کرد کسانی هستند که تا کنون ساکن محلات فقیر نشین در حاشیه پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ بوده اند. اینها می توانند در ازای پرداخت ماهی 100 بلیوار که برابر ااست با 18 یورو از این خانه استفاده کنند. در مرحله سوم این برنامه خانه هائی در اختیار طبقه متوسط ولی کم درآمد جامعه قرار خواهد گرفت، که انها نیز تا کنون از کمبود مسکن و در نتیجه افزایش اجاره در زحمت بوده اند.

همراه و همزمان با برنامه خانه سازی در ونزوئلا، چندین قانون به تصویب رسید که هدفش مبارزه مستقیم با سوداگری مسکن است. چاوز در پنجم ماه مه 2011 طی مصوبه ای تخلیه اجباری خانه های مسکونی افراد حقیقی و خانواده های آنان را که نیازمند سرپناه هستند، کسانی که بطور قانونی ساختمانی را برای سکونت شخصی در اختیار دارند، ممنوع کرد. دلیل تصویب این مصوبه که طبق آن عملا تخلیه اجباری محل مسکونی ممنوع می گردد این است که معیار تعیین اجاره ها بورس بازی با زمین و ساختمان و سودجوئی های بورس بازان، ملاکان و موجران بوده است و نه بالا رفتن ارزش واقعی ملک و یا افزایش منطقی و قابل درک اجاره ها . در نتیجه فقط قشرهای کم در آمد از طبقه متوسط و قشرهای ناتوان اجتماعی هستند که با خطر از دست دادن کاشانه خود روبرو هستند. چاوز می گوید این وضع نه تنها عواقب اقتصادی و اجتماعی مستقیم برای خانواده هائی دارد که مورد تهدید هستند بلکه آنها را زیرفشارهای روانی و جسمانی نیز قرار می دهد و سلامت آنها را هم باخطر مواجه می سازد.

روزنامه راستگرا و مخالف دولت بنام " ال اونیورسال " برنامه خانه سازی را " نمایش احساساتی " نامیده بود که نه استراتژی دارد و نه برنامه . مقصر کمبود مسکن در ونزوئلا نیز دولت کاسترو در کوباست که با پول ونزوئلا در کوبا خانه می سازد در نتیجه ونزوئلا خود برای خانه سازی سیمان و مصالح ساختمانی ندارد.