رفتن به محتوای اصلی

نقشه کاملا درست است... اول

نقشه کاملا درست است... اول
ناشناس

نقشه کاملا درست است... اول سایت اتنولاج حدود ترکی آذربایجانی را در ایران 11 ملیون میداند. دوم سایت اتنولاج هرگز آمارگیری در ایران نکرده است. سوم سایت اتنولاج تخصصی در آمارگیری ندارد و حتی دست اندرکاران آن فارسی نمیدانند و یک موسسه مسیحی هست برای ترجمه کتاب مقدس. چهارم آمار بر اساس آمار استانی موجود است و حدود جمعیت آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان و نیمی از آذربایجان غربی همان 7 ملیون نفر است.
اما آمار فوق آقای کرمی بنابر اساس چند آمار دیگر درست است:
آمار سی-آی فاکتبوک
آمار کنگره آمریکا
آمار تحقیقات دانشگاه کلومبیا در رابطه با خلیج فارس
یک آمار دولتی
و بلاخره, آمار استانی هم کم و بیش همین را میگوید.
هرکدام از اینها را اینجا شرح میدهم.

اما آمار سی-آی فاکتبوک که تا سال 2010 حدود آذربایجانیها را 26% مینوشت امروز همان 16% مینویسد. بنابراین میتوان گفت که حدود 80% مردم ایران به یک زبان ایرانی سخن میگویند (از آن 80% هم حدود 80% به زبان فارسی) و بنابراین مدل کثیرالمله برای ایران درست نیست.
1(
برای آمار سی-آی فاکتبوک:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ir.html
Persian 61%, Azeri 16%, Kurd 10%, Lur 6%, Baloch 2%, Arab 2%, Turkmen and Turkic tribes 2%, other 1% (2008 est.)

سی-آی فاکتبوک از همه کارش درست-تر است. زیرا آنها باید اطلاعات دقیق به مقامات امنیتی آمریکا بدهند. همچنین و مهمتر, آنها از خود دولتمردان ایران و غیره که نظمی ندارند, خیلی بهتر میدانند کدام آمار درست است. بنابراین آمار سی-آی فاکتبوک حدود هشتاد درصد مردم ایران را ایرانی-زبان (یا همان قوم ایرانی) نشان میدهد.
2(
برای آمار کنگره آمریکا:
http://lcweb2.loc.gov/frd/cs/profiles/Iran.pdf
The main ethnic groups in Iran are Persians (65 percent), Azerbaijani Turks (16 percent), Kurds (7 percent), Lurs (6 percent), Arabs (2 percent), Baluchis (2 percent), Turkmens (1 percent), Turkish tribal groups such as the Qashqai (1 percent), and non-Persian, non-Turkic groups such as Armenians, Assyrians, and Georgians (less than 1 percent). Persian, the official language, is spoken as a mother tongue by at least 65 percent of the population and as a second language by a large proportion of the remaining 35 percent
3(
آمار و بخش دانشگاه کلومبیا و مرکز تحقیقاتی خلیج فارس:
http://gulf2000.columbia.edu/images/maps/Iran_Languages_lg.jpg

در این نقشه بوضوح تعداد زبانهای ایرانی در سمت راست همان 80%+ هست. به علاوه این, به آمار دولتی ایران در سال 2001 اشاره میکند که در آن آمار حدود 68% از جمعیت ایران زبان فارسی را زبان اول خود معرفی کردند.

4(
دولت ایران هم چندین آمار متنانقض دارد که یکیشان اینجا میگوید:
http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13900615000068
"اكثر ملت ايران فارس هستند، از نتايج سرشماري سال 1375 هـ .ش (1996م) درباره تركيب قومي ملت ايران اين برآورد‌ها حاصل مي‌شود: نسبت جمعيت فارس‌ها حدود 75-73 درصد جمعيت ايران است. آمار سرشماري سال 1365هـ .ش (1986م) نشان مي‌دهد كه 83/82 درصد مردم فارسي صحبت مي‌كنند و 86/2 درصد از آنها فقط فارسي را مي‌فهمند؛ همچنين 32/14 درصد از ملت ايران فارسي نمي‌دانند كه بخش عمده‌اي از آنان در مناطق عشايري و روستايي اقوام فارس زندگي مي‌كنند. آذري‌ها حدود 17-15 درصد و تركمن‌ها حدود 2/1 درصد جمعيت ايران را تشكيل مي‌دهند. 5-5/3 درصد از جمعيت به سومين گروه قومي، يعني كرد‌هاي سني و شيعه غرب كشور اختصاص دارد. پس از آنها به ترتيب قوم عرب در جنوب غربي كشور با حدود 3 درصد و قوم بلوچ در جنوب شرقي كشور با حدود 2 درصد از كل جمعيت قرار دارند."
این آمار سال 1365 تنها آماری است که دولت ایران در مورد زبان انجام داده است.
بخشی از این آمار در این صفحه آمده است:
(Farhad Nu’mani, Sohrab Behdad, Class and Labor in Iran: Did the Revolution Matter?, Published 2006, Syracuse University Press, 2006)

یعنی از آن زمان تا بحال دولت ایران هیچ آمار سراسری دیگر انجام نداده است و هرچه دیگر از ایران بیاید, یک حدس است.
پنج)
اما در مورد برخی از شهرها آمارهای دقیقی وجود دارد
در مورد تهران نیز آمارهای دقیقی انجام شده است:

http://www.tabnak.ir/fa/news/133668

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8909091131l

http://www.aftabnews.ir/vdchimnzw23nzid.tft2.html

http://www.jahannews.com/vdcgw39qzak9tn4.rpra.html

یا همدان
http://web.archive.org/web/20080512233242/http://www.hamedanpolitic.ir/Group.aspx

چکیده:

"شهرستان همدان با قدمت تاريخي كهن مركز استان مي باشد و بر اساس آمارگيري سال 75 داراي 563466 نفر جمعيت است . اكثريت فارسي زبانان در اين شهرستان سكونت دارند بطوري كه حدود 80 درصد فارس, 12 درصد ترك , 5 درصد لر و لك و 3 درصد كرد ساكن اين شهرستان مي باشند ."


یا خراسان شمالی:
http://www.ivo-nkh.ir/news/show_detail.asp?id=74

به طور کل کردها ۳۷ درصد ترکیب جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.فارسی‌زبانان ۲۹ درصد، ترک‌‌زبانان ۲۷ درصد و ترکمن‌ها ۵ درصد و اقوام عرب و بلوچ و لر نیز در این استان سکونت دارند.


نتیجه:بنابراین هرچند دولت ایران آمار دقیقی ندارد, اما آمار استانی و دو آمار انجام شده 1375 و تهران کافی است که نشان بدهد که حدود 80% مردم ایرانی-زبان هستند. اینها آمارهای انجام شده میباشند (با تاریخ دقیق و زمان و غیره).

من هم شکی ندارم که اولین کاری که در مقابل پانترکیستها باید کرد همین آمارگیری است. اینها ادعا میکنند که مناطق بیجار/گروس کردنشین یا شهر همدان فارسی-زبان و غیره "ترک" هستند که نادرست است و اغلب مردمان این مناطق غیرترک هستند.

اما خود آمار سی-ای فاکتبوک که متخصصانی در این مورد دارد, از همه باید دقیقتر باشد. نکته جالب اینست که در سال 2010 حدود ترکزبانان در ایران در این آمار همان 26% ذکر میشد ولی امروز در سال 2012 شانزده درصد ذکر شده است که تطبیق میکند با آمار استانی.

آمارهایی هم که پانترکیستها میاورند هیچکدام انجام نشدند و تنها حدس/گمان است.. مانند چیزی که صالحی برای خایه-مالی در ترکیه گفت که با آمار دقیق دولتی (مانند آمار استانی و آمار سال 1365 که انجام شده است و فرمش هست) تفاوت اصلی دارد. نکته مهم اینست که تنها آمار جمعیت استانی کافی است که نشان بدهد که حدود 80%+ مردم ایران به زبانهای ایرانی تکلم میکنند.



خلاصه ایران را نمیتوان "کثیرالملله" دانست زیرا سه گروه اصلی در آن وجود دارد: ایرانی-زبان, ترک-زبان و عرب-زبان. و نسبت ایرانی-زبانان همان 80% است. این مردمان ریشه واحد و زبان با ریشه واحد و تاریخ واحد دارند و نمیتوان برای نمونه لر را از مازندارنی را کرد را از تالش یا اصفهانی را جدا از بوشهری کرد..زیرا همه اینها زبانهای ایرانی وابسته به دوران ساسانی را تکلم میکنند. نکته جالب دیگر نیز اینست که تعداد ایرانی-زبانان (کردها/زازاهای) ترکیه بیشتر از ترک-زبانان ایران (ترکمن/قشقایی/ترکی آذری/کازاخی..) در ایران است.این را آمار سی-آی فاکتبوک به وضوح نشان میدهد

http://gulf2000.columbia.edu/images/maps/Iran_Languages_lg.jpg