رفتن به محتوای اصلی

خانم افشار گرامی انهاکه طرف

خانم افشار گرامی انهاکه طرف
ناشناس

خانم افشار گرامی انهاکه طرف حرف من هستند خودشان میدانند منظورم چیست من کاری ندارم شما متولد کجایید و الان کجا زندگی میکنید ممکن است هم خودم متولد کوه های مسجد سلیمان یا جای دیگر باشم منظور من از فرهنگ روستایی درحال حاضربعضی معتقدات و رفتارها دراکثر مردم ایران و حکومت فعلی است با هرنژادی وبحثم فرا نزادی است کنایه ای به هیچ نژادی ندارم بحث طبقاتی است وفرهنگی روا نشناسی تاریخی و جامعه شناسی نوعی رویکرد جدید در تحلیل است در چالش با رویکرد سنت مدرنیسم اصلاح طلب ها من با صراحت و رک بودن بیشتر با مردم ونظام حرف میزنم وچون صاحب رسانه نیستم و حزبی ملاحظاتی ندارم که مسائل را بپیچانم یا محترمانه مطرح کنم چون درگیری دوفرهنگ شهری و روستایی از برخورد محترمانه ودیپلماتیک گذشته ومن وشما دیگران میاییم اینجا با دشمنانمان بجنگیم وبتازیم بر انها .

من هم خودرا شهری نمیدانم وقتی سال ها دریک حکومت روستایی نفس کشیده ام وبا مردمی روستایی محشور بودم وبسیاری از صفات انهارا دارم من دنبال شهریگری هستم تا انرا بیابم و از همه فعالان از هرنزاد میخواهم برداشت خودرا از فرهنگ شهری برایم بنویسند وهمه باهم در معرفی این فرهنگ به مردم تلاش کنیم هرکسی به جایی از فرهنگ شهری رسیده ومعرفتی شهری کسب کرده انرا بازگو کند.ولی رزیم فعلی وامت حزب الله طرفدار انرا از هرنژادی روستاییفکر میدانم.نمیشود خیلی خلاصه بحث به این عظیمی را باز کرد .بزرگترین خصیصه روستاییگری فعلی ایران دینداری ابراهیمی است فرهنگ ابراهیمی قسمت اعظم فرهنگ روستایی فعلی ایران را تشکیل میدهد .در 500 سال گذشته ما تحت فرهنگ روستایی شیعه اثنی عشری بوده ایم وتمامی حکومتها حتی حکومت مدعی اریایی گری پهلوی تحت تاثیر فرهنگ روستایی و مروج ان بوده اند شما در ایران زندگی کرده اید بین مردم چه کارهایی باعث میشود ادم را دهاتی خطاب کنند یعنی کسی که شهری نشده وشهری بودن نمیداند من در نقد سیاسی تاریخی این نگاه رادارم حدود 15 سالی میشود به این جمع بندی رسیدم ولی قصد مطرح کردن انرا برای مردم نداشتم ولی بلاخره روزی این گفتمان باید طرح میشد شاید دوستانی بخواهند با این گفتمان جامعه ایران وخاورمیانه را نقد کنند کلمه شهریگری را مرحوم کسروی در معنای تمدن گرفته اند ومن کلمه عربی را کنار گذاشته ام فارسی انرا استفاده میکنم.حکومت شهری هم با کمی تسامح شاید نزدیک به ترجمه فارسی دولت مدنی باشد .به هرحال کمی صبورباشید ومرا زیاد درگیر دعواهای قومی نکنید به تدریج هم منظورم را از فرهنگ شهری میفهمید هم فرهنگ روستایی ووازهایی دیگر مانند ده اندیشی دهمنشی ده خویی روستاییفکری وشهریگری .من کلا از کلمه دین و شریعت استفاده نمیکنم وبجای ان وازه فرهنگ روستایی را استفاده میکنم بخش عظیم فرهنگ روستایی فعلی ایران که من بدان میتازم شریعت شیعه اثنی عشری امامیه است که هم حکومت فعلی مقید به ان است هم جمعیتی شاید 30 میلیونی از تمام نزاد های ایران مقید و متظاهر بدان.البته من برخلاف عرفای قرون وسطی ایران که به خود روستا وده هم میتاختند به روستا نمیتازم بلکه به فرهنگ مهاجم از روستابه شهر ها میتازم چون خیلی ها در بیرون از شهرها زندگی میکنند ولی شهریگرند یعنی فرهنگ اخلاق ومنش شهری دارند خیلی ها هم در شهرها زاده وزندگی میکنند ولی ده اندیش و دهمنش هستند.به هرحال حملات من نژادی نیست هرچند عرب زدگی مردم غیر عرب ایران هم از نظر اندیشمندانی غیر از من یکی از خصوصیات فرهنگ روستایی است.به عنوان مثال مرحوم نادر نادر پور شاعر،عرب زدگی را فرهنگ روستایی میدانست که سخن دور ازحقیقتی نیست.تلاش های مصطفی کمال پاشا در ترکیه بعد از عثمانی تلاش برای شهریگری در ترکیه بودوکوبیدن فرهنگ روستایی زمان خودش البته او خیلی از ایتم های شهریگری مورد نظر من را قبول نداشت ،خوب به مقتضای زمان .موج شیوع شهریگری مدرن جهانی ازمنطقه اذربایجان به ایران وزیدن گرفت از حدود 150 سال پیش شدت گرفت والبته تلاش هایی در داخل ایران هم شده بود ولی موج اذربایجان به شدت قوی بود وباعث زلزله عظیمی در ایران شد وبنیان 500 ساله روستاییگری را که باز ااز اذربایجان و اصفهان صفوی ها شروع شده بود به لرزه دراورد ورود اندیشه سوسیال دموکراسی از قفقاز وجریان های دیگر که بعدها من یا دیگر دوستان درباره اش خواهیم نوشت احتمال دارد اگر جنبش شهری اذربایجان امروز الوده جریان روستایگری حزب حاکم ترکیه نشود باز طوفان شهریگری جدید از اذربایجان جنوبی دوباره ایران را به لرزه دراورد.برای همین است که من به شدت جوانان تورک را ازدر غلطیدن به فرهنگ های ماقبل شهری برحذر میدارم .اتفاقا حکومت روستایی فعلی همه این چیزهارا میداند جنبش شهری اذربایجان را به شدت سرکوب میکند وبرای ترویج روستاییگری در اذربایجان هزینه های بسیار میکند.در کل حکومت فعلی باکو از ترکیه از نظر فرهنگی شهری تراست ودیده اید بدون هیچ اغماضی روستاییگری مهاجم از طرف ایران را به شدت سرکوب میکند برای جوانان تورک اذربایجان جنوبی باکو الگوی بهتری از نظر سیاسی فرهنگی است هرچند ترکیه از نظر اقتصادی برتری های دیگری دارد ولی سعی کنید از هرکشوری بهترین رفتارهایش را الگو بگیرید و مانند رزیم روستایی دنبال ارتجاعیات کشورهای دیگر نباشید.موفق باشید